Evropský trh v březnu 2019. Pád pokračuje, hodně si pohoršily Ford a Nissan, Dacia raketově roste
Jestliže evropské prodeje Fordu v březnu 2019 klesly o 15,5 % a Nissanu dokonce o 29,4 %, Dacia v daném měsíci rostla o 21,6 %.
Evropský trh s novými automobily ani v březnu 2019 nezastavil svůj pád. Minulý měsíc počet registrovaných automobilů v Evropě klesl o 3,6 % na výsledných 1.770.849 kusů. Výsledky ovlivnil pád prodejů ve Francii (-2,3 %), Itálii (-9,6 %), Portugalsku (-10,7 %) nebo Švédsku (-18,7 %). Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které evidují prodeje v 27 zemích EU (bez Malty) a státech Evropského sdružení volného obchodu (bez Lichtenštejnska).
Meziroční pád prodejů se tak opět prohloubil, v únorový pokles o nevýznamných 0,9 % naznačoval, že se situace lepší, opak je ale pravdou. Počet registrovaných aut v Evropě klesá už od září 2018, kdy vstoupily v platnost nové emisní normy. Ty nadále ovlivňují prodeje nových aut, stejně jako vyšší ceny aut nebo pokračující nejistota kolem brexitu. Prodejům příliš nepomáhá ani tažení ekospolků proti naftovým motorům.
Březnový pokles je tak znát i na výsledcích značek v čele pořadí. První Volkswagen si meziročně pohoršil o tři procenta, druhý Renault o 5,6 % a Ford o výrazných 15,5 %. Právě americká značka po prvních třech měsících roku zatím klesá o 10,3 %, což naznačuje, že připravovaná restrukturalizace evropské divize Fordu je opravdu nutná.
Dobrý měsíc to nebyl ani pro celkově osmý Mercedes-Benz, který si meziročně pohoršil o 14,6 %. Stuttgartská trojcípá hvězda ale v minulosti raketově rostla, a tak je zkrátka možné, že se už dostala na hranice svých možností. V březnu každopádně z německé prémiové trojky skončila až třetí, BMW a Audi se seřadily před ní. Ještě hůře dopadl Nissan, jehož březnové prodeje se propadly o 29,4 %. Za první čtvrtletí japonská značka klesá o 27 %, což může být i následek její stárnoucí nabídky.
Škoda v březnu obsadila jedenáctou příčku, 75.606 registrovaných vozů je nepatrný pokles o 0,4 %. Mladoboleslavská značka se tak tentokrát musela sklonit před Fiatem a Toyotou.
I v měsíci poklesu se však našly značky, které si meziročně polepšily. Rekordmanem je v tomto směru celkově třináctá Dacia, jejíchž 59.475 registrovaných aut je o 21,6 % více než před rokem. Po měsících poklesu konečně rostlo také Audi (+2,8 %), dařilo se též Citroënu (+6,9 %) či Seatu (+5,4 %).
Evropský trh v březnu 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 3/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 185.925 | -3,0 | 10,5 |
2. | Renault | 120.958 | -5,6 | 6,8 |
3. | Ford | 112.784 | -15,5 | 6,4 |
4. | Opel/Vauxhall | 106.734 | -2,9 | 6,0 |
5. | Peugeot | 102.448 | -4,4 | 5,8 |
6. | BMW | 92.350 | -3,8 | 5,2 |
7. | Audi | 91.557 | +2,8 | 5,2 |
8. | Mercedes-Benz | 87.327 | -14,6 | 4,9 |
9. | Fiat | 77.320 | -12,1 | 4,4 |
10. | Toyota | 76.711 | -3,3 | 4,3 |
11. | Škoda | 75.606 | -0,4 | 4,3 |
12. | Citroën | 71.061 | +6,9 | 4,0 |
13. | Dacia | 59.475 | +21,6 | 3,4 |
14. | Hyundai | 57.796 | -6,9 | 3,3 |
15. | Kia | 57.689 | +0,3 | 3,3 |
16. | Nissan | 55.199 | -29,4 | 3,1 |
17. | Seat | 51.607 | +5,4 | 2,9 |
18. | Volvo | 36.679 | +2,8 | 2,1 |
19. | Mazda | 29.896 | -2,2 | 1,7 |
20. | Mini | 27.751 | +2,7 | 1,6 |
- | CELKEM | 1.770.849 | -3,6 | - |
Za tři měsíce roku 2019 bylo na evropských trzích podle ACEA registrováno 4.146.152 automobilů, o 3,2 % méně než před rokem. Jako již tradičně vede Volkswagen s 11procentním podílem na trhu, následují francouzské značky Renault a Peugeot, Ford se musel spokojit až se čtvrtou příčkou.
Škoda se za první čtvrtletí roku umístila na deváté příčce s 194.344 registrovanými auty, což bylo o 1,2 % méně než před rokem. Top ten uzavírá Toyota, se 188.540 registrovanými kousky (-4,5 %).
Evropský trh v prvním čtvrtletí 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-3/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 458.500 | -1,3 | 11,1 |
2. | Renault | 272.199 | -5,2 | 6,6 |
3. | Peugeot | 263.491 | -2,3 | 6,4 |
4. | Ford | 262.502 | -10,3 | 6,3 |
5. | Opel/Vauxhall | 239.717 | -4,1 | 5,8 |
6. | Mercedes-Benz | 214.307 | -6,2 | 5,2 |
7. | BMW | 204.400 | -4,3 | 4,9 |
8. | Audi | 198.956 | -6,3 | 4,8 |
9. | Škoda | 194.344 | -1,2 | 4,7 |
10. | Toyota | 188.540 | -4,5 | 4,5 |
11. | Fiat | 178.900 | -14,0 | 4,3 |
12. | Citroën | 175.790 | +5,7 | 4,2 |
13. | Dacia | 145.582 | +12,6 | 3,5 |
14. | Hyundai | 140.911 | -2,9 | 3,4 |
15. | Kia | 132.174 | +0,6 | 3,2 |
16. | Seat | 123.186 | +4,2 | 3,0 |
17. | Nissan | 117.083 | -27,0 | 2,8 |
18. | Volvo | 87.023 | +8,7 | 2,1 |
19. | Mazda | 65.533 | -4,0 | 1,6 |
20. | Mini | 55.748 | +3,1 | 1,3 |
- | CELKEM | 4.146.152 | -3,2 | - |