Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari Rossa - oslava sedmdesátin Pininfariny

Jiří Štacha
O italské automobilce Ferrari již bylo napsáno nespočet článků. Přesto jen málo z lidí zajímajících se o automobily přejde článek o jakémkoli Ferrari bez povšimnutí. Jestliže se však podíváme na historii a úspěchy této světoznámé automobilky, tak je...

Vozy Ferrari se dají považovat téměř za umělecká díla. Na designu spolupracuje Ferrari s vyhlášenou "karosárnou" Pininfarina. Ta byla založena v roce 1930 Gianem-Battistou Farinem přezdívaným Pinin z čehož také později vznikl název Pininfarina. Za dobu své existence se tato karosárna může pochlubit stvořením velké řady jedinečných automobilů z nichž mnohé nesou jméno Ferrari. Spolupráce firmy Pininfarina a automobilky Ferrari začala již počátkem padesátých let a úspěšně trvá dodnes. Pininfarina letos oslavila sedmdesáté výročí vzniku a snad jej ani nemohla oslavit lépe než stvořením studie připomínající slavnou minulost spojenou s přehlídkou moderního designu a nejnovější techniky.

Výstavní premiéra nové studie proběhla na letošním autosalonu v italském Turínu a vystavena byla samozřejmě i na nedávném autosalonu v Paříži. Studie dostala název Rossa (červená) a je to dvoumístný roadster jež vznikl jak jinak než ve spolupráci s Ferrari. Studie Rossa je postavena na základě Ferrari 550 Maranello a protože je připomenutím slavné minulosti a spolupráce Pininfariny s Ferrari, ne náhodou se stal jeho předlohou slavný spider Ferrari Testa Rossa. Tento vůz vznikl na počátku spolupráce a název Testa Rosa dostal podle zajímavého nápadu - červeně zbarvených hlav válců.

Ferrari Rossa je ukázkou špičkového designérského umění, kde na propracované čisté linie navazují zajímavé a výjimečné detaily. Tvar karoserie jakoby naznačoval čisté aerodynamické proudění vzduchu a dával tak najevo dynamičnost a sílu tohoto vozu. V přední části je dominantní maska chladiče s mřížkou na níž je umístěn symbol Ferrari - vzpínající se kůň. Po bocích této masky jsou další mohutné otvory pro snazší chlazení nejen motoru, ale i brzd a nad nimi nezvyklé, protáhlé světlomety pocházející od prestižní značky Valeo. Jak již bylo řečeno, studie Rossa je postavena na základě modelu 550 Maranello, takže jeho kapota ukrývá stejný vpředu umístěný dvanáctiválec s obsahem 5,5 litru pohánějící zadní kola. Návaznost na Testa Rossu je vidět na velmi nízkém čelním skle, které se po stranách postupně ještě více snižuje. Hledat střechu na tomto voze, byť jen plátěnou je zbytečné. Rossa, jakožto pravý roadster ji prostě nemá. Navíc při jízdě tímto vozem střecha údajně není zapotřebí. Přední sklo by totiž při jízdě mělo vytvářet dostatečný proud vzduchu, který by měl být schopný odvést déšť až za hlavy cestujících. Co je ovšem ochrání v případě, že z vozem zastaví v nepříznivém počasí si však musí odpovědět sami. Boční silueta vozu má kromě širokého prahu vpředu a zajímavého optického zúžení za předními koly i velmi netradiční designový prvek, jakoby "křídlo" vystupujících z prahů navazujících na přední blatníky. K umocnění tohoto prvku navíc posloužily blinkry umístěné do jeho horní části. Z bočního pohledu jistě zaujmou i speciálně pro Rossu navržené kola od známé značky BBS obuté do nízkoprofilových pneumatik Michelin se systémem PAX, které umožňují dojetí i při úniku tlaku v pneumatikách. Zadní část vozu dotváří čtyři kruhová světla vystupující i na vrchní část karoserie, která ladí ke čtyřem vysoce umístěným koncovkám výfuků.

Za hlavami cestujících se ještě nachází ochranné oblouky propojené úzkou spojnicí, jejíž zadní část slouží jako třetí brzdové světlo. V tomto zajímavém detailu se navíc nachází dvojice kamer. Zadní kamera snímá obraz za vozidlem a zastává tak funkci zpětných zrcátek. Dění za vozidlem je zobrazováno na displeji ve středové konzole. Druhá kamera sleduje dění ve vozidle i před ním a umožňuje si vše zaznamenat. Při dlouhých zimních večerech si je pak možné třeba prohlídnout záznam z krásné vyjížďky... Tento systém má však i jinou výhodu a to, že může posloužit podobně jako tzv. černá skříňka v letadle. Tento systém by totiž v budoucnu mohl pomoci i při objasňování a prokazování příčin nehod.

V interiéru studie Ferrari Rossa si cestující usednou do sportovních světlou kůží obšitých sedadel dodaných firmou Sparco a připnou si čtyřbodové bezpečnostní pásy téže značky. Ve stejné barvě jako sedadla jsou i kokpity před oběma cestujícími. Před řidičem se nachází tříramenný sportovní volant a tři analogové přístroje znázorňující nejdůležitější údaje. Ve středovém panelu je umístěná originální kulisa řazení, která je stejně jako analogové přístroje a některé další doplňky pochromována. Spolu se světlou barvou sedadel a kokpitů je tak zajímavým kontrastem se zbytkem rudě zbarveného interiéru.

Ferrari Rossa je rozhodně zajímavá studie, která si v případě výroby jistě najde spoustu obdivovatelů.

Technické údaje
MotorV12 5,5
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)5474
Válce/ventily12/48
Max. výkon (kW/ot)357
Max. točivý moment (Nm/ot)569
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)přes 300
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4290
Šířka (mm)1940
Výška (mm)1130
Rozvor (mm)2500
Rozchod vpředu (mm)1630
Rozchod vzadu (mm)1660
Rozměr pneu vpředuMichelin PAX 245-650R480A
Rozměr pneu vzaduMichelin PAX 275-690R520A

Jiří Štacha