Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari FXX K Spider: Okruhové LaFerrari nahoře bez

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Sotva Ferrari představilo ultimativní okruhové LaFerrari, už se objevují první vize případné otevřené verze. Jak by mohla vypadat?

V Maranellu skutečně chystají Spider na bází silničního LaFerrari, o tom se už šušká (a poměrně zaručeně) delší dobu. Ale jak může vypadat otevřené okruhové FXX K? Digitální umělec Evren Milano vzal jednu ze zveřejněných firemních fotek a prostě rudý speciál s bílými pruhy a startovním číslem přetvořil na hypersport bez střechy. Včetně nějakého toho návrhu interiéru, aby všechno vypadalo věrohodně. A povedlo se, výsledek je sexy!

Připomeňme pár základních faktů a čísel už prezentovaného uzavřeného takřka závodního hybridu, díky pozměněné aerodynamice navíc vzhledově řádně drsného. Má 1050 koní, tedy správně 773 kW. Samotný vidlicový dvanáctiválec 6,26 l dává 633 kW při 9200 otáčkách a 750 N.m/6500 min-1, dostal totiž nové vačky, sací i výfukové potrubí, to bez zbytečných tlumičů. Ventilový rozvod pracuje s mechanickými zdvihátky místo hydraulických. Elektromotor přidává dalších 140 kW není divu, že točivý moment dosahuje hodnoty přes 900 N.m a přenáší jej sedmistupňová dvouspojková skříň.

Elektrické pohonné jednotky jsou uvnitř ovšem dvě: první pomáhá v činnosti agregátu V12 a kinetickou energii vniklou při brzdění shromažďuje do akumulátorů, druhá ji uchovává konstantní a ještě napájí palubní elektrickou síť. HY-KERS známý z formule 1 nabízí čtveřici režimů - Qualify s maximálním výkonem po omezenou dobu, Long Run pro delší vzdálenost, Manual Boost pošle na kola maximální porci newtonmetrů a Fast Charge dobije rychle lithium-iontové baterie. Za jízdy. Zajímavé je provedení zádě se dvěma křídly na každé straně. Celkový přítlak při dvoustovce činí 540 kg, zatímco verze pro normální silnice dosáhne maximálně 230 kg. Asfaltu se FXX K přiblížilo o 30 mm, podvozek s rozvorem 2650 mm má stále vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkové závěsy, vždy s magnetorheologickými tlumiči. Lepivé devatenácti- a dvacetipalcové slicky P-Zero od domácího Pirelli o rozměrech 285/650, respektive 345/725 jsou vybaveny senzory tlaku, teploty a zrychlení ve všech směrech. Pod nimi jsou vidět karbon-keramické kotouče s třmeny od Bremba, vpředu s průměrem 398, vzadu 380 mm.

Raketa je 4896 mm dlouhá, 2051 mm široká a 1116 mm nízká. Jediným tlačítkem na volantu, které lze nastavit do pěti poloh, se ovládají ABS, ESC, kontrola trakce EF1-Trac F1, elektronický diferenciál E-Diff třetí generace a SSC (Side Slip Angle Control), která nedovolí střele ani v rukou bohatých amatérů udělat hodiny. Ferrari oznámilo, že FXX K vznikne maximálně 40 kousků a už si ho nekoupíte, všechny se vyprodaly. Kus za 2,5 milionu eur, tedy 69 milionů korun. Pro nás, normální smrtelníky drahý špás, pro bohaté sběratele pakatel. A to v něm nemůžou ani jet na rande. Ale na okruh ano!

V případě spideru jde jen o render, počítačovou grafiku a hypotetickou vizi. V reálu se takového auta rozhodně nedočkáme, ani neexistuje, ale bylo by určitě nejrychlejším dvoumístným otevřeným sporťákem světa. I když, piloti stejně budou mít i v uzavřených FXX K přilby, takže ani v tomto případě nehrozí, že na ně zafouká... „Káčko“ se střechou prý umí Fiorano za 1:14 min, o pět vteřin rychleji než LaFerrari. To je slušné, ne? Oficiální časy na kolo vám ale zatím nikdo neřekne. Bohužel.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)