Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2020: Mírný pokles, obří skok Škody, Hyundaie nebo Mercedesu

David Bureš
Diskuze (44)

Počet registrovaných aut na českém trhu v lednu meziročně mírně klesnul o 0,8 %. Zatímco Škodě, Hyundaii nebo Mercedesu se v lednu nadmíru dařilo, Suzuki, Mazda nebo Nissan zažily pád.

Ani jsme se nenadáli a rok 2020 už má za sebou první měsíc. Z hlediska automobilových prodejů byl vlastně stejný jako loni, minimálně u nás. Za leden 2020 bylo na českém trhu registrováno 19.132 nových aut, o bezvýznamných 0,8 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů.

Podle výsledku jedničky na trhu byste ale možná odhadovali spíše růst. Škoda za leden 2020 hlásí 8.283 registrovaných automobilů, o neskutečných 20,7 % více než před rokem. Díky tomu její podíl na trhu vzrostl na neskutečných 43,3 %.

Na druhou stranu je třeba zmínit, že v lednu 2019 české registrace mladoboleslavské značky silně klesly, o 19,6 %, a tak se letos vlastně jen vrátily na úroveň z roku 2018. A byly dokonce nižší, za leden 2018 měla Škoda na svém kontě 8.532 registrovaných vozů. Tehdejší tržní podíl 36,75 % nicméně nebyl tak vysoký jako letos.

Také pořadí na dvou dalších místech zůstává stejné, za Volkswagenem následuje Hyundai, tím ale shoda mezi těmito konkurenty končí. Zatímco německý výrobce si meziročně pohoršil o 11,8 %, ten korejský meziročně rostl o 29,7 % na výsledných 1.676 aut. V tomto případě jde přitom o lepší výsledek než v lednu 2018, kdy Hyundai hlásil 1.513 registrací.

Na čtvrtou příčku se tentokrát vyšvihla Kia, a to díky meziročnímu růstu o 15,5 %. Za ní následuje Toyota, s nárůstem 11,8 %. A aby těch rostoucích výsledků nebylo málo, zmiňme ještě šestý Mercedes-Benz se skokem o 25 %. Všechny tyto značky před rokem meziročně klesly, kvůli tehdejšímu nedostatku vozů homologovaných podle nových emisních norem. To české prodeje (a vlastně i ty evropské) ovlivňovalo hned několik měsíců roku 2019.

Pak tu jsou ale automobilky, pro něž leden příliš úspěšný měsíc nebyl. Peugeot se musel spokojit s osmou příčkou (-38,8 %), Renault skončil devátý s poklesem o 20,4 % a Dacia se umístila mezi značkami až desátá, s meziročním pádem o 57,6 %.  

Český trh – registrace nových aut v lednu 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 1/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 8283 +20,7 43,29
2. Volkswagen 1754 -11,8 9,17
3. Hyundai 1676 +29,7 8,76
4. Kia 781 +15,5 4,08
5. Toyota 770 +11,8 4,02
6. Mercedes-Benz 621 +25,0 3,25
7. BMW 619 +41,0 3,24
8. Peugeot 575 -38,8 3,01
9. Renault 537 -20,4 2,81
10. Dacia 515 -57,6 2,69
11. Seat 463 +30,4 2,42
12. Ford 410 -40,4 2,14
13. Citroën 349 -31,0 1,82
14. Opel 274 -35,4 1,43
15. Audi 234 +5,9 1,22
16. Volvo 179 -22,8 0,94
17. Suzuki 176 -44,5 0,92
18. Fiat 148 +52,6 0,77
19. Mitsubishi 122 -3,9 0,64
20. Mazda 119 -57,7 0,62
- CELKEM 19.132 -0,8 -

Další poklesy máme i v druhé desítce značek. Ford je až dvanáctý s meziročním pádem o 40,4 %, propadlo se rovněž Suzuki (-44,5 %) nebo Mazda (-57,7 %). Třeba Nissan, někdejší japonská jednička na trhu, je pak už zcela mimo top 20. Za leden statistiky SDA evidují jen 33 registrovaných Nissanů, což značce vyneslo 25. příčku. Je tedy na úrovni Subaru (46 registrací) nebo Lexusu (31 registrací).

A jak to vypadá v pořadí modelů? První dvě místa nepřekvapí, za první Škodou Octavia následuje Fabia, přičemž oba vozy meziročně rostly o více než 18 %. Už na třetí příčce ale najdeme překvapení, bronz si totiž v lednu odnesl Hyundai i30, který s 840 registrovanými kousky předstihl Škodu Scala (810 kusů).

Škoda Kamiq už je nejprodávanější malé SUV na trhu, se 708 registrovanými exempláři. Bodoval také ještě jeden Hyundai, též v Nošovicích vyráběné SUV Tucson obsadilo devátou příčku se 450 registracemi a meziročním nárůstem o 116 %. Do top 20 se pak tentokrát dostaly i šestnáctá Kia Rio nebo osmnáctý Seat Arona.

Český trh – registrace nových aut v lednu 2020 podle modelů
Poř. Model Registrace v 1/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Octavia 2638 +18,7 13,79
2. Škoda Fabia 1675 +18,5 8,75
3. Hyundai i30 840 +67,3 4,39
4. Škoda Scala 810 - 4,23
5. Škoda Karoq 733 +37,3 3,83
6. Škoda Kamiq 708 - 3,7
7. Škoda Superb 673 +7,7 3,52
8. Škoda Kodiaq 603 +10,2 3,15
9. Hyundai Tucson 450 +116,4 2,35
10. VW Tiguan 381 +56,8 1,99
11. Kia Ceed 287 +10,4 1,50
12. Škoda Citigo 283 +12,3 1,48
13. VW Passat 274 +15,6 1,43
14. Toyota Corolla 220 +155,8 1,15
15. Renault Clio 195 -5,3 1,02
16. Kia Rio 182 +89,6 0,95
17. VW Golf 178 -37,8 0,93
18. Seat Arona 170 +314,6 0,89
19. Hyundai i20 169 -1,7 0,88
20. Citroën Berlingo 163 -4,7 0,85
David Bureš
Diskuze (44)

Doporučujeme

9. 2. 2020 11:36
Re: MB a BMW...
Díky za info. Mám v hledáčku X4 M40i nebo 640i GT. X5 a víc už jsou na mě moc velké i drahé a když už, tak bych tam šel asi do nafty...tak uvidíme :)
Avatar - Doupik
8. 2. 2020 14:57
Re: u Superbu
Budou to hlavně pražské taxíky, které můžou s EL značkou firmě ušetřit 36 000 ročně na parkovném. A navíc ŠA je bude tlačit, protože plugin hybrid vyrovná plno papírově CO2 horších aut.
Avatar - Doupik
8. 2. 2020 14:55
Re: MB a BMW...
V benzínu jo, ale plugin benzínu. Ten budou tlačit doslova.
8. 2. 2020 08:32
Re: Ruské stroje 1/2020
My parusky niet málčik..paňimaješ..??
Avatar - Ham.
7. 2. 2020 22:10
Re: u Superbu
No nevím co je na ní zastaralého, v Passatu GTE je stejná technika a je výrazně dražší než diesel.