Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v listopadu: Elektromobily před diesely a Škoda na vzestupu

Ondřej Šámal
Diskuze (18)

Rok 2023 se pomalu chýlí ke konci. V evropských statistikách bude zapsán jako úspěšný a v lecčems přelomový. Elektromobily totiž v prodejích překonají diesely. V listopadu se tomu tak ostatně i stalo.

Rozsáhlý přehled o evropských prodejích zahrnující Evropskou unii, Spojené království a země EFTA (Evropské sdružení volného obchodu) si nechám na první lednové týdny. První, zatím ovšem logicky ještě nekompletní výsledky si ovšem můžeme představit již teď.

Z pohledu českého fanouška aut je velkých překvapením obliba čistě elektrických aut, kterých se jen v listopadu prodalo téměř 183 tisíc. Největším odbytištěm bezemisních aut se stalo Německo se 44.942 exempláři, v Česku si minulý měsíc přitom našlo majitele jen 791 elektroaut. Náš západní soused přesto zaznamenal meziroční propad o výrazných 22,5 %. A vzhledem ke konci státních subvencí se dá předpokládat, že následující rok bude pro elektromobily v Německu výzvou.

Z velkých trhů se ve srovnání s listopadem 2022 dařilo takřka všem. Belgie si připsala 37.552 nových aut, což je o 26,1 % více než loni. Francie hlásí růst o čtrnáct procent na 152.711 vozů, Itálie o 16,2 % na 139.249 automobilů. Poláci zaregistrovali 41.685 vozů (+21,9 %), Španělé 78.314 (+7,0 %). Naproti tomu v Německu registrace klesly o 5,7 procent na 245.701 automobilů, přičemž pád zapříčinily především zmíněné nižší prodeje elektromobilů.

Ty se propadly též v Norsku, celosvětové Mekce bezemisních aut. Z 10.348 exemplářů zaregistrovaných v listopadu jich sice hned 8442 mělo pouze elektromotor, ve srovnání s loňským listopadem šlo o výrazný pokles o 46,9 %. A v minusu jsou elektrická auta i v celkových prodejích za prvních letošních jedenáct měsíců.

Video se připravuje ...

Jestliže Norové v roce 2022 koupili 105.542 elektromobilů, letos jich je o zhruba deset tisíc méně (95.630). V tomhle případě však zřejmě nehledejme senzaci v podobě odklonu Norů od lokálně bezemisního pohonu. Celý tamní automobilový trh totiž v tomhle roce zatím zaznamenal propad o 14,9 % (114.772 vs. 134.826 nových vozů).

Mezi automobilkami s nejvyšším meziročním procentuálním nárůstem registrací je také Škodovka, která se v celkových prodejích dotáhla na francouzský Peugeot (533.986 vs.534.379 aut) a na dohled má také Renault s 567.522 vozy.

10 značek s nejvyšším procentuálním meziročním nárůstem
  11/2023 11/2022 Rozdíl (%)
Tesla 31.394 21.681 44,8
Nissan 17.277 12.201 41,6
Land Rover 5153 3644 41,4
Škoda 52.595 37.922 38,7
Cupra 13.845 10.302 34,4
Alpine 333 252 32,1
Honda 2907 2216 31,2
Mazda 12.119 9427 28,6
Seat 16.476 12.993 26,8
Alfa Romeo 4161 3324 25,2
Zdroj: ACEA
9 značek s meziročním poklesem
  11/2023 11/2022 Rozdíl (%)
DS 2690 4033 -33,3
Ford 26.806 33.791 -20,7
Porsche 4844 6016 -19,5
Peugeot 39.476 46.647 -15,4
Fiat 27.271 31.417 -13,2
Toyota 52.235 58.027 -10
Jaguar 732 773 -5,3
Mini 11.985 12.471 -3,9
Citroën 24.994 26.378 -5,2
Zdroj: ACEA
Ondřej Šámal
Diskuze (18)

Doporučujeme

24. 12. 2023 09:45
Re: Korekce
Dobrý den,

díky moc za upozornění. V té záplavě čísel mi jedno ujelo ;-)

Krásné svátky!

Ondřej Šámal
23. 12. 2023 19:55
Re: Ale prdlajs.
PHEV v Dieselu se prodá asi tak 20x méně než PHEV v benzínu. Já bych je zanedbal :)
Avatar - Ja Prvni 123
23. 12. 2023 15:04
Dal jsem to ani necetl...
koupili 143.506 elektromobilů, letos jich je o zhruba deset tisíc méně (95.630).

Clanek s touto kvalitou informaci nestoji za precteni.
23. 12. 2023 14:56
Re: Jednoduché
Moc hezky popsáno. :yes:
Avatar - hugino
23. 12. 2023 14:51
Re: Jednoduché
Ale je rozdiel zvýhodňovať naftu alebo celé auto. Keby zvýhodňovali oproti nafte len el. energiu pri nabíjaní BEV tak tých BEV sa predá podstatne menej nehovoriac o tom že z predaných BEV v ČR ide do súkromných rúk iba 25 % ostatné je všetko na firmy takže pre bežného vodiča / stredná vrstva / je to auto prakticky nedosiahnuteľné aj keby ho akokoľvek chcel.