Evropský trh v lednu 2020: Nový rok začíná velkým pádem prodejů
Prodeje nových aut na evropských trzích v lednu meziročně spadly o 7,4 procenta. Důvodů je hned několik.
Rok 2020 na evropském trhu s novými automobily nezačíná zrovna dobře. V lednu 2020 bylo v Evropě registrováno 1.135.116 aut, o významných 7,4 procenta méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik evropského Sdružení výrobců automobilů (ACEA), které eviduje prodeje aut ve státech Evropské unie (bez Malty), doplněná o Island, Norsko, Švýcarsko a Velkou Británii.
Důvodů tohoto pádu je podle ACEA hned vícero. Tím hlavním je ale letošní nástup přísnějších emisních pravidel, kdy za nesplnění flotilových emisí hrozí automobilkám vysoké pokuty. I proto byla velká část aut s vysokými emisemi registrovaná už v prosinci, kdy naopak evropské prodeje aut vyskočily o 21 %.
Za poklesem ale může i oslabující globální ekonomika a s tím související zahajování utahování opasků firem, které jsou důležitými odběrateli nových aut. A aby toho nebylo málo, je tu rovněž faktor odchodu Velké Británie z Evropské unie a nejistota tamějších spotřebitelů kvůli brexitu, k němuž došlo 31. ledna. Ostatně lednové prodeje v Británii kopírují ty celoevropské – meziročně spadly o 7,3 %.
Právě automobilky závislé na britském trhu tento pád silně pocítily. Ford se v lednu propadl o 18,6 %, mezi značkami tudíž tentokrát skončil až na sedmé příčce (hned před Škodou), Opel (respektive Vauxhall) dokonce o 26,9 %. Německá značka a její britská sestra kvůli tomu uzavírají top 10 značek.
Nejvýše zůstává Volkswagem, a to přestože si pohoršil i on. Navzdory poklesu o 6,4 % však jako jediná značka v lednu překonala stotisícovou hranici, celkem má za leden na svém kontě 133.616 registrovaných aut. Druhou příčku stejně jako loni v lednu obsadil Peugeot, se 74.297 registrovanými automobily (-9,2 %). Stupně vítězů uzavírá Renault s 67.320 auty (-6,7 %).
Jestliže nejlepší trojka si meziročně pohoršila, čtvrtý v pořadí rostl. Je jím Toyota, pro níž to s růstem o 8,9 % na výsledných 66.851 registrovaných vozů byl hodně úspěšný měsíc. Rostlo také šesté BMW (+8,4 %) nebo deváté Audi (+9,5 %). Škoda tentokrát obsadila osmou příčku, 59.581 registrovaných aut bylo o 2,3 % méně než o rok dříve.
Pádů je pak hodně i v druhé desítce. Silný propad zažila sedmnáctá Dacia (-31,4 %) nebo devatenáctá Mazda (-29,3 %). Že by nedostatek ekologicky úsporných automobilů?
Už leden každopádně ukázal, že rok 2020 bude pro automobilky na evropském trhu velkou výzvou. Vedle emisních norem nebo slábnoucí ekonomiky může svoji roli hrát také epidemie koronaviru, která už začíná ovlivňovat výrobu – kvůli výpadku komponentů vyráběných v čínských továrnách.
Evropský trh v lednu 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 133.616 | -6,4 | 11,8 |
2. | Peugeot | 74.297 | -9,2 | 6,5 |
3. | Renault | 67.320 | -6,7 | 5,9 |
4. | Toyota | 66.851 | +8,9 | 5,9 |
5. | Mercedes-Benz | 65.050 | -1,4 | 5,7 |
6. | BMW | 64.123 | +8,4 | 5,6 |
7. | Ford | 62.978 | -18,6 | 5,5 |
8. | Škoda | 59.581 | -2,3 | 5,2 |
9. | Audi | 58.440 | +8,5 | 5,1 |
10. | Opel/Vauxhall | 51.004 | -26,9 | 4,5 |
11. | Citroën | 47.592 | -8,0 | 4,2 |
12. | Fiat | 47.225 | -2,1 | 4,2 |
13. | Hyundai | 41.527 | -7,1 | 3,7 |
14. | Seat | 39.856 | +9,2 | 3,5 |
15. | Kia | 37.931 | -0,3 | 3,3 |
16. | Nissan | 31.842 | -0,5 | 2,8 |
17. | Dacia | 30.475 | -31,4 | 2,7 |
18. | Volvo | 23.099 | -14,7 | 2,0 |
19. | Mazda | 13.397 | -29,3 | 1,2 |
20. | Mini | 12.758 | -14,5 | 1,1 |
- | CELKEM | 1.135.116 | -7,4 | - |