Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Audi 80 (1973)

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Audi 80 B1 započalo úspěšnou řadu automobilů střední třídy z Ingolstadtu, kterou dnes reprezentuje řada A4. Šlo o starší dvojče prvního Passatu.

Výroba řady 80, nástupce série F103, která také měla v nabídce model s tímto názvem, začala přímo u VW ve Wolfsburgu v květnu 1972, prodej v Německu pak o měsíc později. První prototyp byl ovšem hotov již v roce 1969, v době, kdy se reinkarnované Audi spojilo s NSU a vytvořilo společnost Audi NSU Auto Union AG se základnou v Neckarsulmu. F103 dostaly do vínku ještě karoserii od DKW a motory původní konstrukce Daimler-Benzu. Modely 60, 62, 75, 80 a Super 90 nesly čísla podle předpokládaného, případně skutečného výkonu v koňských silách.

Starší sourozenec

První generace Audi 80 (její interní kód byl totožný) však vznikla už plně v režii Volkswagenu, který po převzetí koncernu Auto Union vzkřísil značku právě na úkor DKW a dal jí historické logo se čtyřmi propojenými kruhy. Zajímavá byla nabídka karosářských variant necelých 4,18 m dlouhých, 1,6 m širokých a 1,36 m vysokých aut, klasický čtyřdveřový tříprostorový sedan se stupňovitou zádí doplnila hned zpočátku dvoudveřová verze. Tudory byly v sedmdesátých letech ještě poměrně běžnou záležitostí. Jednoduché hranaté, ale přesto elegantní tvary vznikly u Italdesignu Giorgetta Giugiara.

Prostorná kabina pojala až pětici cestujících a poskytla skvělý výhled ven. Prakticky šlo o předvoj prvního Passatu, platforma B1 byla stejná. Měla přední pohon, quattro bylo ještě hudbou budoucnosti. Podvozek s rozvorem 2,47 m tvořily vpředu vzpěry McPherson, spodní příčná ramena a zkrutný stabilizátor, vzadu vlečená ramena příčně ustavená panhardskou tyčí, na obou nápravách nechyběly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Kotoučové brzdy bychom však vzadu hledali marně. Motory byly uloženy podélně v předním pomocném rámu.

Dva benzinové motory

Řadové koncernové zážehové kapalinou chlazené čtyřválce řady EA827 s rozvodem OHC měly objemy 1297 a 1471 cm3, vačkový hřídel poháněl moderní ozubený řemen. Základní verze a model L s luxusnější výbavu poskytovaly pouhých 40 kW, vyšší s označením S měla 44 kW. Patnáctistovky LS se chlubily 55, verze GL měly dokonce 63 kW, o přípravu paliva se ve všech případech staral spádový karburátor Solex. Právě s pohonnými jednotkami 1,47 l se dala koupit i třístupňová samočinná převodovka místo manuální se čtveřicí rychlostí a řazením na podlaze.

Výstavní premiéru si vůz odbyl až v březnu 1973 v Ženevě, v září přišla na řadu sportovnější 80 GT s černou kapotou a dvoukarburátorovou šestnáctistovkou (1588 cm3) se 74 kW, ta existovala pouze jako dvoudveřová, s o něco praktičtější karoserií se nevyráběla. Gétéčko upalovalo až 175 km/h, dokonce na litých kolech, a z klidu na stovku zrychlovalo během 11 s. Mělo také sportovní tříramenný děrovaný volant a odpovídající přístroje. Dlužno dodat, že auta první generace vážila od 835 do 900 kg.

Motorističtí novináři osmdesátku odměnili titulem Automobilu roku 1972/1973, což bylo poněkud překvapivé, protože vlastně ničím nevynikala, její kvality však vyšly najevo velmi rychle... Hlavně v anketě porazila přelomový malý Renault 5. Za první kompletní sezónu si ji koupilo 277 tisíc lidí! Pětidveřové kombi Avant z jara 1974 nebyl ničím jiným než Passatem Variant s odlišnou přídí, tak trochu koncernový kanibalismus fungoval už tehdy... Passaty se ovšem jinak lišily hlavně splývavou zádí, u tohoto provedení to samozřejmě neplatilo. Spolu s příchodem třetí karosářské varianty došlo i k výměně dosud ocelové a lakované mřížky chladiče za plastovou. Místo GT přišel v roce 1975 GTE, dodatečné písmenko značilo vstřikování paliva Bosch K-Jetronic místo karburátorů. Jeho aplikací se podařilo z motoru 1,59 l vydolovat 81 kW. Odlišoval se pruhy na kapotě i bocích a patřičnými nápisy. Objevila se také výbava GLS se slabší patnáctistovkou.

Typ 82

V září 1976 přišel na řadu výrazný facelift (Typ 82) ve stylu většího Audi 100 C2 s hranatými světlomety místo původní dvojice či čtveřice kulatých, navíc se vedle nich objevily výrazné oranžové směrovky protažené do boků. Příď se ovšem zaoblila, auta dostala mohutnější černé nárazníky v neprospěch těch chromovaných. Narostly i koncové reflektory. Motory 1,5 l vystřídaly šestnáctistovky, ale výkony 55 a 63 kW zůstaly zachovány, novinkou byly výbavy LS a GLS pro silnější motory, z té luxusnější vznikla v závěru kariéry ještě GLX.

Liška

V Severní Americe a Austrálii se první osmdesátka od roku 1973 prodávala pod označením Fox (liška) v obchodní sítí Porsche-Audi, toto jméno má tedy v koncernu Volkswagen trochu delší tradici, než by se na první pohled mohlo zdát. Původní verze s motory 1,5 l, kvůli emisním předpisům jen slaboučkými 41 kW a překvapivě čtyřstupňovými manuálními převodovkami (automat přišel později) vystřídaly po modernizaci větší a mnohem výkonnější 1,6 l/62 kW. Tehdy také nabídku doplnilo kombi Fox Station Wagon. Jenže kulatá světla zámořským modelům zůstala, během svého života dostaly pouze pětimílové nárazníky. Za oceánem přežily až do roku 1979 a výkonný model se jmenoval Fox GTI, v Evropě skončily už v srpnu sedmdesátého osmého a nahradila je druhá generace B2.

Z Wolfsburgu a Ingolstadtu vyjelo 1.103.766 vozů, což představovalo obrovský obchodní úspěch nijak neovlivněný ropnými šoky, naopak, už premiéru se podařilo načasovat perfektně a motory byly velmi úsporné. Služeb těchto vozů využívala i západoněmecká policie a miliontý exemplář Audi oslavilo speciální edicí ve stříbrné barvě. B1 se rozloučila limitovanou sérií Super 80 ve stylu GTE, ale s motory 1,3 l/40 kW a 1,6 l/55 a 63 kW. Dodávaly se rudé, modré a stříbrné a bylo jich dohromady vyrobeno pouze 750. Brazilským Passatům vydržel „čumák“ Typu 82, jen s emblémem Volkswagenu až do roku 1988.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
30. 12. 2015 05:01
Re: Jo jo... to ještě bylo fajn Audi.
A v čem teď Audi fajn nejsou? Nejsem zrovna přívrženec čtyřkruhu, ale to co jsi napsal není pravdivá informace... ;-)
Avatar - euro89
29. 12. 2015 00:12
První evropský vůz roku...
... který si ten titul moc nezasloužil. A nemyslím to teď proto, že jde o koncern VW (protože ze všech koncernových vítězů je tenhle pořád nejlepší), ale protože toho roku tam byly opravdu lepší auta. :-!
Avatar - speedfred
28. 12. 2015 21:33
Re: Náhodou ale úplně nekecám... B2 jsem měl a jezdila doce
my sme mali benzínové,už ani neviem čo to bolo 1,6L či 2,0L fakt neviem. Čo viem tak "hrabalo" to parádne :-! no holt iná doba,iný môj vek
Avatar - Ja Prvni 123
28. 12. 2015 21:29
Re: Náhodou ale úplně nekecám... B2 jsem měl a jezdila doce
No vidíš, a já ho měl s motorem Iveco 2.5 TD a projezdil jsem v něm celou Evropu... skoro celou, od Amsterdamu po Řím... a ohromná spokojenost.
V zimě v létě... ve dne v noci... dálnice i silničky nad mořem, úzké klikatice u Scarborough... a pořád paráda.

Jen do Ruska jsem ho nevzal. Tam jsem si dal poradit a jel starou F128... aby mě neoddělali ještě na dálnici k Minsku.
A dobře mi radili.
;-)
Avatar - speedfred
28. 12. 2015 20:58
Re: Náhodou ale úplně nekecám... B2 jsem měl a jezdila doce
no to si tomu dal.....
Mirafiori pamatám,parádny voz na výjazdy na disco v tých dávných dobách.