Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská unie ustupuje. Emisní norma Euro 7 nebude tak přísná. Konec spalovacích motorů ale pořád hrozí

David Bureš David Bureš 15. 4. 2021 • 21:22
29
177
Zobrazit náhledy (29)
Čtečka zásuvky OBD po propojení s vozidlem ukáže, zda mělo vozidlo v paměti nějaké vážné závady Technik stlačuje plynový pedál a měří otáčky motoru. Měření emisí na silnici Na ploše technikova laptopu po ukončených měřeních vyjíždí záznam pro policii Pokud by vozidlo nebylo vybaveno zásuvkou OBD, musí technik na kovovou součást motoru umístit magnetickou sondu na měření otáček Do sady měření patří kromě měřicího zařízení ještě čtečka zásuvky OBD (nahoře vlevo), sonda pro měření emisí dieselových motorů (vlevo dole), sonda pro měření emisí výfukových plynů u pohonů na benzin nebo LPG (uprostřed mezi nimi) a modul pro kontrolu otáček vozidel bez zásuvky OBD (vpravo nahoře) Měření emisí na silnici Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu Jak probíhá měření emisí osobních vozidel v reálném provozu

Emisní normy čeká v Evropské unii další zpřísnění. Automobilky nicméně dosáhly alespoň dílčího úspěchu, měly by být technicky splnitelné.

Euro 7 je už delší dobu velkým strašákem, a to jak pro automobilky, tak vlastně i pro zákazníky. Vážně totiž hrozí, že de facto budou znamenat konec konvenčních aut jen se spalovacím motorem. Můžou být totiž tak přísné, že jinak než bez rozsáhlé elektrifikace nepůjdou splnit. Evropská komise ale nyní ustupuje a uznává, že tak přísné, jak původně zamýšlela, normy nakonec nebudou.

„Plány představené pro novou normu Euro 7 pro osobní automobily ukazují, že Evropská komise přijala limity takové, které jsou technicky proveditelné, a rozloučila se s nedosažitelnými cíli,“ přiznala Hildegard Müllerová, prezidentka německé Asociace automobilového průmyslu (VDA).

Zároveň však VDA přiznává, že je to jen dílčí úspěch. Stále totiž hrozí, že emisní norma Euro 7 plánovaná pro rok 2025 bude de facto znamenat konec konvenčních spalovacích motorů.

Evropská komise totiž upravila jen část normy, která se ukázala jako technicky nesplnitelná. Počítalo se třeba s tím, že automobily musejí daných limitů dosahovat za všech jízdních podmínek. Přitom je logické, že třeba během startování do kopce s taženým přívěsem není možné dosáhnout stejných emisí jako během běžné jízdy po okresní silnici. Původní plán přitom s tím opravdu počítal, emise se měly měřit za každých podmínek, bez jakýchkoliv výjimek. To by tudíž znamenalo faktický konec spalovacích motorů, protože by takové limity jednoduše nešlo splnit.

VDA v této souvislosti zdůrazňuje, že by takový krok vlastně zhoršil životní prostředí. Místo toho, aby na trh dorazily nejmodernější spalovací motory s co nejnižšími emisemi, by zákazníci déle používali starší automobily se starými agregáty a tedy vyššími emisemi. „Předchozí návrh EU by nás vrátil o roky zpět, pokud jde o ochranu klimatu,“ tvrdí dokonce Müllerová.

Zároveň však VDA přiznává, že i bez této podmínky bude norma Euro 7 pro konstruktéry velkou výzvou. „Podle prvotního posouzení je nový návrh na snížení emisí znečišťujících látek pětkrát až desetkrát závažnější než u Euro 6. Návrhy jsou stále na hranici toho, co lze technicky dosáhnout,“ říká šéfka VDA.

„Stále musíme být velmi opatrní, aby Euro 7 nezničilo spalovací motory. Na druhou stranu Evropská komise potvrdila, že to není jejím cílem,“ doplňuje Müllerová.

VDA přitom zdůrazňuje, jak jsou moderní motory čisté. V praxi se totiž ukazuje, že nejmodernější agregáty dosahují ještě nižších emisí, než jak vyžadují pravidla EU. „Norma Euro 7 by se proto měla stát dosažitelnou dalším vývojem dle standardu Euro 6d. Bude-li nový návrh EU vhodně navržen, otevře příležitost pro nejnovější a nejčistší generaci automobilů, aby i nadále přicházely na trh,“ říká šéfka VDA, která v této pozici působí od minulého roku.

Automobilky přitom mají i další možnosti, jak snížit emise spalovacích motorů, ne jen dalším vylepšováním jejich konstrukce. Ideálním řešením se jeví syntetická paliva, paliva vyráběná z obnovitelných zdrojů, jejichž vývoj chce VDA podpořit. „Protože pro klima není problém spalovací motor, ale fosilní palivo, “ uzavírá Müllerová.

Doporučujeme

Témata
16. 4. 2021 23:38
Re: Nebál
Co se EV tyka CEZ a EON prohralisi oficialne, ze na 2 miliony aut v CR pri prumernem najezdu 45km denne (to je soucasny prumer v CR) neni potreba zadne upravy v siti. Vse je dostatecne dimenzovane, zadny problem.

Co se tyka spotreby elektriny, 2 miliony aut by potrebovaly zhruba tretinu toho, co CR dnes exportuje do zahranici. Nemuisime postavit ani jednu elektratnu, ani jeden solarni panel, nic.

Jen cituju CEZ a EON.
Avatar - Jerry.Gunman
16. 4. 2021 11:00
Re: EVs
Tož utěkaj ;-)
16. 4. 2021 08:08
Re: Copak?
To nebyly ale žádný smyšlený zprávy. Že se nakone ten debilismus soudruhů v Bruselu podařilo zvrátit je klika a zřejmě i velký úsilí výrobů aut.
16. 4. 2021 08:03
Re: Syntetické palivá
Hele sopky, ale nejsou zase takový producent CO2.

http://amper.ped.muni.cz/…obal-warming.pdf

Je to naprosto zanedbatelný emitor CO2 stejně jako třeba automobilová doprava :D
16. 4. 2021 07:58
Re: Ropa
No a to se asi shodneme, že úplně cesta není. Už vidím jak místní výrobci pěstují místo řepky tropické ovoce :D