Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 456 GT Venice: První rodinné ferrari, ale kolik jich vlastně vzniklo?

Tomáš Dusil
Diskuze (2)
Zapomeňte na současné „kupé-kombi“ Ferrari GTC4 Lusso, dříve FF. Už dávno před ním existovaly vozy této značky, které kromě pobavení řidiče nabídly praktičnost velkého rodinného auta. Kdo za nimi stál a proč vlastně vznikly?

Brunej je malá, ale nesmírně bohatá země na ostrově Borneo. Vládne ji sultán Haji Muda Hassanal Bolkiah Muizzaddin Waddaulah, který je ale po celém světě známý jen jako Brunejský sultán. Za jeho pohádkovým bohatstvím stojí obrovská naleziště ropy. Díky ní v zemi lidé neplatí daně a mají zdarma zdravotnictví a školství. I přes vývoz ropy není Brunej členem organizace zemí, vyvážejících ropu OPEC. A dle zdrojů z internetu vystačí Bruneji současné zásoby při nynější těžbě přibližně do roku 2030.

Sultán z Bruneje je ale zajímavý i z jiného pohledu. Ve světě platí za pravděpodobně nejnáročnějšího sběratele automobilů. V jeho garážích se tak nacházejí auta, jaká nikde jinde na světě nejsou, a tudíž je ani nikdo jiný nevlastní. Prostě vezměte ty největší automobilové skvosty a povyšte je ne na druhou, ale rovnou na třetí.

Je tak nějak veřejným tajemstvím, že sultán má zálibu v neobvyklých karosářských verzích různých exkluzivních automobilů. Ať už Bentley, Rolls-Royce nebo Ferrari. A přesně takovým autem je Ferrari 456 GT Venice.

Tajemství čísla 456

Jak je zřejmé z názvu, základem vozu je Ferrari 456 GT, od jara 1998 v rámci modernizace přejmenované na 456M GT. Auto se poprvé představilo na podzim 1992 coby nástupce řady 412, jež ale byla pouhou modernizací starší čtyřstovky a ta zase inovací ještě starší 365 GT4 2+2. Tedy auta, které svůj život započalo v roce 1972.

Koncepcí poháněcí skupiny se však 456 GT odkazovala spíše na modely 275 GTB a 365 GTB/4, kterému nikdo neřekne jinak než Daytona. Zatímco předchůdce využíval klasickou koncepci, dostala 456 GT Transaxle. To znamená, že převodovka se z pozice hned za motorem přesunula před zadní nápravu. Jde o stejné řešení, jaké v té době nabízelo také Porsche 928. Kromě manuální šestistupňové převodovky Ferrari časem nabídlo i verzi se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Ta vznikla ve spolupráci Ferrari se specializovanou inženýrskou firmou Ricardo. Taková auta mají označení 456 GTA.

Ferrari 456 GT ale dostalo pod kapotu samozřejmě dvanáctiválec o objemu 5473,9 cm3. Pokud toto číslo vydělíte dvanácti, vyjde vám 456. Právě tolik cm3 je objem jednoho válce. Motor sám o sobě je hodně zajímavý, neboť úhel rozevření řad válců je u něj dost neobvyklých 65 stupňů. Občas se lze někde dočíst, že agregát 456 je složený ze dvou šestiválců původně určených pro Ferrari Dino. Co je však nezpochybnitelné, je použití systému mazání se suchou klikovou skříní. Jde o řešení vídané u závodních motorů, aby se zabránilo odlévání hladiny oleje v jejich spodním víku při velké odstředivé síle v zatáčce. Olej je tak uložený v externí nádobě a jeho přísun do motoru a současně odvod z něj zajišťuje dvojice čerpadel.

Venice není jen kombi

Varianta vozu pojmenovaná Venice nevznikla pouze u Ferrari, jak se mohlo na první pohled zdát. Ano, technický základ vozu vyrobil závod v Maranellu, avšak přestavbu karoserie provedl na objednávku sultána z Bruneje karosářský mistr Pininfarina. Mimo jiné tvůrce designu karoserií celé řady modelů značky Ferrari.

Venice vznikl v roce 1996. Pod tímto doplňkovým označením se ukrývá kromě šesti vyrobených kombi také čtyři kabriolety (Convertible) a sedm sedanů. Ze čtyř kabrioletů je ale jedna karosářská verze spíše targa. Brunejský sultán vlastní dle neověřených zdrojů celkem 73 kusů Ferrari 456 GT všech verzí! Tomu už se snad ani neříká posedlost.

O technických rozdílech s výjimkou karoserie verzí 456 GT Venice není nic známo. Dle dostupných informací by technika měla být identická s výchozí 456 GT. Výroba tohoto vozu byla ukončena v roce 2003 a nástupcem se stalo Ferrari 612 Scaglietti.

Tomáš Dusil
Diskuze (2)
Avatar - Pekelná Micinka
28. 10. 2017 16:03
Badys Venice
V tý stříbrný to vypadá docela dobře. :yes:
Avatar - beibej
28. 10. 2017 14:47
co je to za blbosti s tím motorem?
Motor pro 456GT nemůže být složen ze dvou motorů pro Dino. To je spíše už pouze zvětšený motor typu 166 >:-[]
Ne vážně, dino je trochu oldschůl a 456 měla úplně novej motor kterej po úpravách převzalo 550 Maranello. ;-)