Exkluzivní česká motorka Böhmerland dorazí v nových verzích. Jedna nabídne unikátní pohon
Česká motorka Böhmerland 21, která navazuje na pozoruhodné prvorepublikové motocykly Čechie–Böhmerland, se dočká nové techniky.
Ale pojďme si nejprve připomenout, co je vlastně Böhmerland 21 zač. Za neobvykle vyhlížejícím strojem stojí konstruktér Peter Knobloch z Turnova, který se už jako kluk zamiloval do motorek značky Čechie–Böhmerland. Ty v letech 1924 až 1939 stavěla firma Albina Huga Liebische.
Společnost mimochodem dokonce vyráběla nejdelší motocykl světa, měřil 3,2 metru a uvezl tři lidi. Dnes jsou motorky Čechie-Böhmerland vzácné a ceněné, dochovalo se jich totiž málo, snad jen asi 140 kusů. Ani prvorepubliková produkce totiž nebylo zrovna velkosériová. Kolik strojů vzniklo, se už zřejmě nedozvíme, ale některé zdroje hovoří o zhruba 775 exemplářích, jiné o výrobě 1200 až 3000 kusů.
V roce 2013 Peter Knobloch získal ochrannou známku Böhmerland a pustil se do práce na vývoji motocyklu, který by na tradici čechií navázal. O nějakých šest let později představil výsledek: Böhmerland 21. Tedy Böhmerland pro 21. století.
Knobloch také naplánoval, že vyrobí maximálně deset mašin. O pohon exkluzivní motorky se stará jednoválcový kapalinou chlazený čtyřtakt s přeplňováním kompresorem o výkonu 35 kW. Z 10kusové produkce je v současnosti sedm strojů zarezervovaných, takže k mání jsou ještě tři. Cena se pohybuje okolo 1,5 milionu korun bez DPH.
Konstruktér však od začátku projektu myslel také na jiné druhy pohonu a vedle motorky se spalovacím motorem postavil čistě elektrickou variantu - a to i přes to, že s její výrobou nepočítal. Nedávno však změnil názor.
Elektrické provedení E-Böhmerland 21 totiž ukázal na několika různých akcích a zjistil, že by o něj mohl být zájem. Stroj proto v blízké budoucnosti čeká homologace a brzy by se měl spustit příjem objednávek.
"I tentokrát chystáme sérii deseti kusů. A rádi bychom nabídli kromě tradičního barevného provedení také černo-zlatou variantu. Cenu zatím definovanou nemáme," říká Knobloch. Částka by se ale zřejmě nemusela výrazně lišit od té, za níž je k mání benzinová verze.
Předpokládané specifikace vypadají nadějně: E-Böhmerland 21 nabídne díky štědré kapacitě bateriových článků dojezd okolo 300 až 450 kilometrů, maximální výkon by se měl pohybovat okolo 35 kW. Počítá se s možností nabíjení u veřejných dobíjecích stanic.
Zajímavostí je možnost doprovodit elektrickou jízdu o zvuk. Motorka má reproduktory, které mohou vyluzovat nasamplovaný zvuk motocyklu Böhmerland-Čechie z roku 1927, dokonce lze měnit jeho hlasitost. A jde samozřejmě zcela vypnout.
U elektrické verze ovšem plány nekončí, Knobloch pracuje ještě na třetí motorizaci. Ta má být také takzvaně bezemisní, slibuje ovšem neobvyklý zdroj energie a nový typ pohonu.
"Energie nebude uložena v bateriích, to zatím můžu prozradit. A snad také to, že jde o řešení, které bude fungovat i za 50 let. Mým cílem totiž je, aby motorka po nějaké drobné údržbě mohla jezdit i po extrémně dlouhé době stání. Další podrobnosti bych ale rád ještě udržel v tajnosti. Potřebujeme nejdřív všechno důkladně vyzkoušet," říká.
"Když to dobře dopadne, motorku i s unikátním pohonem ukážeme v průběhu příštího roku. Ale musím si být opravdu jistý, že všechno funguje, jak má," dodává Knobloch.