TEST Fiat 500X Sport vs. Renault Captur TCe 155 – Rozum vs. emoce
Dvojice stylových kompaktních crossoverů slibuje líbivý design, výkon okolo 150 koní, automatickou převodovku a bohatou výbavu. Jaké jsou ale jejich skryté přednosti, se kterým se lépe svezete a který poslouží celé rodině?
Úvod, pořizovací náklady
Představení
Fiat 500X, první kompaktní crossover našeho srovnávacího testu, byl poprvé představen již v roce 2014, tedy rok po představení první generace Renaultu Captur. Ovšem zatímco captur už dostal generaci druhou, Fiat 500X prošel v roce 2018 faceliftem, který mu kromě jiného nadělil i nové motory řady FireFly. V minulém roce jsme se navíc dočkali modelu Sport.
Pod kapotou námi testovaného Fiatu 500X Sport, který můžeme označit za vrcholnou výbavu, pak najdeme nejsilnější z nových motorizací. Tou je přeplňovaná čtyřválcová třináctistovka s výkonem 150 koní, která je kombinována výhradně s šestistupňovým dvousojkovým automatem DDCT a sílu posílá na přední kola.
Druhým šarmantním crossoverem našeho srovnávacího testu je druhá generace Renaultu Captur, jejíž premiéra se odehrála v minulém roce. K modelu captur se přitom sluší dodat, že představuje nejen bestseller značky, ale současně i jeden z bestsellerů segmentu.
Pod kapotou testovaného vozu byla opět uložena přeplňovaná čtyřválcová třináctistovka v kombinaci s pohonem předních kol, její výkon ovšem dosahoval 155 koní a navíc spolupracovala se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC. Tato motorizace je navíc dostupná pouze ve vrcholné výbavě Intens, která dělá z testovaných modelů celkem rovné soupeře.
Kolik stojí?
A překvapivě rovné jsou si po finanční stránce i základní provedení našich testovaných vozů. Starší Fiat 500X totiž můžete pořídit v základní výbavě Urban se základní motorizací 1.0 FireFly (120 k, 6 st. man. převodovka) již od 399.900 Kč. Nejlevnější Captur v základní výbavě Zen s nejdostupnější motorizací TCe 100 (100 k, 6 st. man. převodovka) pak startuje na částce 405.000 Kč. Výkonnostně srovnatelný Captur TCe 130 (130 k) ovšem seženete od částky 460.000 Kč.
Pokud ale v cenících zabrousíme o něco níž, tedy mezi hodnotnější výbavy, pak zjistíme, že testovaný Fiat 500X Sport v kombinaci s motorizací FireFly 150 koní startuje od částky 543.900 Kč. Naproti tomu Renault Captur ve vrcholné výbavě Intens s vrcholným benzínovým motorem TCE 155 EDC GPF pořídíte od 580.000 Kč.
A jak vypadá srovnání základních výbav u vrcholných provedení testovaných crossoverů? Oba vozy nabídnou například Full LED přední světlomety, infotainment s obrazovkou o úhlopříčce 7“ nebo navigaci.
Pořizovací náklady | Fiat 500X | Renault Captur |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | FireFly 150, Sport | Tce 155 EDC GPF, Intens |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Automatická klimatizace | S, dvouzónová | S |
Litá kola [Kč] | 18" | 17" |
Rezerva [Kč] | 4.500 | 5.000 |
Digitální přístrojový štít [Kč] | - | S |
Tempomat [Kč] | S | S |
Vyhřívaná přední sedadla [Kč] | 5.500 | 5.000 |
Vyhřívání čelního skla[Kč] | 7.500 Kč (Paket Winter) | 14.000 (Pack Winter Plus) |
LED světlomety [Kč] | S | S |
Dvoubarevné lakování [Kč] | od 10.500 Kč | S |
Navigace [Kč] | S | S |
Dešťový senzor [Kč] | 3.000 | S |
Panoramatické střešní okno [Kč] | 26.000 | 25.000 |
Tažné zařízení [Kč] | - | - |
Zadní parkovací kamera [Kč] | 5.000 | 5.000 (Pack Parking) |
SERVIS | (vč. DPH) | |
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 26.136/7.199 | |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 9.113/8.567 | |
Přední blatník [Kč] | 3.836/4.247 | |
Brzdové destičky přední/zadní [Kč] | 4.126/3.678 | |
Brzdové kotouče přední/zadní [Kč] | 4.386/2.541 | |
Přední/zadní tlumiče [Kč] | 2x5.094 / 2x4.767 | |
Čelní sklo [Kč] | 8.845 | |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | - | |
Servisní interval [Kč] | 15.000 km / 1 rok | |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | cca 7.764 | |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 5/3/8 | 5/3/12 |
Prodloužená záruka | 3 roky/100.000 Km |
Fiat 500X ovšem přijíždí na 18“ kolech, zatímco captur dostal menší sedmnáctky. Fiat má rovněž dvouzónovou klimatizaci, zatímco Renalt pouze tradiční automatickou. U Fiatu si ovšem připlatíte za dvoubarevné lakování, zatímco Renault ho dává ve standardu. U Renaultu navíc potěší i standardní elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, za které se u Fiatu připlácí.
Pokud ale zatoužíte po příplatkové výbavě, pravděpodobně vás potěší, že rozdíly v cenách jsou až na vzácné výjimky celkem minimální. Finance tak mluví spíše ve prospěch staršího fiatu.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Fiat 500X | Renault Captur |
Základní cena | 7 | 6 |
Standardní výbava a příplatky | 7 | 7 |
Záruky | 7 | 8 |
Průměr | 7 | 7 |
Design, interiér
Exteriér
Od ceníků se ale pojďme přesunout k samotným autům, která se designérům dle mého prostě povedla. Fiat 500X dokázal krásně zužitkovat retro vzhled klasické pětistovky, která v dnes ikonické reklamě zkrátka trochu „povyrostla“ po tragikomickém pádu modré pilulky do nádrže.
Ve verzi 500X Sport je navíc tenhle líbivý crossover osazen sportovními nárazníky, vzadu září chromovaná dvojitá koncovka výfuku, v podbězích jsou parádní 18“ litá kola (volitelně i 19“) a celé auto je díky sportovněji laděnému podvozku blíž asfaltu než jeho klasičtí sourozenci.
Renault Captur druhé generace rozvíjí design svého předchůdce. To se projevuje na výraznějších rysech karoserie, které vozu propůjčují ještě robustnější postavení. LEDkový světelný podpis ve tvaru písmene C pak pro změnu zdůrazňuje moderní pojetí vozu. Ale o tom si povíme více v interiéru.
Pokud se podíváme na oba stroje zaparkované bok po boku, můžeme si všimnout celkem výrazné odlišnosti ve směřování modelu. Captur se výrazným oplastováním snaží hrát spíše na dobrodružnější notu, jeho seseklá záď víc připomíná tradiční SUV.
Naopak 500X se ve verzi Sport zbavila nelakovaného plastového lemování, díky čemuž vypadá skutečně jako přifouklý hatchback. A tuto iluzi jen posiluje pohled na pozvolněji klesající zadní partie.
Proti 500X pak captur celkově působí maskulinnějším dojmem, jakkoliv naštěstí není zbytečně agresivním a nesnaží se hrát si na něco, čím není. Čistě po stránce designových sympatií to však u mě vyhrává pětistovka, které pro její světla odkazující na ikonickou minulost ochotně odpustíte i relativní stáří.
HODNOCENÍ DESIGNU | Fiat 500X | Renault Captur |
Vnější vzhled | 8 | 8 |
Vnitřní vzhled | 7 | 8 |
Zpracování | 8 | 8 |
Ergonomie | 7 | 8 |
Konektivita | 8 | 8 |
Průměr | 7,6 | 8 |
Interiér
V interiéru je to ale docela jiná písnička. Po usednutí za volant si totiž člověk velice rychle uvědomí, že je pětistovka jednoduše starší a navíc se mnohdy snaží zajímavě tlačit cenou na konkurenty. Jenže proti capturu to nebude mít jednoduché prakticky nikdo. A to ještě dlouho.
Dodnes si velice dobře pamatuji na zahraniční prezentaci nového capturu, kde nám bylo opakovaně připomínáno, jak velký důraz byl při modernizaci kladen právě na interiér. Po vzoru nového clia, s nímž captur sdílí techniku, se do interiéru nastěhovaly měkčené plasty, přepracované ovládací prvky, upravené sedačky, moderní infotainment, atd.
Rozhodně tím nechci říct, že by 500X působila vyloženě zastarale. Například její infotainment dokázal po stránce plynulosti, přehlednosti a konektivity držet s capturem krok. A ani po stránce designu není pětistovka tak moc pozadu.
Rozdíl je ovšem poznat například na propojených službách, kdy captur nabídne dokonce i přehled o cenách benzínu na čerpacích stanicích v okolí, ke kterému přihodí i graficky zdůrazněný rozdíl cen.
Captur se navíc může pochlubit i vysoce sofistikovaným semi-autonomním asistentem řízení v rámci paketu Easy-Pilot, který se dá celkem jednoduše označit za jeden z aktuálně nejschopnějších. Nekličkuje mezi pruhy, plynule přizpůsobuje rychlost a výrazně usnadňuje cestování na větší vzdálenosti.
V kabině pak nemůžeme opomenout citelný rozdíl v použitých materiálech obložení, celkové ergonomii, rozvržení úložných prostor i vzdušnosti kabiny. Po usednutí za volant 500X jsem se cítil lehce stísněně, zatímco v kabině capturu si člověk připadá svobodnější. A vlastně i ve skutečnosti je.
Abych byl konkrétní, na předních sedadlech je situace ještě velmi podobná, podle našich měření dokonce téměř stejná. Člověk si ovšem v pětistovce všimne například nižšího stropu, který má nad sedadlem řidiče a spolujezdce vykrojení. Na zadních sedadlech už je ovšem situace diametrálně odlišná.
Když totiž Renault představil novou generaci Capturu, velice dobře si uvědomoval, že jde o jeho eso v rukávu. Vždyť první generace byla bestsellerem značky i segmentu, na což Francouzi rozhodně chtěli navázat. Captur proto neudělali pouze hezčí nebo modernější, ale také výrazně praktičtější.
Vzadu je tak dostatek místa, abych se tam mohl i se svými 183 centimetry pohodlně posadit sám za sebe. Před koleny i nad hlavou mi přitom stále zbývalo ještě dost prostoru, takže jsem se necítil nijak stísněně. V pětistovce byla situace komplikovanější. Pokud jsem se totiž usadil sám za sebe, pomalu jsem se vlasy dotýkal stropnice, zatímco moje kolena dělila od opěráku přední sedačky jen malá mezera.
Captur má však ještě jednu výhodu - zadní lavice se dá posouvat v rozsahu zhruba 16 centimetrů. Díky páce posuvu, která je přístupná z kabiny i zavazadelníku, tak můžete snadno upřednostňovat prostor pro posádku či zavazadla dle aktuální potřeby. Ve středním nastavení přitom zadní lavice stále obstojně poslouží například pro děti, zatímco krajní nastavení ji činí použitelnou nanejvýš pro autosedačku s hodně malým dítětem. Posunutí sedadel dopředu se ovšem výrazně podepíše na velikosti zavazadelníku.
Ten má u capturu maximální objem až 536 litrů, pro jeho dosažení je ale potřeba ještě snížit standardně dodávané dvojité dno podlahy zavazadlového prostoru. Tím může být vybaven i Fiat 500X, ovšem za příplatek 2.700 Kč. Ve standardu pak Fiat nabídne maximální objem zavazadelníku pouze 350 litrů.
Po sklopení zadních opěradel by měl Captur nabídnout 1275 litrů a díky dvojitému dnu nechybí možnost využít téměř rovnou ložnou plochu. U Fiatu se po sklopení zadních opěradel dostáváme na hodnotu 910 litrů. Zajímavostí Fiatu je ovšem možnost připlatit si dojezdové či plnohodnotné rezervní kolo (2.500/4.500 Kč), zatímco captur nabízí za příplatek (5.000 Kč) pouze rezervu.
S úložnými prostory v kabině jsou na tom oba modely zhruba podobně, i když v capturu si toho možná přeci jen odložíte o něco víc. Renault totiž zaujme především šuplíčkem před spolujezdcem, velkými kapsami ve dveřích nebo odkládací přihrádkou pod konzolou s voličem automatické převodovky. Fiat pro změnu nabídne dvojici úložných schránek před spolujezdcem a dostatek místa ve středové konzole.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Fiat 500X | Renault Captur |
Prostornost | 6 | 8 |
Přední sedačky | 7 | 7 |
Zadní sedačky | 6 | 7 |
Kufr | 7 | 8 |
Variabilita | 6 | 8 |
Průměr | 6,4 | 7,6 |
Motor, jízdní vlastnosti
Motor
Pod kapotou modernizovaného Fiatu 500X je uložen motor z řady FireFly, konkrétně turbem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,3 litru s přímým vstřikováním a filtrem pevných části. Motor nabízí maximální výkon 110 kW (150 k) při 5250 otáčkách a nejvyšší točivý moment 270 N.m při 1850 otáčkách.
Navzdory přeplňování má přitom motor charakter spíše atmosféry, takže nemusíte čekat žádné prudké kopance od nástupu turba a většina zábavy se odehrává až ve vyšších otáčkách. V nich se navíc pětistovka i celkem příjemně projevuju a svižná jízda s ní byla nečekaně příjemná.
Pod kapotou capturu je rovněž uložena čtyřválcová třináctistovka s přeplňováním turbodmychadlem, přímým vstřikováním paliva a filtrem pevných části, na jejímž vývoji Renault spolupracoval s automobilkou Mercedes-Benz.
Motor nabízí o 3 kW vyšší maximální výkon 113 kW (155 k) až při dosažení 5600 otáček, shodný nejvyšší točivý moment 270 N.m je pak dostupný při 1800 otáčkách za minutu, tedy nepatrně dřív.
Ani captur nehýří v nízkých otáčkách životem, někde nad hranicí dvou a půl tisíce otáček však přijde po váhavém rozjezdu silný nástup výkonu, který obvykle trochu kopne a pokusí se řidiče zatlačit do sedačky. Ve vyšších rychlostech, případně při dynamickém zrychlení, ovšem není motoru příliš co vyčítat.
Oba motory jsou spojeny výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou, která má ve Fiatu šest a v Renaultu sedm převodů. Obě převodovky ale představovaly menší zklamání a trochu nám kazily zážitky.
Svorně totiž celkem váhaly při rozjezdech, což je markantní především u Renaultu. Snaha prudce se rozjet a trefit například mezeru na křižovatce se dokázala až nepříjemně rychle zvrtnout v dramatickou inscenaci, která si nejednou říkala o vytroubení před titulky. Fiat mě pak pro změnu občas potrápil lehkým škubnutím.
Ve vyšších rychlostech už se ale obě převodovky chovaly podobně kultivovaně, tedy s výjimkou manuálního řazení. U capturu lze ale kritizovat nanejvýš poněkud chaotický způsob přepínaní do plně manuálního režimu, který vyžaduje delší podržení pádla řazení pod volantem. V opačném případě se totiž režim po chvíli deaktivuje.
HODNOCENÍ MOTORU | Fiat 500X | Renault Captur |
Zrychlení | 6 | 7 |
Pružnost | 6 | 7 |
Spotřeba udávaná | 6 | 8 |
Spotřeba v testu | 5 | 7 |
Odhlučnění motoru | 8 | 8 |
Průměr | 6,2 | 7,4 |
U pětistovky mě ovšem trápily poněkud závažnější problémy. Tím prvním je nutnost připlatit si pádla pro řazení pod volantem (+1.400 Kč), na což bohužel u redakčního vozu nedošlo. Druhým mínusem pak byla zoufale pomalá reakce na manuální řazení pomocí samotné páky ve středovém tunelu, což výrazně kazilo jinak velice příjemný pocit z jízdy.
Pokud totiž Fiat v něčem skutečně vynikal, pak to byl právě zážitek z jízdy a radost z řízení. Důvod přitom nalezneme u samotné konstrukce podvozku, který je jako jeden z mála v tomto segmentu vybaven zadním nezávislým zavěšením. Ve verzi Sport se ale pětistovka dočkala i nového naladění zavěšení, tlumičů FSD (Frequency Selective Damping) s variabilní charakteristikou tlumení, upraveného systémů řízení a snížení světlé výšky o 13 milimetrů.
Auto tak působí mrštně, stabilně a snad bych se nebál říct hravě. Navzdory své otylosti je to pořád hravá pětistovka, s níž jsem se především za městem celkem slušně bavil. A pokud bych měl k ruce rychlejší řazení, dost možná bych tuhle zábavu označil i za královskou.
Renault Captur sází podobně jako většina konkurentů v tomto segmentu na jednodušší podvozek, tedy zadní nápravu s vlečenými rameny a torzní příčkou. Podvozek je ovšem solidně nastaven, takže autu nechybí jistota. Tlačit na pilu ale nemá příliš smysl.
Dynamické měření | Fiat 500X | Renault Captur |
Pneumatiky | Goodyear Eagle F1 | Goodyear EfficientGrip |
Rozměr pneumatik | 225/45 R18 | 215/55 R18 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS a 6. RS (80-120 km/h) [s] | 6,8 / 8,9 | 6,4 / 7,2 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) | 3000 | 2400 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47.6, 85.9, 125.5 | 47.7, 87.7, 127. 8 |
Captur bohužel nedokáže zprostředkovat takové emoce z pěkně projeté zatáčky, jako to umí Fiat. V ostřejších pasážích se navíc stejně nakonec projeví náklony výše usazené karoserie, což člověka přinutí sundat nohu z plynu a užívat si spíš pozoruhodnou schopnost podvozku filtrovat díry a nerovnosti.
Podivnou zajímavostí nového capturu se pro mě ale staly bubnové brzdy na zadní nápravě, což jsem u vrcholné motorizace opravdu nečekal. Nástup brzdového účinku byl sice vždy naprosto dostatečný a nikdy jsem se nedostal do situace, kdy bych si na bubny zanadával, nicméně Fiat 500X dostal čtyři kotouče, jejichž nástup mi přišel nepatrně ostřejší.
Spotřeba
Fiat láká na kombinovanou spotřebu dle WLTP v rozmezí 6,7 až 7,3 l/100 km, zatímco captur by si měl vystačit s 5,4 až 5,6 l/100 kilometrů. Když jsem se ale s capturem loučil, tak na jeho palubním počítači svítila průměrná hodnota 7,2/100 km. U pětistovky se mi při vracení zobrazila hodnota 8,6 l/100 km. Nutno ovšem poznamenat, že jsem ani jedno auto nešetřil. S lehčí nohou by tak spotřeba mohla jít u obou modelů klidně i o litr níž.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Fiat 500X | Renault Captur |
Ovladatelnost | 9 | 7 |
Komfort odpružení | 8 | 9 |
Odhlučnění podvozku | 8 | 8 |
Řízení | 9 | 7 |
Řazení | 6 | 6 |
Brzdy | 7 | 6 |
Průměr | 7,6 | 7,2 |
Závěr
Závěr
Mají podobný výkon, styl, automat a vlastně ani jejich základní cena není zas tak vzdálená. Jakmile ale s touto dvojicí kompaktních crossoverů strávíte nějaký čas, rychle zjistíte, že cílí na trochu odlišné skupiny zákazníků.
V obou případech hraje velkou roli design interiéru a exteriéru, který se snaží zasáhnout citovou stránku. Fiat na to jde přes retro a styl, zatímco Renault sází na pověstnou francouzskou šarmantnost a eleganci.
Pětistovku ovšem docení především lidé, kteří mají rádi řízení. Soužití s ní přitom bude trochu jako s typickou Italkou. Občas se pohádáte kvůli nepřesné převodovce. Možná jí někdy vyčtete, že toho moc vypije. A někdy vás dost možná bude mrzet, že nemá větší míry. Jenže jakmile ji vyvezete do města, tak se za vámi budou lidé otáčet. A jakmile vyrazíte na nějakou pozapomenutou okresku, začnete se zase velice rychle bavit.
Captur je trochu jako serióznější Francouzka, která to s vámi myslí dobře. Ve společnosti vás bude reprezentovat, ale přitom vám zvládne zajistit pohodlí a pomůže vám se stěhováním. Sice jí občas trvá se rozkoukat, jenže jakmile chytne dech, tak s vámi bez potíží udrží tempo na kdejaké cestě. Jen s ní zkrátka není taková zábava.
Pokud se ale vrátíme k tradičnímu závěru srovnávacího testu, pak je vítězem Renault Captur. Do karet mu hraje nižší věk, sofistikovanější interiér, reálná spotřeba i naměřená dynamika. Osobně pro mě však bylo nepatrně těžší loučení s pětistovkou, která byla zkrátka podvozkově hravější a navíc vyšla i v testované specifikaci levněji.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Fiat 500X | Renault Captur |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7 | 7 |
DESIGN | 7,6 | 8 |
INTERIÉR | 6,4 | 7,6 |
MOTOR | 6,2 | 7,4 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 7,6 | 7,2 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 6,95 | 7,55 |
Fiat 500X Sport
Plusy
- Elegance
- Zábavné svezení
- Průběh výkonu
- Nižší základní cena
Minusy
- Méně prostoru v interiéru
- Vyšší spotřeba
- Pomalé reakce převodovky v manuálním režimu
- Absence manuální převodovky
Nejlevnější verze modelu | 399.900 Kč (500X Urban 1.0 FireFly 120 k) |
Základ s testovaným motorem | 487.900 Kč (500X City Cross 1.3 FireFly 150 k) |
Testovaný vůz bez příplatků | 543.900 Kč (500X Sport 1.3 FireFly 150 k) |
Testovaný vůz s výbavou | 613.900 Kč (500X Sport 1.3 FireFly 150 k) |
Renault Captur
Plusy
- Design
- Prostornost
- Komfortní naladění
- Spotřeba
Minusy
- Váhavé rozjezdy
- Prudký nástup výkonu
- Absence manuální převodovky
Nejlevnější verze modelu | 405.000 Kč (Captur ZEN TCe 100) |
Základ s testovaným motorem | 580.000 Kč (Captur INTENS TCe 155 EDC GPF) |
Testovaný vůz bez příplatků | 580.000 Kč (Captur INTENS TCe 155 EDC GPF) |
Testovaný vůz s výbavou | 685.000 Kč (Captur INTENS TCe 155 EDC GPF) |