Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v červenci 2010: Pořadí modelů, značek a zemí

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Červencové výsledky evropského trhu charakterizuje značný propad o takřka 18 %. V modelovém žebříčku překvapil Volkswagen Polo a zejména Nissan Qashqai.

V sedmém měsíci letošního roku se prodalo dle dat společnosti JATO přes 1,06 milionu nových osobních automobilů v 27 evropských zemích, které tato organizace sleduje. Oproti situaci před rokem to znamená -17,4 %, respektive propad z necelých 1,29 milionu. Analytiky avizovaný značný pokles tak přichází. Pro úplnost dodejme, že zveřejňované statistiky se netýkají užitkových vozů kategorie N1.

Wolfsburský výrobce v červenci zcela dominuje evropskému trhu i v modelech. Na pozici nejprodávanějšího se znovu udržel Golf, který ale tentokrát sotva překročil 37 tisíc exemplářů. Na druhou příčku se vyhouplo menší Polo, které jich má těsně nad 30 tisíc. Stalo se nejprodávanějším malým vozem a k jeho nárůst +83,7 % oproti loňsku asi nepotřebuje žádné komentáře. Malému Volkswagenu se daří hlavně doma, kde si polepšil o 40 %.

Fiestě náleží třetí příčka (29 tisíc). Závěr Top 5 naopak okupují dva zástupci Renaultu: Clio a Mégane. Z nejlepší desítky zcela zmizely oba Fiaty (Panda a Punto), naopak se v ní v červenci objevil Nissan Qashqai (devátý, 20,5 tisíce aut). V žebříčku meziročních skokanů mu patří třetí místo za již vzpomínaným Polem a Méganem (+15,4 %).

Propadáků je naopak aktuálně sedm a kromě Clia, které ztratilo jen mírně, všechny poklesy přesahují dvacetiprocentní hranici. Golf je sice neohroženým vládcem starého kontinentu (Fiesta jej zatím ve sledovaných obdobích porazila jen jednou), ale i on má ve srovnání s červencem 2009 o čtvrtinu méně.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v červenci 2010
PořadíModel7/20107/2009Změna [%]Tržní podíl
1.VOLKSWAGEN GOLF37 03249 655-25,4%3,48%
2.VOLKSWAGEN POLO30 11016 39283,7%2,83%
3.FORD FIESTA28 96640 256-28,0%2,72%
4.RENAULT CLIO23 45325 046-6,4%2,21%
5.RENAULT MÉGANE23 14420 04915,4%2,18%
6.PEUGEOT 20722 55833 145-31,9%2,12%
7.OPEL/VAUXHALL CORSA21 80230 414-28,3%2,05%
8.OPEL/VAUXHALL ASTRA21 27326 870-20,8%2,00%
9.NISSAN QASHQAI20 51018 36311,7%1,93%
10.FORD FOCUS19 76429 583-33,2%1,86%
-Celkem1 063 4551 287 560-17,4%100,00%

Také mezi značkami patří pomyslná zlatá medaile výrobci z Wolfsburgu, vzhledem k pořadí modelů ani není divu. Dvě francouzské automobilky, jmenovitě Renault a Peugeot, opět rozdělil Ford. Hranici 100.000 kusů překročil ovšem jen Volkswagen. Ve srovnání s loňským červencem se jeho výsledky ale propadly o takřka 13 %. Čtvrtinovou ztrátu hlásí i Ford, evropská větev GM Opel/Vauxhall na tom není o moc lépe. Pádům ale vévodí italský Fiat s -32,6 %. Nárůst najdeme v Top 10 jediný: u BMW. Mnichovský výrobce si polepšil o +1,4 %. I tak byl z německých značek nejhorší, Audi a Mercedes jsou opět před ním. Nutno dodat, že rozdíly mezi nimi jsou opravdu minimální.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v červenci 2010
PořadíZnačka7/20107/2009Změna [%]Tržní podíl
1.VOLKSWAGEN120 420138 268-12,9%11,32%
2.RENAULT87 15694 368-7,6%8,20%
3.FORD85 019114 370-25,7%7,99%
4.PEUGEOT78 53293 063-15,6%7,38%
5.OPEL/VAUXHALL74 37698 161-24,2%6,99%
6.CITROËN66 32780 722-17,8%6,24%
7.FIAT62 40492 649-32,6%5,87%
8.AUDI50 79356 892-10,7%4,78%
9.MERCEDES-BENZ50 53251 118-1,1%4,75%
10.BMW50 42249 7021,4%4,74%
-Celkem1 063 4551 287 560-17,4%100,00%

Hitparádu zemí vede Německo, a to i přes další mohutný pokles, nové majitele totiž našlo jen necelých 237,5 tisíce vozů, zatímco před rokem jich bylo takřka 340 tisíc (o 102,5 tisíce více). Pád tedy činí v procentním vyjádření -30,2 %. Druhá je znovu Francie (170 tisíc), třetí Itálie (153,7 tisíce) a čtvrtá Velká Británie (136,5 tisíce kusů). Na prvních příčkách nic nového, zaujmou ale nelichotivé výsledky u prvních čtyř zemí a také u pátého Španělska.

Menší státy jsou na tom mnohem lépe, z těch od šestého do patnáctého místa si polepšily belgický, nizozemský, švýcarský, portugalský, švédský a norský trh. Portugalsko a Švédsko vykazují dokonce čtyřicetiprocentní nárůsty. Nejlépe si v tomto směru vede globálně nevýznamné Irsko (podíl v Evropě jen 0,6 %), jehož skok činí 69 %. Jen pro zajímavost, loni se na Zeleném ostrově, jak se mu také přezdívá, prodalo jen 3,7 tisíce nových aut, zatímco letos přes 6,3 tisíce.

Česká republika uzavírá první patnáctku s necelými 11,4 tisíci přírůstků za červenec, zaznamenala ale pád o takřka 2,8 tisíce, tedy o -19,5 %. Samozřejmě, nemůže se díkybohu srovnávat s Řeckem, které vzhledem k těžkým ekonomickým problémům ztratilo -64,3 %. Ani Slovensko se nevymanilo z nelichotivých výsledků (-47,4 %). Na třetím místě statistiky pádů je maličký Island (- 42,3 %). Překvapivě zde chybí Maďarsko, které vykazuje optimistický nárůst o více než 18 %, dobře si momentálně vedou rovněž pobaltské země.

Registrace automobilů v Evropě podle zemí – červenec 2010
PořadíZnačka7/20107/2009Změna [%]Tržní podíl
1.NĚMECKO237 428339 976-30,2%22,33%
2.FRANCIE169 944188 534-9,9%15,98%
3.ITÁLIE153 717207 514-25,9%14,45%
4.VELKÁ BRITÁNIE136 446157 149-13,2%12,83%
5.ŠPANĚLSKO82 656108 980-24,2%7,77%
6.BELGIE39 30935 9069,5%3,70%
7.NIZOZEMÍ38 60733 32015,9%3,63%
8.RAKOUSKO28 97732 694-11,4%2,72%
9.ŠVÝCARSKO27 51124 01214,6%2,59%
10.POLSKO24 48924 799-1,3%2,30%
11.PORTUGALSKO24 14917 15040,8%2,27%
12.ŠVÉDSKO20 37514 55140,0%1,92%
13.ŘECKO11 52732 261-64,3%1,08%
14.NORSKO11 5079 39422,5%1,08%
15.ČESKÁ REPUBLIKA11 38814 150-19,5%1,07%
16.DÁNSKO8 5269 096-6,3%0,80%
17.FINSKO7 3096 8926,1%0,69%
18.IRSKO6 3333 74769,0%0,60%
19.SLOVENSKO5 64110 718-47,4%0,53%
20.SLOVINSKO5 1655 0831,6%0,49%
21.LUCEMBURSKO4 4344 3172,7%0,42%
22.MAĎARSKO4 3933 71118,4%0,41%
23.KYPR1 1891 493-20,4%0,11%
24.ESTONSKO89171424,8%0,08%
25.LITVA70956026,6%0,07%
26.LOTYŠSKO61345435,0%0,06%
27.ISLAND222385-42,3%0,02%
-Celkem Evropa1 063 4551 287 560-17,4%100,00%

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
24. 8. 2010 07:25
Re: POLO v červencové Evopě pře Fiestou...
Sám jsi psal o Golfu i Polu. Tvoje slova:" Takže kdo tady nezvládl generační výměnu? Ani jedno ze dvou nejprodávanějších aut (téže značky) v Evropě to nebude..." Proto jsem uvedl POLO a jeho zvládnutou mezigenerační výměnu. Stejně ji může zvládnout i Focus. Pak budeš psát také o zvládnuté mezigenerační výměně.
Avatar - white label
23. 8. 2010 19:53
Re: POLO v červencové Evopě pře Fiestou...
POLO můžeš logicky srovnávat s Fiestou a Golfa s Focusem.
Na to, abych srovnal prodeje Golfu5 půl roku a až rok před příchodem Golfu6 s číslama současných prodejů stejně končícího Focuse, rozhodně nepotřebuju prodeje příštího Focusu...
23. 8. 2010 19:43
Re: POLO v červencové Evopě pře Fiestou...
Řešíš nezvládnutou mezigenerační výměnu Focusu a používáš argumentaci 1. a 2.místem nového Golfu a Pola. Logický problém je v tom, že se nový Focus ještě neprodává, proto tuto argumentaci nemůžeš použít. Musíš počkat na čísla nového Focuse. Pokud chceš srovnávat, musíš použít stará čísla VW, kdy jejich modely končily a na nové se čekalo. A tam se čísla POLA docela dobře hodila.
Avatar - white label
23. 8. 2010 18:13
Re: POLO v červencové Evopě pře Fiestou...
Ovšem to sis vybral něco, co se ti momentálně víc hodí (navíc Polo minulé generace se dělalo extrémně dlouho a bylo celkově dost zastaralé)...
Řešíme tu nezvládnutou generační výměnu Focusu, ne Fiesty (mimochodem ta předchozí na tom nebyla před konce kariéry taky nijak slavně), takže se logicky nabízí srovnání se stejnotřídním Golfem. A byl snad Golf5 půl roku až rok, před příchodem Golfu6 na 10. místě v Evropě a s podobnými čísly jako teď Focus, který je navíc (delší dobu) po optickém faceliftu, který Golf5 za celou svou "kariéru" ani nepotřeboval?
Navíc už do dvou let od uvedení dlouho ohlášeného nového Focusu, přijde úplně nová, sedmá generace Golfu, takže tyhle změny generací zvládá Golf určitě lépe než Focus...
23. 8. 2010 18:02
Re: POLO v červencové Evopě pře Fiestou...
Stejně to bylo i u POLA, které se před příchodem nového skoro neprodávalo.