Evropský trh v listopadu: Elektromobily před diesely a Škoda na vzestupu
Rok 2023 se pomalu chýlí ke konci. V evropských statistikách bude zapsán jako úspěšný a v lecčems přelomový. Elektromobily totiž v prodejích překonají diesely. V listopadu se tomu tak ostatně i stalo.
Rozsáhlý přehled o evropských prodejích zahrnující Evropskou unii, Spojené království a země EFTA (Evropské sdružení volného obchodu) si nechám na první lednové týdny. První, zatím ovšem logicky ještě nekompletní výsledky si ovšem můžeme představit již teď.
Z pohledu českého fanouška aut je velkých překvapením obliba čistě elektrických aut, kterých se jen v listopadu prodalo téměř 183 tisíc. Největším odbytištěm bezemisních aut se stalo Německo se 44.942 exempláři, v Česku si minulý měsíc přitom našlo majitele jen 791 elektroaut. Náš západní soused přesto zaznamenal meziroční propad o výrazných 22,5 %. A vzhledem ke konci státních subvencí se dá předpokládat, že následující rok bude pro elektromobily v Německu výzvou.
Z velkých trhů se ve srovnání s listopadem 2022 dařilo takřka všem. Belgie si připsala 37.552 nových aut, což je o 26,1 % více než loni. Francie hlásí růst o čtrnáct procent na 152.711 vozů, Itálie o 16,2 % na 139.249 automobilů. Poláci zaregistrovali 41.685 vozů (+21,9 %), Španělé 78.314 (+7,0 %). Naproti tomu v Německu registrace klesly o 5,7 procent na 245.701 automobilů, přičemž pád zapříčinily především zmíněné nižší prodeje elektromobilů.
Ty se propadly též v Norsku, celosvětové Mekce bezemisních aut. Z 10.348 exemplářů zaregistrovaných v listopadu jich sice hned 8442 mělo pouze elektromotor, ve srovnání s loňským listopadem šlo o výrazný pokles o 46,9 %. A v minusu jsou elektrická auta i v celkových prodejích za prvních letošních jedenáct měsíců.
Jestliže Norové v roce 2022 koupili 105.542 elektromobilů, letos jich je o zhruba deset tisíc méně (95.630). V tomhle případě však zřejmě nehledejme senzaci v podobě odklonu Norů od lokálně bezemisního pohonu. Celý tamní automobilový trh totiž v tomhle roce zatím zaznamenal propad o 14,9 % (114.772 vs. 134.826 nových vozů).
Mezi automobilkami s nejvyšším meziročním procentuálním nárůstem registrací je také Škodovka, která se v celkových prodejích dotáhla na francouzský Peugeot (533.986 vs.534.379 aut) a na dohled má také Renault s 567.522 vozy.
10 značek s nejvyšším procentuálním meziročním nárůstem | |||
11/2023 | 11/2022 | Rozdíl (%) | |
Tesla | 31.394 | 21.681 | 44,8 |
Nissan | 17.277 | 12.201 | 41,6 |
Land Rover | 5153 | 3644 | 41,4 |
Škoda | 52.595 | 37.922 | 38,7 |
Cupra | 13.845 | 10.302 | 34,4 |
Alpine | 333 | 252 | 32,1 |
Honda | 2907 | 2216 | 31,2 |
Mazda | 12.119 | 9427 | 28,6 |
Seat | 16.476 | 12.993 | 26,8 |
Alfa Romeo | 4161 | 3324 | 25,2 |
Zdroj: ACEA |
9 značek s meziročním poklesem | |||
11/2023 | 11/2022 | Rozdíl (%) | |
DS | 2690 | 4033 | -33,3 |
Ford | 26.806 | 33.791 | -20,7 |
Porsche | 4844 | 6016 | -19,5 |
Peugeot | 39.476 | 46.647 | -15,4 |
Fiat | 27.271 | 31.417 | -13,2 |
Toyota | 52.235 | 58.027 | -10 |
Jaguar | 732 | 773 | -5,3 |
Mini | 11.985 | 12.471 | -3,9 |
Citroën | 24.994 | 26.378 | -5,2 |
Zdroj: ACEA |