Problém s nedostatkem výrobních komponentů má různé důsledky. Třeba to, že se v září stala v Evropě nejprodávanějším autem vůbec Tesla Model 3.
Registrace nových automobilů jsou v Evropě za poslední měsíce velice slabé. Platilo to i v září, kdy podle analytické společnosti JATO Dynamics bylo na evropských trzích registrováno jen 964.800 automobilů, o čtvrtinu méně než před rokem. Vyústilo to i v nečekanou jedničku na trhu.
Tou je Tesla Model 3, která se v září s přehledem stala nejen nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, ale také nejžádanějším automobilem vůbec. Model 3 tak má hned dvě prvenství - nejprodávanějším autem v Evropě se vůbec poprvé stal elektromobil a zároveň vůbec poprvé auto vyráběné mimo starý kontinent.
Meziročně registrace Model 3 vyskočily o 58 % na výsledných 24.591 kusů, na což nikdo nestačil. Druhý Renault Clio se meziročně propadl o 23 %, na 18.264 exemplářů. Tentokrát třetí Dacia Sandero proti loňskému září spadla o 9 % na 17.988 kusů. Nutno ale podotknout, že vysoké zářijové prodeje Modelu 3 souvisí se stylem prodeje Tesly, kdy vozy do Evropy vozí jednou za čtvrtletí. V některých měsících tak její prodeje výletnou nahoru, aby v dalších byly naopak nízké.
Až se čtvrtou příčkou se tentokrát musela smířit někdejší jednička evropského trhu, Volkswagen Golf, jejíž 17.507 registrovaných kusů je o 39 % méně než před rokem. Ještě výrazněji klesl celkově šestý Opel/Vauxhall Corsa, o 41 %. Naopak opět je v desítce nejlepších Hyundai Tucson, jeho 14.088 exemplářů je o 40 % více než před rokem, což dokazuje, že korejská značka má čipů dostatek a že se aktuální generace tohoto kompaktního SUV náramně povedla. Nejprodávanějším modelem Škoda se v září stala Fabia, s 7.255 registracemi až na 37. příčce mezi modely.
Úspěch Tesly pak podtrhuje fakt, že v zářijových prodejích byla na tom lépe než mnohé zavedené značky, třeba Fiat, Seat nebo Nissan. Pomohl tomu i nástup SUV Model Y, který se za září stal druhým nejprodávanějším elektrovozem v Evropě. S 8.926 registracemi překonal Volkswagen ID.3 i Renault Zoe. Mezi 10 nejžádanějšími elektrovozy se pak mimochodem objevila i nedávno uvedená Dacia Spring, s 4.166 kusy.
„V letošním roce odvětví dobře reagovalo na pandemii, ale nyní čelí novým výzvám dodavatelského řetězce,“ komentuje výsledky globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. Jestliže tak za první pololetí roku registrace na sledovaných trzích meziročně vzrostly o 27 %, výsledek za tři čtvrtletí roku je vyšší už jen o 7 % než před rokem.
„Dealeři i nadále čelí problémům s dostupností nových vozů kvůli nedostatku čipů. Výsledkem je, že mnozí spotřebitelé, kteří nejsou ochotni čekat déle než rok na nové auto, se obrátili na trh s ojetými vozy,“ doplňuje Munoz a upozorňuje na hlavní trend dneška. I proto ceny ojetin postupně rostou.
Nedostatkem dílů jsou přitom méně ovlivněny elektromobily a plug-in hybridy. Kvůli flotilovým emisím se výrobcům taková auta vyplatí vyrábět, a tak chybějící díly raději poskytnou pro tyto modely. I proto prodeje těchto vozů postupně rostou a s tím i jejich podíl na trhu.
Nejprodávanější automobily v Evropě podle JATO Dynamics | ||
Poř. | Model | Registrace 9/2021 (ks) |
1. | Tesla Model 3 | 24.591 |
2. | Renault Clio | 18.264 |
3. | Dacia Sandero | 17.988 |
4. | Volkswagen Golf | 17.507 |
5. | Abarth/Fiat 500 | 16.349 |
6. | Opel/Vauxhall Corsa | 15.502 |
7. | Peugeot 2008 | 14.931 |
8. | Hyundai Tucson | 14.088 |
9. | Peugeot 208 | 13.895 |
10. | Renault Captur | 13.715 |
11. | Toyota Yaris | 13.681 |
12. | Citroën C3 | 13.521 |
13. | Toyota Corolla | 12.648 |
14. | Dacia Duster | 12.429 |
15. | Volkswagen Polo | 12.399 |
16. | BMW řady 3 | 11.303 |
17. | Hyundai Kona | 10.763 |
18. | Hyundai Niro | 10.408 |
19. | Ford Puma | 10.288 |
20. | Toyota RAV4 | 10.070 |
21. | Volkswagen T-Roc | 9.978 |
22. | Opel/Vauxhall Mokka | 9.699 |
23. | Volkswagen T-Cross | 9.396 |
24. | Nissan Qashqai | 9.390 |
25. | Ford Focus | 9.251 |