reklama


VW Passat slaví čtyřicítku: Ten první měl 40 kW a vážil 800 kg

 

Před čtyřiceti lety se zrodil Volkswagen Passat, auto, které je dnes pro mnohé etalonem své kategorie. A zdaleka nejde jen o Němce, případně Čechy.

První generace Passatu je dnes značena B1, v době premiéry to byl ovšem Typ 32. Nástupce Typu 3 alias VW 1600 konstrukčně i vzhledově vycházel z o rok staršího Audi 80. Lišil se od něj ale karoserií. Zatímco Audi 80 bylo alespoň zpočátku sedanem, Passat měl splývavou záď. Ovšem pozor, na počátku kariéry se nejednalo o klasický hatchback, ale o dvou- a čtyřdveřové modely - víko zavazadelníku končilo už pod zadním sklem.

Vnější tvary byly dílem Giorgetta Giugiara, který původní Audi 80, jenž bylo také jeho dílem, jen mírně revidoval. Je dostatečně známo, že navrhl i první generaci Golfu. Jejich cesty se spojily znovu po mnoha letech, Giugiarovu společnost Italdesign nyní Volkswagen vlastní.

Video: Giorgetto Giugiaro - 45 let práce v sedmi minutách

Podélně umístěné řadové čtyřválce prvního Passatu byly spřaženy s plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou, která poháněla přední kola. Nejednalo se o první model značky s touto koncepcí, tento primát patří K70, nepříliš povedenému dědictví po NSU. Podvozek Passatu měl rozvor 2,47 m. vpředu bychom našli vzpěry McPherson a závěsy uložené v pomocném rámu s motorem, vzadu byla tuhá náprava, na všech kolech pak vinuté pružiny. Řízení bylo hřebenové.

Passat už tehdy patřil do střední třídy, byť měřil 4,2 m, tedy zhruba stejně jako dnes odcházející Golf šesté generace. Vážil dle karosářské varianty od 880 kg do necelé jedné tuny a jezdil na tehdy naprosto běžných třináctipalcových kolech. Základní třináctistovka měla jen 40 kW (55 k), silnější patnáctistovka s výkonem 55 kW (75 k) však uměla upalovat až stošedesátkou a z klidu na stovku akcelerovala za 13,5 s. Top model TS měl dokonce 63 kW (85 k) a dvojitá kulatá přední světla.

Výroba začala v květnu 1973 přímo v hlavním závodě ve Wolfsburgu. Prodeje byly už od začátku velmi slušné, nejlevnější varianta tehdy stála 9060 marek. Automobilka udělala dobrý marketingový tah. Zdražila totiž „nosála“ 1600 L na 9030 DM, aby zákazníci zvolili raději novinku. Kombi Variant (Typ 33) se začalo vyrábět v lednu 1974. O přesný rok později přišly na řadu konečně i praktičtější tří- a pětidveřové hatchbacky s výklopnou zadní stěnou. V srpnu 1975 zmizel z nabídky motor 1,5 l, který nahradila šestnáctistovka, důležitá čísla se však nezměnila.

V srpnu 1977 následovala modernizace ve stylu prvního Scirocca a úprava označení na Typ 32A (respektive 33A). Příď dostala nižší masku a blinkry protažené do boků, zároveň se prodloužila kapota. Ubylo chromu, dominantním prvkem se staly velké plastové nárazníky. Decentně se změnila i zadní světla a revizí prošel rovněž interiér. Passat se zároveň odstěhoval z Wolfsburgu do Emdenu. Přibývaly i další motory, v červenci 1978 atmosférický diesel 1,5 l/37 kW z prvního Golfu, únor 1979 byl svědkem premiéry Passatu GLI, který měl pod kapotou ostrý čtyřválec 1,6 l/81 kW pro změnu z nejvýkonnějšího Golfu GTI. Ten dokázal koketovat s rychlostí 185 km/h

Říjen 1980 znamenal ukončení produkce v Německu, objevil se nástupce v podobě druhé generace. V Brazílii se však ta původní rodila dalších osm let. Tamní linky jely už od od června 1974, ovšem až do prosince 1988. Mimochodem, Američané znali první Passat jako Volkswagen Dasher.

Pohledy do historie - Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (1.díl)

Pohledy do historie - Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

Spolupracujeme s TipCars.com
Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut

Škoda Auto do roku 2025 zdvojnásobí počet prodaných vozů…

Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) navrhne, aby…

Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro

Německá vláda je připravena podpořit vytvoření…

Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas

Strojírenská firma Kovosvit MAS Sezimovo Ústí na Táborsku…

 
 

Přidat názorDiskuse: VW Passat slaví čtyřicítku: Ten první měl…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




10 nejzajímavějších vozů střední třídy 10 nejzajímavějších vozů střední třídy

Střední třída bývá mnohými vnímána jako segment výhradně…

Pohledy do historie - Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (1.díl) Pohledy do historie - Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (1.díl)

Prvním Volkswagenem s motorem vpředu a pohonem…

 



 
Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Dnes 14:56

Z některých situací na silnicích doslova mrazí. Jednu takovou zachytila kamera na silnici ve Skotsku - tady rozhodovaly centimetry!




Blesk.cz

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly Vignerová, Perkausová nebo Stryková

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly…

O víkendu se to v pražském Europarku hemžilo známými tvářemi, které se proháněly po ledovém ploše, která má…

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně. Význam odolných zařízení bude narůstat

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně.…

Agentura IDC vydala zajímavou studii, podle které se v evropských zemích poškodí vlivem kontaktu s vodou nebo…

 

iSport.cz

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka, říká kouč Kouřil

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka,…

Nachystal pro Ester Ledeckou jedny extra rychlé sjezdové lyže. Nejdříve na nich nechtěla jezdit, pak na nich…

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je výborné, říká Zápotočný

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je…

Byl to tajemný tweet předsedy slávistického představenstva. Psalo se v něm, že fotbalová Slavia odmítla nabídku…

 

Reflex.cz

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo, oznámila jedna z jeho zakladatelek

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo,…

Hnutí Femen, které proslulo skandálními akcemi polonahých aktivistek na Ukrajině, v Rusku i na západě Evropy, se…

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům bez licence hrozí pokuta až 50 milionů korun

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům…

Od 1. ledna letošního roku došlo ke zpřísnění podmínek pro provozování hazardu v České republice. Vybrané…

 
 
reklama