Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Exkluzivní česká motorka Böhmerland dorazí v nových verzích. Jedna nabídne unikátní pohon

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 17. 11. 2021 • 05:06
74
4
Zobrazit náhledy (74)
E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 E-Böhmerland 21 Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland Böhmerland

Česká motorka Böhmerland 21, která navazuje na pozoruhodné prvorepublikové motocykly Čechie–Böhmerland, se dočká nové techniky.

Ale pojďme si nejprve připomenout, co je vlastně Böhmerland 21 zač. Za neobvykle vyhlížejícím strojem stojí konstruktér Peter Knobloch z Turnova, který se už jako kluk zamiloval do motorek značky Čechie–Böhmerland. Ty v letech 1924 až 1939 stavěla firma Albina Huga Liebische.

Společnost mimochodem dokonce vyráběla nejdelší motocykl světa, měřil 3,2 metru a uvezl tři lidi. Dnes jsou motorky Čechie-Böhmerland vzácné a ceněné, dochovalo se jich totiž málo, snad jen asi 140 kusů. Ani prvorepubliková produkce totiž nebylo zrovna velkosériová. Kolik strojů vzniklo, se už zřejmě nedozvíme, ale některé zdroje hovoří o zhruba 775 exemplářích, jiné o výrobě 1200 až 3000 kusů.

V roce 2013 Peter Knobloch získal ochrannou známku Böhmerland a pustil se do práce na vývoji motocyklu, který by na tradici čechií navázal. O nějakých šest let později představil výsledek: Böhmerland 21. Tedy Böhmerland pro 21. století.

Knobloch také naplánoval, že vyrobí maximálně deset mašin. O pohon exkluzivní motorky se stará jednoválcový kapalinou chlazený čtyřtakt s přeplňováním kompresorem o výkonu 35 kW. Z 10kusové produkce je v současnosti sedm strojů zarezervovaných, takže k mání jsou ještě tři. Cena se pohybuje okolo 1,5 milionu korun bez DPH.

Konstruktér však od začátku projektu myslel také na jiné druhy pohonu a vedle motorky se spalovacím motorem postavil čistě elektrickou variantu - a to i přes to, že s její výrobou nepočítal. Nedávno však změnil názor.

Elektrické provedení E-Böhmerland 21 totiž ukázal na několika různých akcích a zjistil, že by o něj mohl být zájem. Stroj proto v blízké budoucnosti čeká homologace a brzy by se měl spustit příjem objednávek.

"I tentokrát chystáme sérii deseti kusů. A rádi bychom nabídli kromě tradičního barevného provedení také černo-zlatou variantu. Cenu zatím definovanou nemáme," říká Knobloch. Částka by se ale zřejmě nemusela výrazně lišit od té, za níž je k mání benzinová verze.

Předpokládané specifikace vypadají nadějně: E-Böhmerland 21 nabídne díky štědré kapacitě bateriových článků dojezd okolo 300 až 450 kilometrů, maximální výkon by se měl pohybovat okolo 35 kW. Počítá se s možností nabíjení u veřejných dobíjecích stanic.

Zajímavostí je možnost doprovodit elektrickou jízdu o zvuk. Motorka má reproduktory, které mohou vyluzovat nasamplovaný zvuk motocyklu Böhmerland-Čechie z roku 1927, dokonce lze měnit jeho hlasitost. A jde samozřejmě zcela vypnout.

U elektrické verze ovšem plány nekončí, Knobloch pracuje ještě na třetí motorizaci. Ta má být také takzvaně bezemisní, slibuje ovšem neobvyklý zdroj energie a nový typ pohonu.

"Energie nebude uložena v bateriích, to zatím můžu prozradit. A snad také to, že jde o řešení, které bude fungovat i za 50 let. Mým cílem totiž je, aby motorka po nějaké drobné údržbě mohla jezdit i po extrémně dlouhé době stání. Další podrobnosti bych ale rád ještě udržel v tajnosti. Potřebujeme nejdřív všechno důkladně vyzkoušet," říká.

"Když to dobře dopadne, motorku i s unikátním pohonem ukážeme v průběhu příštího roku. Ale musím si být opravdu jistý, že všechno funguje, jak má," dodává Knobloch.

Témata
Avatar - eLzyx
18. 11. 2021 15:19
Re: maloserie naprd
klidně bych koupil i ten spalovák, ale ten už je rozebraný zájemci, dodatečné edice asi neudělá, protože by tím poškodil investiční zájmy prvních kupujících ...
Takže ano, klidně tu baterku. Hádám, že to tak těžké nebude. Viděl bych to na úrovni 250kg. A že to nemá výkon? Hele, pro mne jedině dobře. Na výletování ve stylu, jen tak si pluju krajinou, nic mne neotravuje, rozhlížím se po krásách matky přírody ... why not? Nepotřebuju, aby mi to pod zadkem vibrovalo a bublalo.
Avatar - WinDiesel
18. 11. 2021 13:27
Re: maloserie naprd
Nejlepší bude "zrání" baterií až to bude stát v garáži a "finančně zrát".
Uvidíme jak to bude "zrát", když po pár letech zůstane obrovská těžká baterie s bídným dojezdem :-) Tedy bez baterie rovnou do muzea.
Myslím že tomuto pánovi trochu třeští v hlavě, a přitom je ta motorka opravdu boží, já bych na ní tedy jezdil.
Avatar - kari.laz
18. 11. 2021 12:04
Re: maloserie naprd
Bateriovku? Jel jsi někdy na motorce?
Pořídil by jsi si půltunový krám (jestli to má dojezd 450km bude tam baterka jak kráva) s výkonem 35kW?
To není dobrý vůbec na nic. Na dlouhé tratě k ničemu, na krátké tratě k ničemu a do města už vůbec ne.
Avatar - eLzyx
18. 11. 2021 11:22
maloserie naprd
motorka designově skvělá, ale je to maloseriovka, co se bude převážně válet v garáži a "finančně zrát" ... nuda.
Takové věci nemám rád.
Raději bych viděl nelimitovanou verzi, co půjde "normálně" koupit. Tu bateriovku bych si klidně koupil, ale 1,5M? Ani omylem. Tak půl míče max.

Takže za mne je tento projekt čistá snobárna :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud