Fiat 500L Trekking: Z americké louže do evropského bláta
Hledím na tiskový portál skupiny Fiat jako příslovečná vyvoraná myš. Italové se totiž hrdě chlubí, že na březnovém ženevském autosalonu představí ve světové premiéře SUV variantu velkoprostorového modelu Fiat 500L, nesoucí označení Fiat 500L Trekking. Neměl by někdo Sergiovi říci, že už bylo auto vystaveno v listopadu na Auto Show v Los Angeles? Podotýkám, že tehdy rozhodně nemělo žádný status konceptu. Ale co, jestli se náhodou dostanete na ženevskou tiskovku Fiatu, tvařte se překvapeně a hodně tleskejte, znáte ty horkokrevné Italy...
OK, tak třeba je to světová premiére evropské verze. Ale ať se dívám na jednu světovou premiéru a hned zase na druhou, nic nového nebo jiného nevidím, kromě odlišné optiky předních světlometů, což je ovšem záležitost čistě legislativní. Evropa má ovšem to privilegium, že si nemusí fotit interiér sama, jako média v Americe, kde v tiskových materiálech oficiální snímky interiéru chyběly a k dispozici taky byly jen ty, které pořídily redakční týmy přímo na výstavišti.
Ale zanechme uštěpačných poznámek a raději připomeňme, že si na bázi Punta postavený Fiat 500L Trekking bude muset vystačit, stejně jako menší Fiat Panda Trekking, s pohonem pouze předních kol, přičemž funkci čtyřkolky do jisté míry převezme inteligentní software Tracition +, fungující do rychlosti 30 km/h a přibrzďující protáčející se kolo. Elektroniku podpoří pneumatiky M+S. To je dnes zjevně velmi módní záležitost. Už jsem asi zase kousavý, faktem ovšem je, že to poslední, co by chtěl majitel 500L Trekking dělat, je zkoušet jeho offroadové schopnosti, takže tenhle systém využije nanejvýš tak na silnici za podobného počasí, jaké máme teď.
Něčím vás ale překvapím i přesto, že už se zdá být všechno prozrazeno - znám škálu motorů pro evropský trh. Zatímco v USA se musí spokojit s jediným motorem 1.4 MultiAir, jenž však disponuje 118 kW a 184 N.m, tohle jsou i přes výrazně širší nabídku motorizací hodnoty, o kterých si můžeme nechat jen zdát. V zelené Evropě se končí na 105 koních a bude jen na vás, jestli je chcete raději z motoru 0.9 TwinAir Turbo nebo 1.6 MultiJet II, s nímž auto zrychlí na stovku za 11,3 s a rozjede se na 181 km/h.
Já vím, je to převýkonované monstrum, ale naštěstí lze pořídit i něco krotšího, třeba benzinový 1.4 16v s výkonem 95 k nebo 1.3 MultiJet s 85 k, jenž bude existovat i s pětistupňovou robotizovanou převodovkou Dualogic. No co, alespoň bude čas na kafíčko, i v 500L Trekking se objeví Lavazza 500 Espresso Experience a hrát vám k tomu bude 520W audio Beats od Dr. Dre. Život v přeplněných městech, kam bude tohle "SUV" patřit, bude radostnější také díky City Brake Control, které zajistí, že při popojíždění v koloně rychlostmi pod 30 km/h do nikoho nešťouchnete.
Největší výhodou 500L Trekking ale určitě je to, že díky allroad bodykitu vypadá mnohem lépe, než výchozí Fiat 500L a právě to by mělo být klíčem k jeho úspěchu. Do fronty se ale nežeňte, prodej začne na prvních evropských trzích až v červnu.