Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jeep Avenger
Jeep Avenger
Jeep Avenger
Jeep Avenger
39 Fotogalerie

Evropské Auto roku 2023 dostalo v Euro NCAP jen 3 hvězdičky. Čím to?

Ondřej Šámal

Vítěz loňského ročníku kdysi prestižní ankety o nejlepší auto v Evropě v nárazových testech organizace Euro NCAP nezazářil. Přesto to neznamená, že se v něm musíte bát.

Nárazové testy organizace Euro NCAP se postupně staly měřítkem i pro další podobné zkoušky bezpečnosti ve světě. Parametry testů se pravidelně zpřísňují, přičemž stále větší důraz se klade na bezpečnostní a jízdní asistenty, které přitom často nemají přímý vliv na bezpečnost. Také proto celkové hodnocení pomocí hvězdiček není úplně vypovídající. Mnohem lepší je zaměřit se na procentuální výsledek jednotlivých oblastí.

V poslední várce novinek byl testován také elektrický Jeep Avenger, který se stal vítězem evropské ankety Auto roku 2023. Osobně patřím mezi kritiky současné podoby kdysi prestižního klání, protože je až příliš evidentní, že zástupci Francie, Itálie, Španělska navzájem hlasují pro modely ze svých zemí bez ohledu na jejich kvalitu a význam. A pokud se k nim přidají porotci ze spřízněných států (třeba z Belgie), dokážou hlasování opanovat.

Vůz s technikou sesterského Peugeotu 2008, Opelu Mokka, Fiatu 600 či Alfy Romeo Junior vzniká v polských Tychách a nabízí také klasické provedení se spalovacím motorem v podobě přeplňovaného tříválce 1.2 PureTech od francouzské větve koncernu Stellantis.

Video placeholder
Jeep Avenger v nárazových testech Euro NCAP • Zdroj: Euro NCAP

V rámci tříhvězdičkového hodnocení z crash testů organizace Euro NCAP Jeepu Avenger vyčítá zejména slabou ochranu hrudníku desetiletého pasažéra a absenci systému, který hlídá přítomnost dítěte ve voze. Dalším nedostatkem je neefektivní zvukový varovný signál asistentu varujícího před možnou kolizí. Automobilka již na popud Euro NCAP zjednala nápravu, která je k dispozici i majitelům starších exemplářů Jeepu Avenger.

Přesto i tak vůz nijak zvlášť neexceloval. V případě ochrany dospělých pasažérů má sice slušné skóre 79 %, u dětských cestujících je to už jen 70 procent. V případě zranitelných účastníků silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté) má avenger jen 59% výsledek, za bezpečnostní asistenty jeep dostal 53 procent.

Renault Captur po modernizaci, tedy de facto přímý konkurent, si přitom vedl lépe. Za ochranu dospělých má sice méně (76 %), v případě dětí se ovšem s 80 procenty vede velmi dobře. V kategorii zranitelných účastníků dopravního provozu si captur odvezl 76 %, za asistenty francouzský crossover dostal slušných 69 procent. Také proto má Renault Captur o jednu hvězdičku více.