Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2020 podle segmentů: Růst SUV od Mercedesu, nástup elektromobility, propad Dacií

David Bureš
Diskuze (7)

Letošní nástup elektromobilty se potvrdil už v lednu. Elektromobily tvořily první měsíc roku zhruba dvě procenta všech registrovaných aut.

První měsíc roku 2020 je za námi, a tak už ho můžeme zhodnotit. Na českém trhu s novými automobily byl vcelku pozitivní, počet registrovaných automobilů zůstal na úrovni loňského ledna – meziroční pokles o osm desetin procenta je bezvýznamný. Po pohledu na celkový trh se jako tradičně podíváme do jednotlivých segmentů.

Ještě než tak učiníme, připomeneme, že letošní statistiky už bude ovlivňovat expanze elektromobilů, které budou pro automobilky výhodné z hlediska flotilových emisí. Rozšíření nabídky přitom bylo patrné už první měsíc roku, jestliže loni v lednu bylo u nás registrováno 59 vozů s elektrickým pohonem, letos už jich bylo 384. Především díky příchodu Škody Citigoe iV na trh. Elektromobily i díky tomu už tvořily bezmála dvě procenta lednových registrací.  

Nejprodávanější miniauta

Nejprodávanějším miniautem na českém trhu zůstává v lednu 2012 Škoda Citigo, a to i přes příchod čistě elektrické varianty Citigoe iV. Naprostá většina v lednu registrovaných kusů (konkrétně 254) mělo totiž elektrický pohon. Druhý skončil Hyundai i10, který naopak kvůli ceně elektropohon v tuto chvíli odmítá. Příchod nové generace zatím i10 vynesl 48 registrovaných kusů. Na třetí příčku se pak s 48 kusy vyšvihnul Fiat 500, který navzdory vyššímu věku stále dokazuje, že si své zákazníky najde. Uvidíme, jak jeho prodeje ovlivní letošní příchod mildhybridní verze a nové generace s elektropohonem.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Škoda Citigo 283 252
2. Hyundai i10 48 25
3. Fiat 500 43 12
4. Toyota Aygo 38 30
5. Suzuki Ignis 28 36

Nejprodávanější malá auta

Také v segmentu malých automobilů je to bez překvapení, alespoň v čele, kde se samozřejmě umístila Škoda Fabia, tentokrát se 1.675 registrovanými kusy. Také druhé místo není velké překvapení, obsadil ho Renault Clio, který začíná těžit z příchodu nové generace – za leden se však mírně propadl. Trochu překvapením je však třetí příčka Kie Rio, která meziročně vyskočila z 96 na 182 registrovaných kusů. Překonala tak svého koncernového bratra, Hyundai i20, který se 169 registracemi skončil hned za ní. Letos i20 dorazí v nové generaci, a tak jsme na její výsledky hodně zvědavi. Naopak Dacia Sandero se propadla na polovinu loňského počtu registrací – také ona už čeká na nástupce.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Škoda Fabia 1675 1414
2. Renault Clio 195 206
3. Kia Rio 182 96
4. Hyundai i20 169 172
5. VW Polo 141 140
6. Toyota Yaris 133 148
7. Dacia Sandero 107 226
8. Seat Ibiza 90 23
9. Ford Fiesta 84 87
10. Citroën C3 61 71

Nejprodávanější kompaktní auta

Škoda Octavia dosáhla v lednu na 2.638 registrovaných kousků, což bylo o parádních 18,7 % více než před rokem. Ještě více však vyskočil Hyundai i30, o 67,3 % na výsledných 840 registrovaných aut, díky čemuž se stal třetím nejlépe prodávaným autem na trhu. Překonal dokonce i konkurenční Škodu Scala, o 30 evidovaných kusů. Nadále boduje Toyota Corolla, která těží z opětovného rozšíření o další karosářské verze, v minulosti na čas nesoucí jméno Auris. V lednu obsadila pátou příčku s 220 registrovanými kusy. Na osmém místě se pak pořád drží Škoda Rapid, kterou přitom již loni na českém trhu nahradila Scala.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Škoda Octavia 2638 2222
2. Hyundai i30 840 502
3. Škoda Scala 810 -
4. Kia Ceed 287 260
5. Toyota Corolla 220 86
6. VW Golf 178 286
7. Dacia Logan 148 145
8. Škoda Rapid 121 1262
9. Renault Mégane 118 121
10. Seat Leon 103 245

Nejprodávanější vozy střední třídy

Střední třída sice dlouhodobě na českém trhu klesá, v lednu se ale nejlepším modelům dařilo, první Škoda Superb i Volkswagen Passat v minulém měsíci meziročně rostly. Důvodem ale může být i fakt, že před rokem čekaly na příchod svých modernizovaných variant, což odbyt jistě ovlivnilo. Na stupních vítězů je doplňuje BMW 3, které je na dvojnásobku toho co před rokem – díky loňskému příchodu nové generace. Úspěchy prémie ve střední třídě dokazuje i pátá příčka Volva S60/V60.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Škoda Superb 673 625
2. VW Passat 274 237
3. BMW 3 88 44
4. VW Arteon 83 58
5. Volvo S60/V60 27 15
6. Ford Mondeo 26 33
7. Mazda 6 19 49

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy

Prodejům aut vyšší střední třídy na českém trhu nadále vládne Mercedes-Benz E, meziročně se však propadl ze 100 na 55 registrovaných kusů, za což patrně může i blížící se příchod modernizované varianty. Jen o dva registrované kusy za ním je Audi A6, které konečně těží z rozšíření nabídky o šestiválcové motory. Předstihlo tak BMW 5, které už rovněž pomalu čeká na příchod modernizované varianty.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Mercedes-Benz E 55 100
2. Audi A6 53 43
3. BMW 5 48 66
4. Toyota Camry 20 -
5. Audi A7 17 5

Nejprodávanější luxusní vozy

V kategorii luxusních automobilů v lednu moc živo nebylo. Jedničkou se tentokrát stalo BMW řady 7 s 18 registrovanými kusy, meziročně si tak polepšilo o šest exemplářů. Dvojkou je Mercedes-Benz třídy S se 14 registracemi. Letos se už dočká nové generace, a tak je pravděpodobné, že jeho prodeje budou letos klesat. Registrace v této kategorii totiž vždy silně ovlivňuje životní cyklus toho kterého modelu. Třetí je Porsche Panamera s dvěma registracemi. Jiný model luxusní třídy v lednu na českém trhu registrován nebyl.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. BMW 7 18 12
2. Mercedes-Benz S 14 26
3. Porsche Panamera 2 3

Nejprodávanější sportovní vozy

Začátek roku 2020 byl ve sportovní kategorii ve znamení Fordu Mustang. Nejprodávanější sporťák na světě bodoval i u nás, s 21 registrovanými kusy s přehledem obsadil první příčku. Tak snad ho nějak nepostihnou přísnější emisní normy, zájem o něj tu evidentně je velký. Druhé pak skončilo BMW řady 8, které patrně těží z příchodu čtyřdveřové verze Gran Coupé.

Nejprodávanější sportovní vozy
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Ford Mustang 21 14
2. BMW 8 13 3
3. BMW 2 12 4
4. BMW 4 11 16

Nejprodávanější malá SUV

Kategorii nejmenších SUV na trhu už vládne domácí zástupce, Škoda Kamiq za leden hlásí 708 registrovaných kusů, na což jiný model z kategorie ani náhodou nestačil. Však druhý Seat Arona hlásí 170 registrovaných kusů, a to to byl pro něj náramně úspěšný měsíc – takhle vysoko nikdo nebyl. Renault Captur i Peugeot 2008, které segmentu v minulosti vládly, prošly mezigenerační proměnou, což jejich lednové výsledky ovlivnilo, musely se tak smířit s třetím, respektive čtvrtým místem.

Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Škoda Kamiq 708 -
2. Seat Arona 170 41
3. Renault Captur 136 164
4. Peugeot 2008 97 270
5. Suzuki Vitara 82 157
6. Kia Stonic 79 80
7. Hyundai Kona 72 62

Nejprodávanější kompaktní SUV

Kompaktním SUV na českém trhu dlouhodobě vládnou domácí zástupci – spodní hranici segmentu obsazuje Karoq, tu horní zase Kodiaq, oba přitom meziročně silně rostly. Na stupních vítězů je tentokrát doplnil Hyundai Tucson s vynikajícími 450 registracemi. Naopak Dacia Duster se meziročně propadla na takřka třetinu loňského výsledku, jen 139 registrací je tak jedním z důvodů lednového propadu rumunské značky u nás. Ještě hůře je ale na tom takový Nissan Qashqai – kdysi nejprodávanější kompaktní crossover u nás má za leden na svém kontě pouhopouhých 9 registrací. To už čekáním na příchod nové generace vysvětlit nelze...

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Škoda Karoq 733 534
2. Škoda Kodiaq 603 547
3. Hyundai Tucson 450 208
4. VW Tiguan 381 243
5. Dacia Duster 139 381
6. Kia Sportage 133 116
7. Toyota RAV4 115 98
8. VW T-Roc 91 121
9. Mercedes-Benz GLC 80 64
10. Peugeot 3008 78 132

Nejprodávanější velká SUV

Velkým SUV loni na českém trhu jasně vládlo BMW X5 a nejinak je tomu i letos, 107 registrací je ještě o osm více než v lednu 2019. Ohromně však vyskočily velká SUV od Mercedesu – GLE i GLS, které loni debutovaly v nových generací. Bylo tak z toho, druhé, respektive třetí místo. Sklonit se tak před nimi musela i Audi Q7 a Audi Q8, která dlouhodobě byla na čelních příčkách segmentu.

Nejprodávanější velká SUV
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. BMW X5 107 99
2. Mercedes-Benz GLE 78 11
3. Mercedes-Benz GLS 65 12
4. Audi Q7 47 32
5. Volvo XC90 45 58
6. VW Touareg 44 86
7. Audi Q8 43 54

Nejprodávanější velkoprostorové vozy

Velkoprostorovým automobilům se delší čas nedaří, což je jasně patrné i na lednových výsledcích. Po ukončení výroby Hyundaie ix20 se jedničkou segmentu tentokrát stal Citroën Berlingo, se 163 registracemi (v lednu 2019 jich bylo 171). Jindy silná Dacia Dokker se totiž meziročně propadla z 313 na 94 kusů, a tak je dalším z důvodů lednového slabého výsledku Dacie. Druhá je tak Toyota ProAce se 138 exempláři.

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje 1/2020 [ks] Prodeje 1/2019 [ks]
1. Citroën Berlingo 163 171
2.-3. Toyota ProAce 138 99
2.-3. VW Touran 138 215
4. VW Caddy 130 196
5. Peugeot Rifter 123 112
6. VW Transporter 95 204
7. Dacia Dokker 94 313
David Bureš
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - Dinar
10. 2. 2020 10:16
Re: Velká SUV
Info je od dealera, po dotazu potvrzeno českým importem, protože jsem tomu taky nechtěl věřit, a myslel, že se mi dealer vymlouvá, když termín dodání na tři auta, která měla být dodána v květnu, objednána v zač. února 2019, byl s tou informací, kterou jsem napsal, posouván a posouván, až jedno nakonec dodáno koncem prosince a další dvě teď v lednu. Dealer mi situaci popisoval, myslím ty závady, byli sami dost nas-raní.
Ona kvalita medvědů smontovaných v USA nikdy nebyla nic moc, s v D vyráběnými modely se to nedá srovnat, měli jsme dva naprosto stejně nakonfigurované kusy GLE coupe po roce za sebou a oba trpěly na stejné neduhy, nekvalitně sešitá kůže (třeba na volantu vyloženě záhyb), vrzání středové konzoly při jízdě i po rovném povrchu, divné zvuky z převodovky, ale aspoň ta auta jezdila, nový model prý, kromě věcí typu blbě přidělané lišty, měl i problém s brzdami, nefunkční start/stopy atp., tedy věci už přímo spojené s funkčností.
9. 2. 2020 14:52
To až uvidí
Rokyta alias Alliencz co se prodalo I30 potažmo automobilů od Hyundai tak mu klepne. Osobně pak napíše do Hyundai že se mýlil a že zhola změnil na Hyundai názor. :D

PS: omluva půjde v kopii i panu Vošickému co začal prodávat traktory.
Avatar - wakantanka
9. 2. 2020 14:23
Re: Re: Velká SUV
X7 sa už predáva? Ani X6 nie je v tabuľke. Čím to je? A ten MB fakt prekvapko.
9. 2. 2020 14:09
Re: Opět vytrženo z kontextu díky neznalosti
Proč zlomky. Tímhle tempem už aktuální objednávky budou předávány do dubna.
Avatar - Dinar
9. 2. 2020 10:03
Velká SUV
od Mercedesu se dostala do titulku, protože v lednu obrovský nárůst, jak se píše v článku. Bohužel to ale neznamená, že nové gle a gls jsou tak dobré, že se stanou prodejními hity, to jen dealeři mercedesu konečně začínají dostávat auta objednaná během celého loňského roku. Totiž první várky gleéček, které na jaře přišly z usa, vykazovaly tak zásadní kvalitativní nedostatky, že se auta vracela a zákazníci slyšeli jen, “dodání se o pár měsíců prodlouží”, minimální prodloužení bylo půlroční. Takže teď MB jen dohání, co loni prošvihlo.