Český trh v lednu 2020: Mírný pokles, obří skok Škody, Hyundaie nebo Mercedesu
Počet registrovaných aut na českém trhu v lednu meziročně mírně klesnul o 0,8 %. Zatímco Škodě, Hyundaii nebo Mercedesu se v lednu nadmíru dařilo, Suzuki, Mazda nebo Nissan zažily pád.
Ani jsme se nenadáli a rok 2020 už má za sebou první měsíc. Z hlediska automobilových prodejů byl vlastně stejný jako loni, minimálně u nás. Za leden 2020 bylo na českém trhu registrováno 19.132 nových aut, o bezvýznamných 0,8 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů.
Podle výsledku jedničky na trhu byste ale možná odhadovali spíše růst. Škoda za leden 2020 hlásí 8.283 registrovaných automobilů, o neskutečných 20,7 % více než před rokem. Díky tomu její podíl na trhu vzrostl na neskutečných 43,3 %.
Na druhou stranu je třeba zmínit, že v lednu 2019 české registrace mladoboleslavské značky silně klesly, o 19,6 %, a tak se letos vlastně jen vrátily na úroveň z roku 2018. A byly dokonce nižší, za leden 2018 měla Škoda na svém kontě 8.532 registrovaných vozů. Tehdejší tržní podíl 36,75 % nicméně nebyl tak vysoký jako letos.
Také pořadí na dvou dalších místech zůstává stejné, za Volkswagenem následuje Hyundai, tím ale shoda mezi těmito konkurenty končí. Zatímco německý výrobce si meziročně pohoršil o 11,8 %, ten korejský meziročně rostl o 29,7 % na výsledných 1.676 aut. V tomto případě jde přitom o lepší výsledek než v lednu 2018, kdy Hyundai hlásil 1.513 registrací.
Na čtvrtou příčku se tentokrát vyšvihla Kia, a to díky meziročnímu růstu o 15,5 %. Za ní následuje Toyota, s nárůstem 11,8 %. A aby těch rostoucích výsledků nebylo málo, zmiňme ještě šestý Mercedes-Benz se skokem o 25 %. Všechny tyto značky před rokem meziročně klesly, kvůli tehdejšímu nedostatku vozů homologovaných podle nových emisních norem. To české prodeje (a vlastně i ty evropské) ovlivňovalo hned několik měsíců roku 2019.
Pak tu jsou ale automobilky, pro něž leden příliš úspěšný měsíc nebyl. Peugeot se musel spokojit s osmou příčkou (-38,8 %), Renault skončil devátý s poklesem o 20,4 % a Dacia se umístila mezi značkami až desátá, s meziročním pádem o 57,6 %.
Český trh – registrace nových aut v lednu 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 8283 | +20,7 | 43,29 |
2. | Volkswagen | 1754 | -11,8 | 9,17 |
3. | Hyundai | 1676 | +29,7 | 8,76 |
4. | Kia | 781 | +15,5 | 4,08 |
5. | Toyota | 770 | +11,8 | 4,02 |
6. | Mercedes-Benz | 621 | +25,0 | 3,25 |
7. | BMW | 619 | +41,0 | 3,24 |
8. | Peugeot | 575 | -38,8 | 3,01 |
9. | Renault | 537 | -20,4 | 2,81 |
10. | Dacia | 515 | -57,6 | 2,69 |
11. | Seat | 463 | +30,4 | 2,42 |
12. | Ford | 410 | -40,4 | 2,14 |
13. | Citroën | 349 | -31,0 | 1,82 |
14. | Opel | 274 | -35,4 | 1,43 |
15. | Audi | 234 | +5,9 | 1,22 |
16. | Volvo | 179 | -22,8 | 0,94 |
17. | Suzuki | 176 | -44,5 | 0,92 |
18. | Fiat | 148 | +52,6 | 0,77 |
19. | Mitsubishi | 122 | -3,9 | 0,64 |
20. | Mazda | 119 | -57,7 | 0,62 |
- | CELKEM | 19.132 | -0,8 | - |
Další poklesy máme i v druhé desítce značek. Ford je až dvanáctý s meziročním pádem o 40,4 %, propadlo se rovněž Suzuki (-44,5 %) nebo Mazda (-57,7 %). Třeba Nissan, někdejší japonská jednička na trhu, je pak už zcela mimo top 20. Za leden statistiky SDA evidují jen 33 registrovaných Nissanů, což značce vyneslo 25. příčku. Je tedy na úrovni Subaru (46 registrací) nebo Lexusu (31 registrací).
A jak to vypadá v pořadí modelů? První dvě místa nepřekvapí, za první Škodou Octavia následuje Fabia, přičemž oba vozy meziročně rostly o více než 18 %. Už na třetí příčce ale najdeme překvapení, bronz si totiž v lednu odnesl Hyundai i30, který s 840 registrovanými kousky předstihl Škodu Scala (810 kusů).
Škoda Kamiq už je nejprodávanější malé SUV na trhu, se 708 registrovanými exempláři. Bodoval také ještě jeden Hyundai, též v Nošovicích vyráběné SUV Tucson obsadilo devátou příčku se 450 registracemi a meziročním nárůstem o 116 %. Do top 20 se pak tentokrát dostaly i šestnáctá Kia Rio nebo osmnáctý Seat Arona.
Český trh – registrace nových aut v lednu 2020 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 1/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 2638 | +18,7 | 13,79 |
2. | Škoda Fabia | 1675 | +18,5 | 8,75 |
3. | Hyundai i30 | 840 | +67,3 | 4,39 |
4. | Škoda Scala | 810 | - | 4,23 |
5. | Škoda Karoq | 733 | +37,3 | 3,83 |
6. | Škoda Kamiq | 708 | - | 3,7 |
7. | Škoda Superb | 673 | +7,7 | 3,52 |
8. | Škoda Kodiaq | 603 | +10,2 | 3,15 |
9. | Hyundai Tucson | 450 | +116,4 | 2,35 |
10. | VW Tiguan | 381 | +56,8 | 1,99 |
11. | Kia Ceed | 287 | +10,4 | 1,50 |
12. | Škoda Citigo | 283 | +12,3 | 1,48 |
13. | VW Passat | 274 | +15,6 | 1,43 |
14. | Toyota Corolla | 220 | +155,8 | 1,15 |
15. | Renault Clio | 195 | -5,3 | 1,02 |
16. | Kia Rio | 182 | +89,6 | 0,95 |
17. | VW Golf | 178 | -37,8 | 0,93 |
18. | Seat Arona | 170 | +314,6 | 0,89 |
19. | Hyundai i20 | 169 | -1,7 | 0,88 |
20. | Citroën Berlingo | 163 | -4,7 | 0,85 |