Evropské prodeje v říjnu 2021: Korejci mezi nejlepšími v nejhorším říjnu za poslední léta
Letošní říjen byl z hlediska registrací nových automobilů nejhorší za poslední léta. Někteří výrobci ale ze situace těžili, hlavně ti korejští.
Evropský trh s novými automobily nadále bojuje s krizí. Po loňském pádu registrací kvůli covidovým opatřením nastala letos výrobní krize, kvůli nedostatku komponentů. Projevuje se to už několik měsíců na statistikách registrací, což se potvrdilo i v říjnu. V minulém měsíci bylo v Evropě registrováno jen 798.693 aut, o 29,3 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
ACEA sleduje statistiky registrací nových aut v 26 zemích Evropské unie (kromě prodejně nedůležité Malty), které doplňuje o prodejní čísla z Velké Británie, Islandu, Norska a Švýcarska. Konkrétně v EU bylo registrováno v říjnu 2021 jen 665.001 aut (meziročně -30,3 %), což je nejhorší říjnový výsledek vůbec, co statistiky registrací ACEA eviduje.
Konkrétně za to může propad na klíčových trzích, v Itálii (-35,7 %), Francii (-30,7 %) i Německu (-34,9 %). Důvodem je nedostatek výrobních komponentů, který omezuje provoz výrobních závodů a tím i následný odbyt.
Silně se tento problém projevuje na výsledcích značek koncernu VW Group. Mateřský Volkswagen se tak v říjnu propadl o 40,2 %, zatímco Seat (společně se sesterskou Cuprou) o 39,8 %, Audi o 45,8 % a Škoda dokonce o 49,3 %. VW si tak sice díky své silné pozici udržel post nejprodávanější značky v Evropě, čtyři kruhy ale tentokrát byly s 32.991 registracemi až dvanácté v pořadí značek a mladoboleslavská automobilka s 30.356 registracemi třináctá.
Krize VW Group se podepsala na tom, že německý koncern v říjnu nebyl největším evropským koncernem. Na svém kontě měl 165.309 registrovaných vozů, zatímco nově vznklá automobilka Stellantis vzniklá fúzí Skupiny PSA a FCA dosáhla na 165.866 registrací.
Naproti tomu u korejských automobilek se potvrzuje, že jich se potíže s dodávkami čipů prakticky netýkají. Hyundai se vyšvihl na sedmou příčku, díky meziročnímu 11% nárůstu na 43.629 registrovaných kusů. Hned v závěsu následuje Kia s 42.809 kusy, což byl meziroční nárůst o 2,6 %. Jde přitom o jediné dvě značky v top 20, které v říjnu 2021 zaznamenaly meziroční růst počtu registrovaných automobilů.
Naopak silně v říjnu spadl také Ford (-41,4 %) nebo Mercedes-Benz (-36,3 %).
Evropský trh – registrace nových aut v říjnu 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 10/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 74.029 | -40,2 | 9,3 |
2. | Peugeot | 52.706 | -30,5 | 6,6 |
3. | Renault | 50.982 | -36,0 | 6,4 |
4. | Mercedes-Benz | 48.101 | -36,3 | 6,0 |
5. | BMW | 47.738 | -21,2 | 6,0 |
6. | Toyota | 44.547 | -24,4 | 5,6 |
7. | Hyundai | 43.629 | +11,0 | 5,5 |
8. | Kia | 42.809 | +2,6 | 5,4 |
9. | Ford | 34.351 | -41,4 | 4,3 |
10. | Fiat/Abarth | 33.482 | -32,2 | 4,2 |
11. | Opel/Vauxhall | 33.329 | -30,5 | 4,2 |
12. | Audi | 32.991 | -45,8 | 4,1 |
13. | Škoda | 30.356 | -49,3 | 3,8 |
14. | Citroën | 30.023 | -32,5 | 3,8 |
15. | Dacia | 29.874 | -23,1 | 3,7 |
16. | Volvo | 21.734 | -22,0 | 2,7 |
17. | Seat/Cupra | 20.036 | -39,8 | 2,5 |
18. | Nissan | 17.216 | -29,4 | 2,2 |
19. | Mini | 12.906 | -25,2 | 1,6 |
20. | Mazda | 11.643 | -18,5 | 1,5 |
- | CELKEM | 798.693 | -29,3 | - |
Co se pak týče statistik za deset měsíců roku 2021, prokazuje se, že pozitivní výsledky ze začátku roku jsou ty tam. Od ledna do října 2021 bylo v Evropě podle ACEA registrováno 9.960.706 automobilů, což už je jen o 2,7 % více než před rokem. I proto se očekává, že souhrnné letošní registrace budou nakonec na podobné úrovni jako v roce 2020. Zdá se totiž, že výroba bude kvůli nedostatku dílů ještě nějakou dobu omezená, byť se situace v průmyslu zlepšuje.
Trhu přitom nadále vévodí Volkswagen, který se jako jediný už dostal přes hranici milionu registrovaných kusů, výsledných 1.102.088 registrací je o 2,3 % více než před rokem. Následují Peugeot a Toyota, která letos meziročně roste o 15,7 %, i díky úspěchu modelů s hybridním pohonem.
Nejlepší z prémiovek je celkově čtvrté BMW, s meziročním nárůstem o 7,8 %, naopak celkově šestý Mercedes-Benz letos klesá o 11 %.
Škoda za deset měsíců roku drží osmou příčku mezi značkami, jejích 504.047 registrací je o 4,3 % méně než před rokem. Přesto se nadále drží před Fordem. Kia je desátá, za ní následuje Hyundai.
Evropský trh – registrace nových aut v prvních deseti měsících roku 2021 | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1-10/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.102.088 | +2,3 | 11,1 |
2. | Peugeot | 611.102 | +1,3 | 6,1 |
3. | Toyota | 606.298 | +15,7 | 6,1 |
4. | BMW | 581.171 | +7,8 | 5,8 |
5. | Renault | 557.324 | -16,2 | 5,6 |
6. | Mercedes-Benz | 529.896 | -11,0 | 5,3 |
7. | Audi | 514.059 | +4,5 | 5,2 |
8. | Škoda | 504.047 | -4,3 | 5,1 |
9. | Ford | 457.306 | -14,6 | 4,6 |
10. | Kia | 430.525 | +21,9 | 4,3 |
11. | Hyundai | 427.015 | +22,7 | 4,3 |
12. | Opel/Vauxhall | 416.204 | +4,7 | 4,2 |
13. | Fiat/Abarth | 412.002 | +3,8 | 4,1 |
14. | Citroën | 381.030 | +2,2 | 3,8 |
15. | Seat/Cupra | 352.444 | +14,6 | 3,5 |
16. | Dacia | 329.228 | -0,2 | 3,3 |
17. | Volvo | 240.225 | +6,2 | 2,4 |
18. | Nissan | 208.782 | -11,9 | 2,2 |
19. | Mini | 141.096 | +0,2 | 1,4 |
20. | Mazda | 136.099 | +13,7 | 1,4 |
- | CELKEM | 9.960.706 | +2,7 | - |