Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské registrace v březnu: Elektromobily klesly více než celý trh

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
110 Fotogalerie
Ondřej Šámal

V třetím letošním měsíci registrace nových aut v meziročním porovnání mírně klesly. Elektromobilů se prodalo výrazně méně, přesto si drží více než 14procentní podíl.

Letošní rok měl být pro automobilky po dlouhé době opět normální. Jenže minimálně z pohledu prodejů elektrických aut to není tak slavné jako loni. Trh se pomalu vyčerpává, dotace se snižují nebo rovnou zcela končí (jako třeba loni v prosinci v Německu) a poptávka ztrácí na dynamice.

Proto není překvapením, že v rámci březnových registrací si lokálně bezemisní vozy podle dat ACEA (Evropská asociace výrobců automobil) v zemích EU, ve Velké Británii a zemích EFTA připsaly pokles o 11 procent, přesto i tak si udržely 14,2% podíl na celkovém trhu. V třetím měsíci ostatně spadly i registrace jako takové. Výsledných 1.383.410 aut je o 2,8 procent méně než loni. Pokud však sečteme výsledky za celý kvartál, dostaneme se do plusu. Téměř 3,4 milionu vozů (konkrétně 3.395.049 kusů) znamená růst o 4,9 procent.

Za březnovým pádem stojí především horší situace na největších evropských trzích. Vyjma Spojeného království (+10,4 %) se nedařilo v Německu (-6,2 %), ve Španělsku (-4,7 procent), v Itálii (pokles o 3,7 %) ani ve Francii, kde tamní registrace nových aut spadly o 1,5 procenta.

Velcí hráči většinou ztráceli

Z trojice největších automobilových koncernů se do plusových hodnot dostal pouze třetí Renault, a to především díky Dacii, která v březnu meziročně vyrostla o 6,3 %. V rámci koncernu Volkswagen si lepší výsledek připsaly pouze Škoda (+1,9 %), Cupra (+5,2 %) a Porsche s 9,2 procenty. Francouzsko-německo-italsko-americká skupina Stellantis se může pyšnit pouze jednou značkou v plusu (Jeep se 7,2 %).

Registrace nových aut v Evropě (březen 2024)
VýrobcePodíl (2024)Počet aut (2024)Meziroční srovnání
Volkswagen23,4 %323.773-6,6 %
Stellantis16,5 %228.740-8,7 %
Renault8,9 %123.6032,7 %
Hyundai Motor Corporation8,1 %112.692-5,6 %
Toyota7,4 %102.40010,9 %
BMW Group7,0 %96.961-0,9 %
Mercedes-Benz5,9 %81.7172,8 %
Nissan3,8 %51.98819,3 %
Ford3,5 %48.161-21,7 %
Tesla2,9 %40.109-34,9 %
Volvo Cars2,8 %38.58232,5 %
SAIC Motor1,9 %25.9928,5 %
Jaguar Land Rover1,8 %24.64913,6 %
Suzuki1,7 %24.10919,9 %
Mazda1,5 %20.227-14,5 %
Honda0,9 %12.75464,0 %
Mitsubishi0,8 %11.586200,6 %

Video placeholder
Martin Vaculík a Dacia Sandero • Zdroj: auto.cz