Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2021: Golf nejprodávanější i přes ztrátu, Model 3 mezi nejžádanějšími vozy

David Bureš David Bureš 27. 1. 2022 • 13:26
51
14
Zobrazit náhledy (51)
Prodeje aut v Evropě Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW) Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI (147 kW)

Volkswagen Golf loni několikrát přišel o pozici nejprodávanějšího vozu v Evropě, na konci roku dokonce chyběl v top 10. Za celý rok 2022 ale stále zůstal v pořadí nejprodávanějších aut jedničkou.

Evropský trh s novými automobily v roce 2021 zažil turbulentní období. Po nadějném začátku roku se zdálo, že se trh rychle oklepe z pandemie koronaviru, když registrace vozů čile rostly. Jenže v polovině roku výrobce dohnaly důsledky pandemie koronaviru, v podobě nedostatku výrobních dílů, což následně zásadně omezilo produkci a snížilo odbyt. Výsledkem toho je, že bylo loni v Evropě registrováno nejméně automobilů od roku 1985.

Za rok 2021 bylo v Evropě registrováno 11,75 milionu automobilů, o 1,6 % méně než před rokem. A dokonce o 26 % méně než v roce 2019, tedy rokem před pandemií koronaviru. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics, evidující počet registrací v 28 zemích Evropy, 25 státech z EU, doplněných o Velkou Británii, Norsko a Švýcarsko.

Loni i předloni tak v Evropě bylo registrováno dokonce méně aut než v době globální hospodářské krize, konkrétně v roce 2013 bylo dle JATO Dynamics v Evropě evidováno 12,31 milionu automobilů.

Propad souvisí s pádem největšího evropského trhu, Německa, kde registrace meziročně spadly o 27 %. Jen 2,6 milionu registrovaných aut je nejhorší výsledek od roku 1985. V Rakousku tak málo aut bylo naposled registrováno v roce 1984, v Holandsku naposledy před rokem 1980.

"Krize za krizí měla negativní dopad na poptávku a registrace na trhu. Pokračující nejistota pandemie covid-19 spolu s dlouhotrvajícím nedostatkem polovodičů vytvořila v loňském roce dokonalou bouři pro výrobce aut," vysvětluje globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.

Situace navíc ve výsledku pomohla nástupu elektromobilům. Kvůli flotilovým emisím se výrobcům vyplatilo zajistit díly právě pro ně, což mělo pozitivní vliv na nárůst jejich tržního podílu. Výsledkem bylo 2,25 milionu registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů, což bylo 19 % trhu.

„Většinu roku bylo snazší koupit elektrický než benzínový kvůli kratším dodacím lhůtám pro tato vozidla a díky štědrým pobídkám poskytnutým vládami,“ komentuje to Munoz.

I díky tomu se Tesla Model 3 stala v prosinci nejprodávanějším autem v Evropě, stejně jako v září. Po 12 měsících ale obsadila v pořadí modelů 17. příčku, což souvisí s dovozem tohoto auta ze zaoceánské továrny do Evropy jednou za čtvrtletí. Jejích 141.429 registrací však bylo na úrovni Škody Octavia, ta se 143.268 registracemi skončila 16. Právě Octavia těžce tratila na nedostatku výrobních komponentů, meziročně její registrace spadly o 21,9 %. Oproti roku 2019 pak dokonce o 35,9 %.

Nejprodávanějším vozem v Evropě se pak za celý rok 2021 stal Volkswagen Golf. Ten během roku několikrát přišel o post jedničky, některé měsíce dokonce zcela vypadl z top 10, rovněž totiž řešil nedostatek výrobních dílů, což negativně ovlivnilo jeho odbyt. Pozici má ale stále silnou, vždyť Golf jedničkou zůstal i přes meziroční propad o 27,9 %. Na svém kontě měl 205.408 registrací, polovinu toho co v roce 2019.

Druhé místo obsadil Peugeot 208 následovaný Dacií Sandero, která některé měsíce dokonce byla nejvíce registrovaným modelem. Se svými 196.792 registracemi tak o chlup překonala Renault Clio s 196.243 registracemi.

Související články

Témata
Avatar - Ozzman
28. 1. 2022 12:45
Re: Přecejenom
Tak co čtu testy a zkušenosti, tak problémy trvaji
Avatar - Emel
28. 1. 2022 10:48
Re: Přecejenom
Rozhodně to v dobu uvedení na trh odladěné nebylo... Golf si to vyžral nejvíc, ale i u Octy to byl průšvih.
Avatar - Emel
28. 1. 2022 10:15
Re: ....
Taky jsme si jako malí hráli na přeskakování hraniční čáry :-)
Avatar - VDC
28. 1. 2022 09:21
....
No, v Německu jsem cca 5x týdně a viděl jsem ho asi třikrát.
Avatar - hugino
28. 1. 2022 08:59
Re: Přecejenom
Ale myslel som to tak že púšťali prakticky v rovnakom čase G 8,O IV a aj Leon a G 8 chceli pustiť ako prvý z tejto trojice a ešte rok predtým písali že majú problém s vývojom infotainmentu a aj teraz po 2 a pol roku pri každom teste koncernového auta všetci redaktory nadávajú na infotainment.Tak tým som myslel že nemali to vyladené a zdá sa že to ani nedoladia a aj napriek tomu to pustili na trh však oni si mysleli že zákaznici si zvyknú preto som napísal že to narýchlo pustili na trh.Aj dotykové ovladače na volante je úplná pič...na.Tak uvidíme či sa poučili a či pri facelifte niečo zmenia hlavne sa treba vrátiť k intuitivnemu ovládaniu.Keď to stále môže mať nová A 3 alebo nová Fábia prečo by to nemohol mať Golf VIII alebo O IV.G VII sa predával od 2013-2020 takže 7 rokov.
Články odjinud