Evropský trh v květnu 2021 podle modelů: Stařík mezi nejlepšími, Enyaq boduje mezi elektromobily
Evropské prodeje meziročně rostou, srovnání s rokem 2019 však nadále ukazuje významný pokles. Z 10 nejžádanějších modelů si proti květnu 2019 prodejně pomohl jen jediný.
Evropský trh s novými automobily se už dostal z nejhoršího. Podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics bylo v květnu 2021 v 26 sledovaných evropských zemích registrováno 1.073.987 automobilů, o významných 73 % více než před rokem. Na druhou stranu srovnání s květnem 2019 dokazuje setrvávající propad, o 25 %.
„Data jsou povzbudivá, ale trh se zotavuje pomaleji, než mnozí doufali. Ekonomická nejistota a nedostatek důvěry spotřebitelů omezují růst v době, kdy se průmysl také odklání od tradičních pohonných jednotek a přizpůsobuje se přísným předpisům o emisích CO2,“ komentuje květnové výsledky Felipe Munoz, globální analytik JATO Dynamics.
Evropský trh se tak v rámci pandemie koronaviru dostal o několik let dozadu, co se týče objemu registrací. Ostatně srovnání s květnem 2019 je výmluvné - z top 10 modelů si letos v květnu proti době před dvěma lety polepšil jediný, Peugeot 2008, a to navíc o statisticky nevýznamná dvě procenta.
Jinak je ale květnové pořadí nejžádanějších modelů velice zajímavé. Zpět v čele je Volkswagen Golf, s 23.106 registrovanými kusy, který za sebou nechal Renault Clio s 19.593 registracemi. Dubnový šampion, Peugeot 208, byl tentokrát až sedmý. Skončil právě za technicky spřízněným SUV Peugeot 2008.
Nečekané je pak třetí místo Fiatu 500. Italské miniautíčko nadále boduje, a to přestože se prodává už od roku 2007. Loni uvedená nová generace elektromobilu sice patří mezi nejžádanější elektroauta v Evropě, jejích 3.644 registrací však dokazuje, že prodejům pětistovky nadále dominuje stávající varianta se spalovacími motory.
Evropský trh – prodeje v květnu 2021 podle modelů | ||||
Zdroj: JATO | ||||
Poř. | Model | Prodeje 05/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Rozdíl proti 05/2019 [%] |
1. | VW Golf | 23.106 | +75 | -35 |
2. | Renault Clio | 19.593 | +23 | -40 |
3. | Fiat 500 | 18.342 | +161 | -17 |
4. | VW T-Roc | 18.160 | +85 | -4 |
5. | Toyota Yaris | 17.373 | +112 | -1 |
6. | Peugeot 2008 | 16.369 | +94 | +2 |
7. | Peugeot 208 | 15.891 | +45 | -22 |
8. | Opel/Vauxhall Corsa | 15.715 | +68 | -21 |
9. | Dacia Sandero | 15.040 | +41 | -32 |
10. | Škoda Octavia | 14.767 | +73 | -32 |
Vysoko se letos nadále drží Toyota Yaris, celkově pátá. Nejlepší desítku pak v květnu uzavírá Škoda Octavia.
Právě mladoboleslavská značka zabodovala v oblasti elektromobilů. Nově uvedený Enyaq iV se totiž v květnu 2021 stal čtvrtým nejžádanějším vozem s elektropohonem na starém kontinentu, s 5.223 registracemi. Překonal tak i svého bratra, VW ID.4, který s 4.620 registrovanými kusy skončil hned za ním. Nejprodávanějším elektromobilem v Evropě vůbec pak v květnu byla Tesla Model 3, s 8.762 registracemi.
Evropský trh – prodeje elektromobilů v květnu 2021 | |||
Zdroj: JATO | |||
Poř. | Model | Prodeje 05/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Tesla Model 3 | 8.762 | +301 |
2. | VW ID.3 | 6.031 | - |
3. | Renault Zoe | 5.738 | +57 |
4. | Škoda Enyaq iV | 5.223 | - |
5. | VW ID.4 | 4.620 | - |
6. | Fiat 500e | 3.644 | - |
7. | Kia e-Niro | 3.331 | +202 |
8. | Hyundai Kona Electric | 3.245 | +84 |
9. | VW e-Up! | 3.146 | +247 |
10. | Peugeot e-208 | 2.926 | +170 |