Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v březnu 2019. Pád pokračuje, hodně si pohoršily Ford a Nissan, Dacia raketově roste

David Bureš
Diskuze (27)

Jestliže evropské prodeje Fordu v březnu 2019 klesly o 15,5 % a Nissanu dokonce o 29,4 %, Dacia v daném měsíci rostla o 21,6 %.

Evropský trh s novými automobily ani v březnu 2019 nezastavil svůj pád. Minulý měsíc počet registrovaných automobilů v Evropě klesl o 3,6 % na výsledných 1.770.849 kusů. Výsledky ovlivnil pád prodejů ve Francii (-2,3 %), Itálii (-9,6 %), Portugalsku (-10,7 %) nebo Švédsku (-18,7 %). Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které evidují prodeje v 27 zemích EU (bez Malty) a státech Evropského sdružení volného obchodu (bez Lichtenštejnska).

Meziroční pád prodejů se tak opět prohloubil, v únorový pokles o nevýznamných 0,9 % naznačoval, že se situace lepší, opak je ale pravdou. Počet registrovaných aut v Evropě klesá už od září 2018, kdy vstoupily v platnost nové emisní normy. Ty nadále ovlivňují prodeje nových aut, stejně jako vyšší ceny aut nebo pokračující nejistota kolem brexitu. Prodejům příliš nepomáhá ani tažení ekospolků proti naftovým motorům.

Březnový pokles je tak znát i na výsledcích značek v čele pořadí. První Volkswagen si meziročně pohoršil o tři procenta, druhý Renault o 5,6 % a Ford o výrazných 15,5 %. Právě americká značka po prvních třech měsících roku zatím klesá o 10,3 %, což naznačuje, že připravovaná restrukturalizace evropské divize Fordu je opravdu nutná.

Dobrý měsíc to nebyl ani pro celkově osmý Mercedes-Benz, který si meziročně pohoršil o 14,6 %. Stuttgartská trojcípá hvězda ale v minulosti raketově rostla, a tak je zkrátka možné, že se už dostala na hranice svých možností. V březnu každopádně z německé prémiové trojky skončila až třetí, BMW a Audi se seřadily před ní. Ještě hůře dopadl Nissan, jehož březnové prodeje se propadly o 29,4 %. Za první čtvrtletí japonská značka klesá o 27 %, což může být i následek její stárnoucí nabídky.

Škoda v březnu obsadila jedenáctou příčku, 75.606 registrovaných vozů je nepatrný pokles o 0,4 %. Mladoboleslavská značka se tak tentokrát musela sklonit před Fiatem a Toyotou.

I v měsíci poklesu se však našly značky, které si meziročně polepšily. Rekordmanem je v tomto směru celkově třináctá Dacia, jejíchž 59.475 registrovaných aut je o 21,6 % více než před rokem. Po měsících poklesu  konečně rostlo také Audi (+2,8 %), dařilo se též Citroënu (+6,9 %) či Seatu (+5,4 %).

Evropský trh v březnu 2019: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 3/2019 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 185.925 -3,0 10,5
2. Renault 120.958 -5,6 6,8
3. Ford 112.784 -15,5 6,4
4. Opel/Vauxhall 106.734 -2,9 6,0
5. Peugeot 102.448 -4,4 5,8
6. BMW 92.350 -3,8 5,2
7. Audi 91.557 +2,8 5,2
8. Mercedes-Benz 87.327 -14,6 4,9
9. Fiat 77.320 -12,1 4,4
10. Toyota 76.711 -3,3 4,3
11. Škoda 75.606 -0,4 4,3
12. Citroën 71.061 +6,9 4,0
13. Dacia 59.475 +21,6 3,4
14. Hyundai 57.796 -6,9 3,3
15. Kia 57.689 +0,3 3,3
16. Nissan 55.199 -29,4 3,1
17. Seat 51.607 +5,4 2,9
18. Volvo 36.679 +2,8 2,1
19. Mazda 29.896 -2,2 1,7
20. Mini 27.751 +2,7 1,6
- CELKEM 1.770.849 -3,6 -

Za tři měsíce roku 2019 bylo na evropských trzích podle ACEA registrováno 4.146.152 automobilů, o 3,2 % méně než před rokem. Jako již tradičně vede Volkswagen s 11procentním podílem na trhu, následují francouzské značky Renault a Peugeot, Ford se musel spokojit až se čtvrtou příčkou.

Škoda se za první čtvrtletí roku umístila na deváté příčce s 194.344 registrovanými auty, což bylo o 1,2 % méně než před rokem. Top ten uzavírá Toyota, se 188.540 registrovanými kousky (-4,5 %).  

Evropský trh v prvním čtvrtletí 2019: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 1-3/2019 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 458.500 -1,3 11,1
2. Renault 272.199 -5,2 6,6
3. Peugeot 263.491 -2,3 6,4
4. Ford 262.502 -10,3 6,3
5. Opel/Vauxhall 239.717 -4,1 5,8
6. Mercedes-Benz 214.307 -6,2 5,2
7. BMW 204.400 -4,3 4,9
8. Audi 198.956 -6,3 4,8
9. Škoda 194.344 -1,2 4,7
10. Toyota 188.540 -4,5 4,5
11. Fiat 178.900 -14,0 4,3
12. Citroën 175.790 +5,7 4,2
13. Dacia 145.582 +12,6 3,5
14. Hyundai 140.911 -2,9 3,4
15. Kia 132.174 +0,6 3,2
16. Seat 123.186 +4,2 3,0
17. Nissan 117.083 -27,0 2,8
18. Volvo 87.023 +8,7 2,1
19. Mazda 65.533 -4,0 1,6
20. Mini 55.748 +3,1 1,3
- CELKEM 4.146.152 -3,2 -
David Bureš
Diskuze (27)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
19. 4. 2019 17:14
Re: trh bude klesat nadalej
Ale to, že některé modely zdražily až o 100 k, jim ukradené není. A to nás teprve čeká mazec s další dávkou povinných asistentů a alespoň mild hybridem ve standardu.
Avatar - twistedTSD
19. 4. 2019 17:12
Re: Normální auto
Vsadil bych se, že Clia 1.2 se prodalo minimum. Ostatní jsou specifické případy. Mazda nijak zvlášť neprodává a se svou filozofií je na trhu jediná. Duster a Tipo jsou suverénně nejlevnější způsoby, jak se dostat k novému rodinnému autu.
Avatar - rohYpnol
19. 4. 2019 14:30
Re: Normální auto
nesmysl. Turbo nijak městským provozem netrpí. A už vůbec ne s ohledem na "dochlazování". Takto mnohem víc trpí dálničními jízdami s krátkýma zastávkama na benzinkách :-!
Avatar - rohYpnol
19. 4. 2019 13:16
Re: Prodeje Fordu odpovídají
Bohužel, nový vzhled diskuse je dalším hřebíkem do rakve... Ford jde špatným směrem od té doby, co nastolil novodobé "one ford"... Pak zjistili, že to zkrátka nemůže fungovat, snažili se proamericky navržené modely pro evropu aspoň trochu doladit... Teď (nový FoFo) je to sice lapší, ale žádný trhák se prostě nekoná. Od Fordu prostě člověk očekával víc. V na přelomu 80. a 90. let byly fordů plné silnice, Tranzity, Escorty, Mondea, Fiesty... předtím ještě Scorpia, Capri... To prostě byly pojmy, každý je chtěl. Dnes? Ok, nový Focus se alespoň otočil správným směrem. Ale za mě ten potřebný krok prostě neudělal :-!
Avatar - wakantanka
19. 4. 2019 13:10
Re: Fajn
Importér Fordu ale tie sebavedomé ceny u nás má ako folklór. :-) Potom sa niet čo čudovať, že veľa Fordov sa predá až keď končí ten ktorý model svoju životnú dráhu. V priemere im to asi ale vychádza, keďže túto prax udržujú minimálne 20 rokov.