Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
9 Fotogalerie

Exkluzivně se Sebastienem Loebem: Prostě rád vyhrávám

Michal Štěpanovský
Automobilový závodník Sebastien Loeb patří k nejvýraznějším osobnostem světového motoristického sportu. Před pár týdny si našel ochotně čas na exkluzivní rozhovor pro Svět motorů.

Dva týdny po setkání vyhrál v lotyšské Rize s naprostým přehledem první závod mistrovství světa v rallyekrosu. Při našem povídání v Barceloně potvrdil Loeb všeobecně známou pravdu, že čím větší osobnost, tím je v chování skromnější.

Osobní otázka na úvod. Jak se máte?

Dobře, ale dost pracovně. To je u mě obvyklé. A jak jste na tom vy v časopisu?

Dobře, ale dost pracovně. Tušíme, na čem asi pracujete. Řeknete nám něco víc?

Dělám na dvou programech současně. Jezdím mistrovství světa v rallyekrosu, který má dvanáct závodů za sezonu. Z toho se musím dvakrát vydat přes Atlantik. Druhou linií jsou dálkové soutěže, těm se říká rallyeraid.

Co se aktuálně děje v této sféře?

Mám za sebou Silk Way Rallye v Rusku a Asii. Aktuálně zkouším peugeot pro Rallye Dakar, který se pojede v lednu. A v první polovině října mě čeká rallye v Maroku. Tak vypadá život závodního jezdce. Letní tréninky, hodně přesunů z místa na místo, spousta soutěžních kilometrů. Během léta se mi však podařilo ušetřit trochu času na dovolenou s rodinou.

Byla to hodně vzácná událost?

V době jezdění rallye ano, v posledních letech už je to však s mým pracovním časem lepší.

Jak vnímáte zájem médií o svou osobu?

Přiznám se, že moc ne. Pochopitelně se teď objevuji méně než v dobách mistrovství světa v rallye s vozy WRC, ale Dakar má taky obrovské mediální pokrytí. Rallyekros začíná rovněž získávat čím dál více prostoru a roste jeho popularita. Moc nesleduji, co se o mně píše. Nejsem tu od toho, abych vytvářel mediální obraz, mám raději závodění.

Jste zvyklý přijímat komplimenty?

Už docela ano.

Co pro vás znamená rallyekros?

Krásný šampionát, který jde celkovou úrovní hodně nahoru. Právě ten letos objevuji. Moc se mi líbí, auta jsou velmi výkonná, skvělá na řízení, dochází

ke spoustě kontaktů a šarvátek. Napětí panuje od začátku až do konce a je velice intenzivní. Zasluhuje pozornost médií a zájem diváků. Jedná

se o úžasnou podívanou. Na rozdíl od jiných disciplín se ho daří úspěšně prezentovat v televizi.

Je tedy pro vás významnou výzvou?

Nad veškerou pochybnost. Mohu dělat, co umím, a činím to rád. Řídím výkonné závodní auto, současné mě opravdu baví. Po rallye jsem měl chuť zkusit něco jiného. Nejdříve to byly okruhy s vozy GT a později přišla na řadu cestovní auta (WTCC) s Citroënem C-Elysée. Do rallyekrosu i dálkových soutěží přicházím jako nováček a musím na sobě pracovat, abych se zlepšoval. Chci totiž opět vyhrávat, mám už takovou povahu.

Co si myslíte o pravidlu joker lap, kdy musí jezdec během jízdy absolvovat kromě trati vyznačený úsek navíc?

Je to dobrá věc, která umožňuje udržovat napětí až do konce závodu. Vytváří to prostor na předjetí, na užších tratích není lehké se před někoho

dostat. Na okruzích vybudovaných v rámci již fungujících areálů se občas vidí závody, kde to trochu vázne. To neplatí jen o rallyekrosu, ale právě tady díky joker lapu až do konce nevíte, jak to dopadne. A to je moc dobře.

Zvykl jste si na kontakty s auty soupeřů?

Už docela ano, i když to pro mě nebylo přirozené. V této oblasti se musím pořád učit. Na druhou stranu jsem už pár závodů zajel dobře a v takových

situacích si poradil. Občas dělám chyby, to se stane každému.

Jak dlouho zůstanete v rallye krosu?

Nevím, neudělal jsem si plán kariéry. S rallye jsem přestal, protože mi už do ní chyběla chuť. Teď objevuji pořád něco nového. Nepochybně budu

v současných aktivitách ještě chvíli pokračovat. Nemám ovšem přesnou vizi na další roky.

Jaká vylepšení vidíte na novém autě pro Rallye Dakar 3008 DKR ve srovnání s předchozím modelem 2008 DKR?

Ne taková, že bychom jeli o vteřinu na kilometr rychleji. Celkově se však zlepšilo chování vozu, tlumiče, motor a také spolehlivost je vyšší. Doufám,

že se změny projeví. Letos jsme měli v tomto směru pár menších problémů, které nás tu a tam zbrzdily.

Už jste strávil chybu z předposlední etapy červencové Silk Way Ral lye, která vás stála vítězství?

V průjezdové kontrole nám s navigátorem došlo, že se nepovedlo trefit kontrolní bod. Chvíli jsme jezdili kolem něj, abychom ho našli. Už se zdálo,

že to vyjde. Nemohli jsme být dále než čtyřicet metrů. Byl to opravdu malý kousek. Stál nás několik hodin penalizace a tím také výhru.

Bylo to v danou chvíli frustrující?

Náš výkon byl hodně dobrý a dlouho se nám dařilo jako nováčkům diktovat tempo před zkušenějšími borci. Můj navigátor Daniel Elena se s orientací

v terénu vyrovnal dobře. Jsme však stále začátečníci a ještě se nám nepovedlo proniknout do zákonitostí navigačního systému GPS. Pořád se učíme a na Silk Way Rallye se nám povedlo dokázat víc než jen učení.

Jaké disciplíny byste chtěl ještě vyzkoušet?

Už jich mám za sebou dost. Zatím mě nic nového nenapadá.

Nechybí vám rallye?

Šampionát ne. Spíše pocity, které člověkem při rallye procházejí. Ty se jinde zažít nedají. Když mám chuť zajet si pro radost menší soutěž, udělám

to. Pořád mi připadá zábavné závodit jen tak proti stopkám.

Jaké vztahy máte s bývalým soupeřem z rallye Petterem Solbergem, který je v rallyekrosu dvojnásobným mistrem světa?

Dobré. Byl jsem rád, že jsme se na rallyekrosovém šampionátu znovu potkali. Chvíli jeden o druhém nevěděl, ale je dobře, že se zase setkáváme.

Petter je sympaťák.

Čím se právě zabývá váš tým Sebastien Loeb Racing?

Obecně se mu daří. Před několika lety jsme začali na okruzích a zkusili si Porsche cup, závody kategorie GT a také Le Mans. Díky tomu jsme dostali příležitost řídit polooficiální program Citroënu ve světovém šampionátu cestovních vozů (WTCC), což je aktuálně náš primární program. Kromě

toho se pořád účastníme Porsche cupu a letos zkoušíme rallye s Peugeoty 208 R5 a R3.

Plánujete návrat do závodu 24 hodin Le Mans?

Ano, jako divák.

Mohou se Evropané něco naučit od systému závodů v USA?

Kromě vítězství na X-Games v roce 2012 jsem tamní modely moc nepoznal. Netroufnu si proto hodnotit, co se v nich děje. Nejpopulárnější jsou tam soutěže NASCAR na oválu, ale to není úplně to, co by se mi líbilo. Severní Amerika má jinou mentalitu a tím pádem i odlišný systém automobilových a motocyklových závodů.

Proč jste si v závodech cestovních vozů a rallyekrosu vybral startovní číslo 9?

Zvolil jsem si devítku, když už mám devět titulů mistra světa. Doufám, že jednou budu mít desítku. Snad to nebude dlouho trvat.

Jak vás respektují ve stáji Peugeot Hansen o polovinu mladší kluci Hansenovi, kteří s vámi také startují ve světovém a evropském šampionátu?

Máme spolu vztah jako členové jednoho týmu, ve kterém je spousta báječných nadšenců. Rodina Hansenů taková prostě je. Náš vztah s Timmym a Kevinem je uvolněný a řekl bych rovnocenný. Mohu je něco naučit, ale i od nich dost pochytit. Respekt asi mají, ale rozhodně mě nevidí jako svého otce ani učitele.

Co zajímavého sledujete aktuálně v motoristickém sportu?

Rallyekros. Když mám čas, rád se podívám na závody formule 1.

Jaký jste řidič v civilu?

Mám občas tendence jet rychleji, než bych měl. Hlídám si to však, protože třeba na Rallye Dakar je potřeba mít řidičák. Nechci si ho nechat sebrat.

Na méně frekventovaných silnicích jezdím asi trochu rychleji než většina lidí, ale za všech okolností řídím dost opatrně.

A které auto?

Peugeot 308 GTI.

Sebastien Loeb

  • Narozen: 26. 2. 1974
  • Stav: ženatý (manželka Severine, dcera Valentine)
  • Bydliště: Lausanne (Švýc.)
  • Koníčky: vodní sporty, lyžování, motokros
  • Úspěchy: Rallye – mistr světa (2004–2012), mistr světa juniorů (2001), nejvyšší počet výher (78), stupňů vítězů (116), vyhraných rychlostních zkoušek (906), získaných bodů (1625), 24 hodin Le Mans – 2. místo (2006), X Games – vítěz (2012), Porsche Cup France – vítěz dvou závodů (2012), Pikes Peak – vítěz (2013), FIA GT - vítěz závodu (2013), MS cestovních vozů WTCC – 3. místo (2014 a 2015), MS rallyekros – vítěz závodu, 3x stupně vítězů (2016)