Český trh v lednu 2020 podle segmentů: Růst SUV od Mercedesu, nástup elektromobility, propad Dacií
Letošní nástup elektromobilty se potvrdil už v lednu. Elektromobily tvořily první měsíc roku zhruba dvě procenta všech registrovaných aut.
První měsíc roku 2020 je za námi, a tak už ho můžeme zhodnotit. Na českém trhu s novými automobily byl vcelku pozitivní, počet registrovaných automobilů zůstal na úrovni loňského ledna – meziroční pokles o osm desetin procenta je bezvýznamný. Po pohledu na celkový trh se jako tradičně podíváme do jednotlivých segmentů.
Ještě než tak učiníme, připomeneme, že letošní statistiky už bude ovlivňovat expanze elektromobilů, které budou pro automobilky výhodné z hlediska flotilových emisí. Rozšíření nabídky přitom bylo patrné už první měsíc roku, jestliže loni v lednu bylo u nás registrováno 59 vozů s elektrickým pohonem, letos už jich bylo 384. Především díky příchodu Škody Citigoe iV na trh. Elektromobily i díky tomu už tvořily bezmála dvě procenta lednových registrací.
Nejprodávanější miniauta
Nejprodávanějším miniautem na českém trhu zůstává v lednu 2012 Škoda Citigo, a to i přes příchod čistě elektrické varianty Citigoe iV. Naprostá většina v lednu registrovaných kusů (konkrétně 254) mělo totiž elektrický pohon. Druhý skončil Hyundai i10, který naopak kvůli ceně elektropohon v tuto chvíli odmítá. Příchod nové generace zatím i10 vynesl 48 registrovaných kusů. Na třetí příčku se pak s 48 kusy vyšvihnul Fiat 500, který navzdory vyššímu věku stále dokazuje, že si své zákazníky najde. Uvidíme, jak jeho prodeje ovlivní letošní příchod mildhybridní verze a nové generace s elektropohonem.
Nejprodávanější minivozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Škoda Citigo | 283 | 252 |
2. | Hyundai i10 | 48 | 25 |
3. | Fiat 500 | 43 | 12 |
4. | Toyota Aygo | 38 | 30 |
5. | Suzuki Ignis | 28 | 36 |
Nejprodávanější malá auta
Také v segmentu malých automobilů je to bez překvapení, alespoň v čele, kde se samozřejmě umístila Škoda Fabia, tentokrát se 1.675 registrovanými kusy. Také druhé místo není velké překvapení, obsadil ho Renault Clio, který začíná těžit z příchodu nové generace – za leden se však mírně propadl. Trochu překvapením je však třetí příčka Kie Rio, která meziročně vyskočila z 96 na 182 registrovaných kusů. Překonala tak svého koncernového bratra, Hyundai i20, který se 169 registracemi skončil hned za ní. Letos i20 dorazí v nové generaci, a tak jsme na její výsledky hodně zvědavi. Naopak Dacia Sandero se propadla na polovinu loňského počtu registrací – také ona už čeká na nástupce.
Nejprodávanější malé vozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Škoda Fabia | 1675 | 1414 |
2. | Renault Clio | 195 | 206 |
3. | Kia Rio | 182 | 96 |
4. | Hyundai i20 | 169 | 172 |
5. | VW Polo | 141 | 140 |
6. | Toyota Yaris | 133 | 148 |
7. | Dacia Sandero | 107 | 226 |
8. | Seat Ibiza | 90 | 23 |
9. | Ford Fiesta | 84 | 87 |
10. | Citroën C3 | 61 | 71 |
Nejprodávanější kompaktní auta
Škoda Octavia dosáhla v lednu na 2.638 registrovaných kousků, což bylo o parádních 18,7 % více než před rokem. Ještě více však vyskočil Hyundai i30, o 67,3 % na výsledných 840 registrovaných aut, díky čemuž se stal třetím nejlépe prodávaným autem na trhu. Překonal dokonce i konkurenční Škodu Scala, o 30 evidovaných kusů. Nadále boduje Toyota Corolla, která těží z opětovného rozšíření o další karosářské verze, v minulosti na čas nesoucí jméno Auris. V lednu obsadila pátou příčku s 220 registrovanými kusy. Na osmém místě se pak pořád drží Škoda Rapid, kterou přitom již loni na českém trhu nahradila Scala.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 2638 | 2222 |
2. | Hyundai i30 | 840 | 502 |
3. | Škoda Scala | 810 | - |
4. | Kia Ceed | 287 | 260 |
5. | Toyota Corolla | 220 | 86 |
6. | VW Golf | 178 | 286 |
7. | Dacia Logan | 148 | 145 |
8. | Škoda Rapid | 121 | 1262 |
9. | Renault Mégane | 118 | 121 |
10. | Seat Leon | 103 | 245 |
Nejprodávanější vozy střední třídy
Střední třída sice dlouhodobě na českém trhu klesá, v lednu se ale nejlepším modelům dařilo, první Škoda Superb i Volkswagen Passat v minulém měsíci meziročně rostly. Důvodem ale může být i fakt, že před rokem čekaly na příchod svých modernizovaných variant, což odbyt jistě ovlivnilo. Na stupních vítězů je doplňuje BMW 3, které je na dvojnásobku toho co před rokem – díky loňskému příchodu nové generace. Úspěchy prémie ve střední třídě dokazuje i pátá příčka Volva S60/V60.
Nejprodávanější vozy střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Škoda Superb | 673 | 625 |
2. | VW Passat | 274 | 237 |
3. | BMW 3 | 88 | 44 |
4. | VW Arteon | 83 | 58 |
5. | Volvo S60/V60 | 27 | 15 |
6. | Ford Mondeo | 26 | 33 |
7. | Mazda 6 | 19 | 49 |
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Prodejům aut vyšší střední třídy na českém trhu nadále vládne Mercedes-Benz E, meziročně se však propadl ze 100 na 55 registrovaných kusů, za což patrně může i blížící se příchod modernizované varianty. Jen o dva registrované kusy za ním je Audi A6, které konečně těží z rozšíření nabídky o šestiválcové motory. Předstihlo tak BMW 5, které už rovněž pomalu čeká na příchod modernizované varianty.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Mercedes-Benz E | 55 | 100 |
2. | Audi A6 | 53 | 43 |
3. | BMW 5 | 48 | 66 |
4. | Toyota Camry | 20 | - |
5. | Audi A7 | 17 | 5 |
Nejprodávanější luxusní vozy
V kategorii luxusních automobilů v lednu moc živo nebylo. Jedničkou se tentokrát stalo BMW řady 7 s 18 registrovanými kusy, meziročně si tak polepšilo o šest exemplářů. Dvojkou je Mercedes-Benz třídy S se 14 registracemi. Letos se už dočká nové generace, a tak je pravděpodobné, že jeho prodeje budou letos klesat. Registrace v této kategorii totiž vždy silně ovlivňuje životní cyklus toho kterého modelu. Třetí je Porsche Panamera s dvěma registracemi. Jiný model luxusní třídy v lednu na českém trhu registrován nebyl.
Nejprodávanější vozy luxusní třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | BMW 7 | 18 | 12 |
2. | Mercedes-Benz S | 14 | 26 |
3. | Porsche Panamera | 2 | 3 |
Nejprodávanější sportovní vozy
Začátek roku 2020 byl ve sportovní kategorii ve znamení Fordu Mustang. Nejprodávanější sporťák na světě bodoval i u nás, s 21 registrovanými kusy s přehledem obsadil první příčku. Tak snad ho nějak nepostihnou přísnější emisní normy, zájem o něj tu evidentně je velký. Druhé pak skončilo BMW řady 8, které patrně těží z příchodu čtyřdveřové verze Gran Coupé.
Nejprodávanější sportovní vozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Ford Mustang | 21 | 14 |
2. | BMW 8 | 13 | 3 |
3. | BMW 2 | 12 | 4 |
4. | BMW 4 | 11 | 16 |
Nejprodávanější malá SUV
Kategorii nejmenších SUV na trhu už vládne domácí zástupce, Škoda Kamiq za leden hlásí 708 registrovaných kusů, na což jiný model z kategorie ani náhodou nestačil. Však druhý Seat Arona hlásí 170 registrovaných kusů, a to to byl pro něj náramně úspěšný měsíc – takhle vysoko nikdo nebyl. Renault Captur i Peugeot 2008, které segmentu v minulosti vládly, prošly mezigenerační proměnou, což jejich lednové výsledky ovlivnilo, musely se tak smířit s třetím, respektive čtvrtým místem.
Nejprodávanější malá SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Škoda Kamiq | 708 | - |
2. | Seat Arona | 170 | 41 |
3. | Renault Captur | 136 | 164 |
4. | Peugeot 2008 | 97 | 270 |
5. | Suzuki Vitara | 82 | 157 |
6. | Kia Stonic | 79 | 80 |
7. | Hyundai Kona | 72 | 62 |
Nejprodávanější kompaktní SUV
Kompaktním SUV na českém trhu dlouhodobě vládnou domácí zástupci – spodní hranici segmentu obsazuje Karoq, tu horní zase Kodiaq, oba přitom meziročně silně rostly. Na stupních vítězů je tentokrát doplnil Hyundai Tucson s vynikajícími 450 registracemi. Naopak Dacia Duster se meziročně propadla na takřka třetinu loňského výsledku, jen 139 registrací je tak jedním z důvodů lednového propadu rumunské značky u nás. Ještě hůře je ale na tom takový Nissan Qashqai – kdysi nejprodávanější kompaktní crossover u nás má za leden na svém kontě pouhopouhých 9 registrací. To už čekáním na příchod nové generace vysvětlit nelze...
Nejprodávanější středně velká SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Škoda Karoq | 733 | 534 |
2. | Škoda Kodiaq | 603 | 547 |
3. | Hyundai Tucson | 450 | 208 |
4. | VW Tiguan | 381 | 243 |
5. | Dacia Duster | 139 | 381 |
6. | Kia Sportage | 133 | 116 |
7. | Toyota RAV4 | 115 | 98 |
8. | VW T-Roc | 91 | 121 |
9. | Mercedes-Benz GLC | 80 | 64 |
10. | Peugeot 3008 | 78 | 132 |
Nejprodávanější velká SUV
Velkým SUV loni na českém trhu jasně vládlo BMW X5 a nejinak je tomu i letos, 107 registrací je ještě o osm více než v lednu 2019. Ohromně však vyskočily velká SUV od Mercedesu – GLE i GLS, které loni debutovaly v nových generací. Bylo tak z toho, druhé, respektive třetí místo. Sklonit se tak před nimi musela i Audi Q7 a Audi Q8, která dlouhodobě byla na čelních příčkách segmentu.
Nejprodávanější velká SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | BMW X5 | 107 | 99 |
2. | Mercedes-Benz GLE | 78 | 11 |
3. | Mercedes-Benz GLS | 65 | 12 |
4. | Audi Q7 | 47 | 32 |
5. | Volvo XC90 | 45 | 58 |
6. | VW Touareg | 44 | 86 |
7. | Audi Q8 | 43 | 54 |
Nejprodávanější velkoprostorové vozy
Velkoprostorovým automobilům se delší čas nedaří, což je jasně patrné i na lednových výsledcích. Po ukončení výroby Hyundaie ix20 se jedničkou segmentu tentokrát stal Citroën Berlingo, se 163 registracemi (v lednu 2019 jich bylo 171). Jindy silná Dacia Dokker se totiž meziročně propadla z 313 na 94 kusů, a tak je dalším z důvodů lednového slabého výsledku Dacie. Druhá je tak Toyota ProAce se 138 exempláři.
Nejprodávanější MPV a osobní dodávky | |||
Poř. | Model | Prodeje 1/2020 [ks] | Prodeje 1/2019 [ks] |
1. | Citroën Berlingo | 163 | 171 |
2.-3. | Toyota ProAce | 138 | 99 |
2.-3. | VW Touran | 138 | 215 |
4. | VW Caddy | 130 | 196 |
5. | Peugeot Rifter | 123 | 112 |
6. | VW Transporter | 95 | 204 |
7. | Dacia Dokker | 94 | 313 |