Fiat 500 Ghia Jolly: Sexy pětistovka za dva miliony
Turínská Ghia, ještě předtím, než ji koupil (a postupně rušil) Ford, proslula svými prototypy, případně malosériovými kreacemi. Pracovala nejen pro italské, ale také pro americké automobilky. Nejvýznamnějšími sériovými počiny jsou však německé Volkswageny Karmann-Ghia typů 14 a 34. Ale úspěchu dosáhla také série Jolly. O co šlo?
O plážová vozítka na základě velkosériových aut, vždy bez dveří, jen s chromovanými rámy, které alespoň trochu zpevňovaly karoserii. Vešli se do nich až čtyři pasažéři (s výjimkou modifikovaného Fiatu Multipla), nezřídka měla proutěná sedadla. Původní „šaty“ byly přetvořeny vlastně v kabriolet, ale na čelní sklo navazovala pouze jednoduchá stříška. Ta chránila spíše proti slunci, než aby obstála v boji proti rozmarům počasí. Připomínala kavárenské markýzy, vzadu ji nesly dva štíhlé kovové sloupky... a to bylo vše.
Ghia je stavěla na bázi Fiatů 500 a 600, samozřejmě těch klasických, ale přetvořila i Renaulty 4 CV a Volkswageny Brouk! Výsledky ovšem vždy nesly jméno Jolly a byly... no zkrátka sexy. Používaly se hlavně ve Středomoří, jezdily s nimi slečny a mladé dámy. Zejména však přítelkyně a partnerky movitých podnikatelů a celebrit, protože stály dvojnásobek výchozích typů. Krásné ženy pendlovaly mezi pobřežím, hotely, bungalovy a cukrárnami, o nic jiného nešlo. Praktická tahle auta prostě nebyla, sloužila k zábavě a přesunu za ní.
Jedna taková pětistovka bude ke koupi, bohužel za oceánem, v USA. A dokonce až na počátku listopadu, kdy se koná dražba na Hilton Head Islandu v Jižní Karolíně, kterou pořádá síň Auctions America. Ta zde nabídne azurově modrý exemplář s těmi správnými registračními značkami, konkrétně floridskými s nápisy JOLLIE. Od evropských specifikací se liší hlavně vystouplýma předníma „očima“, které vyžadovaly tehdejší zámořské předpisy. Síň za něj požaduje 60-80 tisíc dolarů, tedy nemalých 1,45-1,94 milionu korun. Je však okouzlující, co říkáte?
2,97 m dlouhá a 1,32 m široká autíčka poháněl klasicky v zádi umístěný půllitrový vzduchem chlazený řadový dvouválec o výkonu až 16 kW (22 k), spojený se čtyřstupňovou mechanickou převodovkou. Vážila 485 kg a takto motorizovaná se dokázala rozjet na ďábelských 105 km/h. Představa poněkud šílená! Dražený kus bude ale o něco pomalejší, protože má ještě původní motor 0,48 l s necelými 10 kW (13,5 k), pochází totiž hned z prvního ročníku výroby: 1957.
Ghia je stavěla až do sezóny 1966, dle návrhu Sergia Sartorelliho v této podobě skončilo asi 400 pětistovek, přesné záznamy se ovšem nedochovaly. Dodnes jich přežila zhruba čtvrtina. Vlastnili je třeba Aristoteles Onassis, Silvio Berlusconi a herec Yul Brynner. Tedy skutečně významní lidé, kterým taková koupě rozhodně rodinné rozpočty příliš nezatížila.