Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG
59
Fotogalerie

Evropský trh v listopadu: Elektromobily před diesely a Škoda na vzestupu

Ondřej Šámal

Rok 2023 se pomalu chýlí ke konci. V evropských statistikách bude zapsán jako úspěšný a v lecčems přelomový. Elektromobily totiž v prodejích překonají diesely. V listopadu se tomu tak ostatně i stalo.

Rozsáhlý přehled o evropských prodejích zahrnující Evropskou unii, Spojené království a země EFTA (Evropské sdružení volného obchodu) si nechám na první lednové týdny. První, zatím ovšem logicky ještě nekompletní výsledky si ovšem můžeme představit již teď.

Z pohledu českého fanouška aut je velkých překvapením obliba čistě elektrických aut, kterých se jen v listopadu prodalo téměř 183 tisíc. Největším odbytištěm bezemisních aut se stalo Německo se 44.942 exempláři, v Česku si minulý měsíc přitom našlo majitele jen 791 elektroaut. Náš západní soused přesto zaznamenal meziroční propad o výrazných 22,5 %. A vzhledem ke konci státních subvencí se dá předpokládat, že následující rok bude pro elektromobily v Německu výzvou.

Z velkých trhů se ve srovnání s listopadem 2022 dařilo takřka všem. Belgie si připsala 37.552 nových aut, což je o 26,1 % více než loni. Francie hlásí růst o čtrnáct procent na 152.711 vozů, Itálie o 16,2 % na 139.249 automobilů. Poláci zaregistrovali 41.685 vozů (+21,9 %), Španělé 78.314 (+7,0 %). Naproti tomu v Německu registrace klesly o 5,7 procent na 245.701 automobilů, přičemž pád zapříčinily především zmíněné nižší prodeje elektromobilů.

Ty se propadly též v Norsku, celosvětové Mekce bezemisních aut. Z 10.348 exemplářů zaregistrovaných v listopadu jich sice hned 8442 mělo pouze elektromotor, ve srovnání s loňským listopadem šlo o výrazný pokles o 46,9 %. A v minusu jsou elektrická auta i v celkových prodejích za prvních letošních jedenáct měsíců.

Video placeholder
Škoda Enyaq Coupé L&K 2024 • Škoda

Jestliže Norové v roce 2022 koupili 105.542 elektromobilů, letos jich je o zhruba deset tisíc méně (95.630). V tomhle případě však zřejmě nehledejme senzaci v podobě odklonu Norů od lokálně bezemisního pohonu. Celý tamní automobilový trh totiž v tomhle roce zatím zaznamenal propad o 14,9 % (114.772 vs. 134.826 nových vozů).

Mezi automobilkami s nejvyšším meziročním procentuálním nárůstem registrací je také Škodovka, která se v celkových prodejích dotáhla na francouzský Peugeot (533.986 vs.534.379 aut) a na dohled má také Renault s 567.522 vozy.

10 značek s nejvyšším procentuálním meziročním nárůstem
 11/202311/2022Rozdíl (%)
Tesla31.39421.68144,8
Nissan17.27712.20141,6
Land Rover5153364441,4
Škoda52.59537.92238,7
Cupra13.84510.30234,4
Alpine33325232,1
Honda2907221631,2
Mazda12.119942728,6
Seat16.47612.99326,8
Alfa Romeo4161332425,2
Zdroj: ACEA
9 značek s meziročním poklesem
 11/202311/2022Rozdíl (%)
DS26904033-33,3
Ford26.80633.791-20,7
Porsche48446016-19,5
Peugeot39.47646.647-15,4
Fiat27.27131.417-13,2
Toyota52.23558.027-10
Jaguar732773-5,3
Mini11.98512.471-3,9
Citroën24.99426.378-5,2
Zdroj: ACEA