Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Abarth 695 Tributo Ferrari: Pocta vzpínajícímu se koníkovi

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Fiat neustále pracuje na vzkříšení značky Abarth. Štír si do Frankfurtu přichystal novou lahůdku – model 695 Tributo Ferrari.

Označení modelu hovoří jasně – jedná se o poctu značce Ferrari, což prozrazuje i rudá barva. Spolupráce obou dvou značek vznikla již v roce 1953. Tehdy Carlo Abarth oblékl a vyladil Ferrari 166/250 pro slavných italských 1000 mil, tedy závod Mille Miglia. Později Abarth pro maranellské vozy vyvíjel výfukové systémy. Nedávno se pak objevila limitovaná a číslovaná série Abarthů 500, určená exkluzivně pro evropské dealery Ferrari. A kde se vzalo číslo 695? Ti dříve narození si vzpomenou na Abarthy 695 SS, které se proháněly po evropských závodních tratích v šedesátých letech minulého století a jako základ jim sloužila slavná pětistovka.

Abarth 695 Tributo Ferrari vznikl na bázi novodobého Fiatu 500, který se vyrábí od roku 2007. Ani u něj již číslo nekoresponduje se zdvihovým objemem motoru, jako tomu bylo v minulosti. Řadový čtyřventilový čtyřválec T-Jet má objem 1368 cm3. Z něj se podařilo italským technikům díky přeplňování turbodmychadlem Garrett 1446 dostat 132 kW (180 k) v 5750 min-1. Točivý moment vrcholí hodnotou 230 Nm ve 3300 min-1. Poháněna jsou samozřejmě přední kola, a to přes pětistupňovou elektromechanickou převodovku C510 MTA (Manual Transmission Automated) s řazením pádly pod volantem.

Výkonu motoru byl přizpůsoben i podvozek. Zavěšení je vpředu klasické McPherson, vzadu jsou torzní tyče, na obou nápravách pak příčné zkrutné stabilizátory. Šasi bylo ovšem sníženo a přitvrzeno, dostalo také speciálně vyvinuté tlumiče. Stranou úprav nezůstaly ani brzdy, ty dodalo Brembo. Přední odvětrávané kotouče o průměru 285 mm mají pevné čtyřpístkové třmeny, zadní brzdy jsou samozřejmě menší, s průměrem 240 mm a plovoucími třmeny s jedním pístkem. Elektrický posilovač řízení má režim Sport pro rychlejší zpětnou vazbu od kol. Výfuk nese název Record Monza a dle slov výrobce se z něj line po překročení hranice 3000 otáček velmi působivý zvuk.

Úpravami prošel i exteriér vozu. Ten jezdí na sedmnáctipalcových kolech v barvě Racing Grey, jejichž design byl inspirován závodními vozy Ferrari. Pneumatiky mají rozměr 205/40 ZR17. Zpětná zrcátka jsou karbonová, karoserie dostala odstín laku s příznačným názvem Scuderia Red. Řidiči (či spíše pilotovi) svítí na cestu xenonové výbojky, které jsou dílem divize Automotive Lighting firmy Magnetti Marelli.

Uvnitř nalezneme kožená sportovní sedadla Abarth Corsa od Sabeltu, jejichž opěrná a sedací část je z karbonu. Tím se podařilo ušetřit nezanedbatelných 10 kg hmotnosti. Černou kůží je obšitý také volant, který je doplněn červeným odstínem a trikolórou. Přístroje pocházejí od firmy Jaeger a jejich design je opět inspirován vozy Ferrari. Opěrka řidičovy levé nohy je z hliníku, závodní pedály mají vyryté logo štíra. Samozřejmě nesmí chybět ani kovový štítek s pořadovým číslem vozu v limitované sérii.

Abarth 695 Tributo Ferrari dosahuje největší rychlosti 225 km/h a z 0 na 100 km/h vystřelí za méně než 7 s.

Italská firma za zhruba rok a půl prodala již 15.000 vozů. Ve Frankfurtu se na jejím stánku objeví kromě výše popisovaného vozu také kompletní výrobní program včetně ostrých verzí 500 Assetto Corse a Trophy pro značkový pohár, nebo Grande Punto SS. Jako třešnička na dortu budou vystaveny dva stroje, které s automobily tak úplně nesouvisí. Prvním je studie motocyklu Yamaha FZ1 Abarth Assetto Corse, druhým závodní motorový člun Powershore Abarth SP.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
14. 9. 2009 20:35
Re: to mi nedělejte...
Hadal bych se...kdo v necem podobnem nejel nepochopi a mele takoveto veci...
14. 9. 2009 00:56
Re: to mi nedělejte...
Hehe to je kara pro vzteklou blondee...
11. 9. 2009 23:41
Re: to mi nedělejte...
Uno bylo OK, ale pokud si pamatuju, tak nemělo posilovač a mělo strašně těžký řízení. Já si v 92 místo něj koupil Tipo 2.0ie, dvouvačkový v kůži, bylo tady pár kusů a to bylo celkem slušný auto. Taky jezdí dodnes.
11. 9. 2009 19:23
Re: to mi nedělejte...
bmw a fiat group.... tusim hrame na jednu strunu ;-)
11. 9. 2009 16:00
Re: to mi nedělejte...
Tak Uno Turbo i.e. bylo taky první opravdu MOJE auto po půjčených a rodinných strojích. Prodal jsem ho teprve před pár lety s těžkým srdcem, ale zato jednomu nadšenci, který ho provozuje dodnes (rok výroby auta je 1988!).
Jo, 100 koní na nějakých 900 kilo (čili celkem s řidičem zhruba tuna), to byla / je pěkná střela dodnes :yes:

K tématu: Abartha nebude problém koupit v Německu nebo Rakousku, pokud ovšem nebude limitovaná série hned fuč. Mně se moc líbí, ale zrovna u téhle limitky by mi vadila automatizovaná převodovka. Moje volba by v současnosti byla Abarth Grande Punto Esseesse...