Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Česká automobilka Gordon přichází s novou verzí svého retro roadsteru. Co umí?

Jan Zajíc
Diskuze (7)

V České republice se nevyrábějí jen škodovky a vozy jiných velkých značek, ale vznikají tu i zakázkové automobily malosériových výrobců.

Jednou z firem, která se věnuje právě takové produkci, jsou Automobilové závody Gordon (dříve Auto Projekt Centrum). Tahle původně plzeňská společnost začala ve druhé polovině 90. let pod značkou Gordon prodávat vlastní roadster inspirovaný 30. léty minulého století. Nyní značka přichází s novou verzí, kterou označuje jako třetí sérii.

Co se vzhledu týče, současné provedení samozřejmě zůstává klasickým roadsterem s retro designem, inspirovaným českou karosářskou školou začátku 30. let minulého století a především vzhledem vozu Aero 30/50 Roadster.

Gordon Roadster na délku měří 4070 milimetrů, široký je 1750 a vysoký jen 1240 mm. Rozvor dosahuje 2700 mm. Velice zajímavá je hmotnost, ta pohotovostní činí pouze 1010 kilogramů. Drátová kola o průměru 16 palců obouvají pneumatiky o rozměru 205/55.

Kompaktní design s retro prvky dokonale maskuje použití moderní techniky. Roadster tvoří monokok svařený z hliníkových profilů a plechů, přední a zadní pomocné rámy jsou z ocele a povrchové panely jsou vyrobeny z kompozitu vyztuženého karbonaramidovými vlákny. Vpředu i vzadu najdeme odpružení s nastavitelnými plynokapalinovými pružicími jednotkami s vinutými pružinami.

Velkou novinku třetí série představuje motor. Zatímco vozy první řady spoléhaly na osmnáctistovku Ford Zetec-E o výkonu 96 kW a druhá série na třílitrový vidlicový šestiválec Ford Duratec-ST o výkonu 166 kW, aktuální provedení dostalo turbodmychadlem přeplňovanou šestnáctistovku, která dává 164 kW při 5500 otáčkách za minutu a 300 N.m při 2250 min-1.

Jde o jednotku z rodiny Prince, kterou známe zejména z Peugeotů a Citroënů, v minulosti ji ovšem používalo také BMW (motor vyvinuly koncerny PSA a BMW společně) a objevovala se také ve vozech Mini.

Čtyřválec je v Gordonu uložen podélně za přední nápravou a přes manuální převodovku roztáčí zadní kola. Výrobce zmiňuje schopnost zrychlit z klidu na stovku za 4,9 sekundy a jet až 210 km/h.

Česká automobilka si zakládá na možnosti postavit zákazníkovi auto v podstatě na míru, záleží jen na vkusu. I proto se ovšem cena může pohybovat různě. Aktuálně je však na prodej první vyrobený exemplář třetí série. Zelené auto s hnědým interiérem je k mání za 1.814.999 Kč.

Jan Zajíc
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - mariov8
29. 9. 2021 08:01
Re: Gordon
Tam bude omezovač, nejspíše kvůli možnostem/schopnostem podvozku.
28. 9. 2021 20:36
Re: Gordon
Je to na pět šroubů, ale nevadila by ani centrální matice, jen nesmí mít ta křídla.

Ty "rolby" jsou hrozný, hnusný a nebezpečný. To, že je někdo oficiálně pustil na silnice, je nehoráznost. Jak vidno, pořád ještě platí, že za prachy jde všechno.
28. 9. 2021 20:32
Re: Gordon
Mna zaujali dve veci:
1. 1.6 psa - nema uplne dobre meno.
2. Top speed iba 210. To kvoli aerodynamike, ci kvoli kratkym prevodom?
Avatar - Stejsn
28. 9. 2021 19:59
Re: Gordon
Na fotce rezervy je vidět, že Gordon má kolo chycené pěti šrouby, takže to je asi v pohodě. Celkově je to hezké retro, vzhled je stylový a vyvážený. Není to zrůda, jako například ty kraksny, co v Praze vozí turisty a mají papíry z rolby. Zajímalo by mě, kolik jich za rok postaví a prodají, že to firmu uživí.
28. 9. 2021 19:18
Re: Gordon
Niekto nás nemá rád, už nám dal palčeky dolu. Ako málo niekomu stačí ku šťastiu... :-!