Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Doblo: První jízdní dojmy

Ondřej Láník Ondřej Láník 5. 1. 2010 • 10:34
111
28
Zobrazit náhledy (111)
Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat Fiat
Vedle trojice užitkových modelů (Fiorino, Scudo, Ducato) sdílených s PSA, nabízí Fiat Professional také Doblò. Po 9 letech se malá univerzální dodávka dočkala nové generace, což byl dobrý důvod proč na den zamířit do koncernové centrály v Turíně.

První Doblò přišlo v roce 2000 se zpožděním za Berlingem/Partnerem a Renaultem Kangoo.

V nejpopulárnějším užitkovém segmentu Evropy se Fiat rozhodl jít vlastní cestou, a tak zatímco větší Scuda a Ducata vznikají také pod značkami skupiny PSA Peugeot Citroen, Doblò je italský originál, vyráběný v rámci kooperace s tureckým Tofaşem v Burse. Výroba tohoto vozu probíhá také v Brazílii, Rusku nebo ve Vietnamu.

První generaci Dobla zakoupilo za posledních 9 let téměř milion zákazníků. Teď je ale čas na generační obměnu.

Doblò nově

Francouzi (Peugeot, Citroen, Renault), kteří spolu s Fordem (Transit Connect) a VW (Caddy), patří k největším soupeřům tohoto Fiatu, v minulých letech své modely vystřídali resp. doplnili o zcela nová provedení, která s původními modely nyní tvoří známé dvojice (Kangoo-Kangoo Storia, Partner-Partner Origin, Berlingo-Berlingo First). Fiat Professional jde cestou generační obměny, první Doblò bude přinejmenším v Evropě nahrazeno novou generací.

Následující tabulka vnějších rozměrů ukazuje, že Italové míří na vrchol segmentu. Základní (neprodloužená) verze karoserie je všemi směry největší, rozvor 2755 mm překonává i dosud rekordní hodnotu Berlinga/Partnera.

Fiat Doblò vs. konkurenti - Srovnání vnějších rozměrů
ZnačkaFiatFiatCitroenFordRenaultVW
ModelDoblò IIDoblò IBerlingoTourneo ConnectKangooCaddy Life
Délka [mm]439042534380427542134405
Výška [mm]184518181862181518981833
Šířka [mm]183217221810179518291802
Rozvor [mm]275525832728266426972682
Objem zavazadelníku [l]790/3200750/3000675/3000-660/2866750/2850

Výchozí přísně užitkové tvary oblékli u Fiatu do slušivějšího kabátu. Ruce přitom designérům svazovaly mj. předpisy na ochranu chodců, které dnes autům diktují vysoké přídě, které umí měkce tlumit případný náraz do živé překážky. Příď Dobla dostala velké sdružené svítilny zasahující daleko do předních blatníků a oválnou masku, připomínající prémiový single-frame u Audi.

Rozměrná karoserie je opticky odlehčená zatmavenými A-sloupky a u osobních verzí jsou neviditelné taky B a C-sloupky karoserie. Maximální jednoduchost zádě je u osobních verzí decentně ozdobena černým lesklým pásem navazujícím na spodní okraj zadního skla. Obrovská zadní stěna hrdě nese velké centrálně umístěné firemní logo. Tak elegantní dodávku jsme už dlouho neviděli…

Hlavně prostor

Nebýt zaoblení na přídi, byla by karoserie takřka ideálem z hlediska využití obestavěného prostoru. Mnoho zdobných nebo jinak zbytečných detailů zde nenajdete a možná i proto při setkání naživo překvapí velké rozměry karoserie novinky.

Interiér aspiruje na titul největší ve třídě 4,5metrových aut. Podobně jako v Kangoo nebo Berlingu vynikají přední i zadní místa velkorysou vnitřní šířkou. Vertikálně je místa dostatek, ale ne zbytečný nadbytek, jak bylo donedávna běžné. Sedí se relativně vysoko. Ve druhé řadě je dost místa všemi směry a dokonce ani cestování tří dospělých v relativním pohodlí není utopií. Pochvalu zaslouží vysoko nad podlahou umístěné sedáky ve druhé řadě, které tím pádem zvládají podpírat stehna cestujících lépe, než ve většině ryzích MPV.

Přední dveře nabízejí optimální nástupní profil, ty zadní - posuvné - by mohly být aspoň o 10 cm delší, vzhledem k tomu, že obsluhují druhou i třetí řadu sedadel. Pochvalu zaslouží možnost elektrického stahování skel v posuvných dveřích i vyklápění třetích bočních oken. Na druhou stranu dveřní výplň ve druhé řadě neposkytuje zrovna pohodlnou oporu loktu cestujících. Vpředu vymysleli designéři nové řešení vnitřních dveřních klik, na které bude třeba si zvyknout.

Klasický problém – přestavba užitkového vozu na osobní – se podle naší krátké zkušenosti Fiatu povedla. Obložení interiéru plasty je standardem i pro užitkové verze, ale ty osobní dostaly přeci jen atraktivnější barevné kombinace. Měkčené plasty na přístrojové desce nehledejte ani u nejdražších motorizací a výbav, na druhou stranu standard a provedení těch běžných je dost vysoký na to, aby osobní Doblò mohlo navázat na brzy končící šestimístnou Multiplu.

Standardně pětimístný vůz (zavazadelník se 790 l) bude možné ve všech verzích objednat i v sedmimístné úpravě (příplatek cca 25 tisíc Kč v balíčku s další výbavou). Šesté a sedmé místo však nemají status „plnohodnotné“, což je ovšem vzhledem k délce vozu (4,39 m) obvyklé.

Komfort díky Bi-linku

Nové Doblò dostalo, vedle příkladně tuhé karoserie, taky jako jediný model v segmentu vyspělejší řešení zadní nápravy. Není to klasická tuhá konstrukce, ani v osobních modelech rozšířená vlečená ramena spojená zkrutnou příčkou, ale kombinace podélných ramen s dvojicí příčných ramen na každé straně, která pomáhají zachytávat podélné a boční síly. U osobních verzích a ve většině užitkových verzí je zavěšení doplněno příčným zkrutným stabilizátorem. To vše umožnilo i přes značné užitečné zatížení (750 -1000 kg u užitkových verzí) naladění podvozku na celkem komfortní úroveň, i když v autě cestují jen dva dospělí a jejich zavazadla. Velmi dobře hodnotíme kulturu překonávání velkých i malých nerovností i směrovou stabilitu na dálnici.

Vysokou stavbu karoserie a značnou čelní a boční plochu ani špičkovým vyladěním podvozku neošálíte, ale v rámci kategorie hodnotíme podvozek osobního Dobla jako ten nejlepší v oblasti spojení jízdního pohodlí a ovladatelnosti.

Stop&Start jako standard

Pod nezvykle plochou kapotou budou pracovat převážně naftové motory MultiJet, i když základem nabídky zůstává zážehový atmosférický motor 1,4 (70 kW) a později bude v nabídce i ve verzi 1,4 T-JET, spalující stlačený zemní plyn. Všechny motory budou vybaveny systémem samočinného vypínání motoru Start&Stop (na českém trhu bude mít logičtější označení Stop&Start) a indikátorem vhodného okamžiku pro přeřazení.

Microsoft dodává pro Doblò program eco:Drive, který dokáže na PC offline vyhodnocovat jízdní data stažená pomocí USB-klíče z palubního systému Dobla a určit tak okamžiky jízdy konkrétního řidiče problematické z hlediska spotřeby.

Moderní turbodiesely

Modernizovaný čtyřválec 1,3 MultiJet (66 kW, 200 Nm) je velmi zdatným základním motorem. Jízdní dynamika na dálnici je jeho nejslabším místem, ale uvážíme-li nároky kladené na dodávková vozidla, jde o více než dostatečný motor nejen pro městské a příměstské rozvážkové služby.

Jeho malý zdvihový objem znamená nízkou spotřebu (kolem 5 l/100 km) právě tehdy, když jej příliš nezatěžujete, což předpokládá jízdu s lehkou nohou do 100 km/h. Ani 14,9 s potřebných pro akceleraci z 0 na 100 km/h není na základní naftovou motorizaci špatný výsledek, nezbytné využití celého otáčkového spektra ukáže velkou otáčkovou pružnost miniaturního čtyřválce a chuť odvádět maximální výkony.

Druhý MultiJet v nabídce – motor 1,6 JTD (77 kW, 290 Nm) – je skvělým nástupcem letité 1,9 JTD (88 kW) a optimální motorizací jak pro užitkové, tak i pro osobní verze Dobla. Hodný obdivu je zejména tichý běh motoru, výsledek pečlivě odladěného uložení v karoserii, který nedovolí aby se do podlahy nebo do volantu přenášely obtěžující vibrace. Síla motoru se snadno dávkuje, momentové maximum 290 Nm bylo ještě před několika lety možné jen s objemem 2,0 l, Fiat jej dnes umí nabídnout už v 1500 min-1 (!) z 1,6 l. Spotřeba by se v praxi mohla snadno dostat pod úroveň, dosahovanou menším 1,3 MultiJet, který bude v Doblu asi více zatěžován. S 1,6 MultiJet lze snadno udržovat dálničních 130 km/h a uvnitř Dobla přitom zůstává prostor s přijatelnou zvukovou kulisou.

Fiat Doblò a Doblò Cargo - přehled motorů
Motor1,4 16v1,3 MultiJet II1,6 MultiJet2,0 MultiJet
Převodovka5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1368124815981956
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600066/400077/400099/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4500200/1500290/1500320/1500
Max. rychlost [km/h]161156164179
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,414,913,411,3
Komb. spotřeba [l/100 km]7,04,85,25,6

Trumfem Fiatu mezi osobními i užitkovými dodávkami této kategorie bude bezesporu vrcholný dvoulitr 2,0 MultiJet (99 kW, 320 Nm) kombinovaný se šestistupňovou převodovkou. PSA ani Renault tak výkonný turbodiesel pro své modely nenabízí, takže Fiat se s Doblem může vydat proti dražším MPV. Dynamika (0-100 km/h za 11,3 s) odpovídá běžným osobním automobilům, kombinovaná spotřeba prostorného vozu se značnou čelní plochou přitom činí jen 5,7 l/100 km.

Na český trh v únoru

Český dovozce vozů Fiat Professional si od nového Dobla právem hodně slibuje, i když trh užitkových automobilů právě teď zazívá největší krizi v novodobé historii. Ceny zatím nejsou k dispozici, ale během ledna bychom je měli znát a první vozy se k nám dostanou během února.

Vysoký bezpečnostní standard tvoří dvojice čelních airbagů, velkoobjemové boční airbagy, chránící hrudník i hlavu předních cestujících a dokonce i stabilizační systém s integrovanou funkcí asistenta pro rozjezd do kopce.

V rámci výrobního programu Doblò se počítá s pestrou paletou užitkových provedení a nástaveb, které budou dodávány přímo z továrny. Ukázky několika možných variant karoserie jsou vidět ve fotogalerii.

Témata
14. 2. 2010 15:50
Re: Hmmm
Čipnutej Caddy jezdí naprosto špičkově. Jde jenom o to kde a kdo ti tuto úpravu udělá. Nečipnutej samozřejmě není tak dynamickej, ty výkřiku zbytečnej.
5. 1. 2010 22:37
Re: Hmmm
Zdarec, nechci se nikoho zastávat, nebo nikoho "urážet", ale psát tu, jak jezdí chipnutej Caddy je docela na pendrek. Většina lidí do chiptunningu nejde, tak by bylo mnohem zajimavější napsat, jak Caddy jede bez tuningu, to by alespoň pomohlo někomu, kdo se rozhoduje, kterou káru koupit. Takže výkřik: "Můj Caddy za 9,5" u mě aspiruje na nejzbytečnější výkřik dne...
Avatar - m.z.
5. 1. 2010 21:59
Re: Hmmm
Míro,pokusím se z toho nezhroutit,já jen,že Caddy není žádný trhač,po čipnutí jede všechno líp.Caddy mě zklamal akustikou vnitřku,je to taková dunivá krabice,před 3lety dostali přednost 1,6HDI v Partneru,nehledě na šílenou cenu Caddy.
Ale abych jen neprudil,mám i starou generaci Caddy kombi TDI 66kw,kluci se na něm trochu vyřádili a je tam cca 140k v lehčí káře.Tomu říkám překvapení,když na mě doráží 2,0TDI a nechytá se :-!
Nerozumím té tajemnosti 8-s Asi jsem se tě dotkl na citlivém místě,nezlob se prosím :-!
5. 1. 2010 21:42
Re: Hmmm
Hele sklidni hormon a neprud! ;-)
Ty mas seriovy motor bez uprav 105kw?

5. 1. 2010 21:40
Re: Hmmm
mj. veškeré měření (vč. brzdy) bylo prováděno kvůli porovnání. Každé dynamické měření prováděno na digitálních stopkách. Měřeno několikrát, aby byla vyloučena chybovost. Obsazení dvěma osobami (1x 95 kg a 1x 80 kg). Ale neber to tak tragicky, o nic nejde.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku