Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Eco:Drive - Šetrná jízda uspoří 6 % paliva

Ladislav Černý
Diskuze (4)
Fiat prověřil unikátní systém sledování jízdního stylu řidiče eco:Drive. Přinesl úsporu paliva až 16 % a hodí se i pro fleety.

Rady i hodnocení

Automobilky vynakládají obrovské prostředky na vývoj účinnějších, a tedy i hospodárnějších motorů, ale největší rezervy v současnosti najdeme u řidiče. Na něj se mezi výrobci dodávkových vozidel zaměřil Fiat a před dvěma lety nabídl systém eco:Drive.

Nejde jen o vyhodnocení jízdního stylu, jak jej známe u nákladních vozidel, ale nabízí také doporučení během jízdy.

Plyn, brzda, předvídání

Software eco:Drive od Fiatu je dnes mezi výrobci lehkých užitkových vozidel jediným dostupným nástrojem, který bere v úvahu jízdní styl řidiče a hledá úsporu.

Software je k dispozici zdarma a velmi snadno se používá. Přináší konkrétní rady, jak zacházet s plynovým i brzdovým pedálem a řazením tak, aby jízda byla co nejoptimálnější z hlediska spotřeby paliva a tudíž i dopadu na životní prostředí.

Hned zpočátku je třeba zdůraznit, že ekonomická jízda vůbec neznamená pomalou.

Velké množství dat

Výsledky studie vypracované na základě reálných nashromážděných dat jasně ukazují, že při využití eco:Drive se konzumace paliva i tvorba emisí CO2 výrazně snižují.

Průměrný pokles spotřeby všech 5700 zúčastněných řidičů představuje 6 %. Nejvýraznější rozdíl vychází u desetiny sledovaných, jde o pokles spotřeby paliva dokonce až o 16 %.

K zajištění vysoké vypovídací hodnoty výzkumu Fiat použil hodnocení 428 000 jízd. Ty byly uskutečněny řidiči z Německa, Velké Británie, Itálie, Francie a Španělska po dobu 150 dnů.

Průměrná denní vzdálenost se pohybovala kolem deseti kilometrů, což je nejčastější hodnota pro cestu do zaměstnání a zpět.

Za sníženou spotřebou stojí zejména včasné řazení (podíl 31 %), jemné zrychlování (29 %), předvídání (25 %) a plynulost jízdy (15 %). Ze studie jasně vyplývá, že účastníci na základě pokynů eco:Drive optimalizovali své řízení velmi rychle. Ukázalo se, že nejjednodušší změnou pro řidiče bylo včasné řazení na vyšší rychlostní stupeň a brzdění v dostatečném předstihu.

Nečekaně velké úspory

Zmíněná průměrná šestiprocentní úspora paliva znamená také omezení CO2 ve výši přibližně 1088 kg při průměrné životnosti vozidla 7,5 roku.

A co se týče nejlepších „eco:řidičů“, kteří snížili spotřebu o 16 %, každý z nich by tak omezil dopad na ekologii přibližně o 2895 kg CO2 za dobu průměrné životnosti vozidla. Zároveň by ušetřil kolem 1575 eur za čerpání paliva. To například u Fiatu Doblo Panorama 1.4/66 kW za současnou cenu 299 900 korun s DPH tvoří úsporu 13 procent z nákupní částky.

Pokud by všichni řidiči Evropské unie dosahovali pouze průměrného zlepšení, ročně by se do ovzduší uvolnilo o cca 34 milionů tun CO2 méně. U úspěšnějších 10 % „eco:řidičů“ by došlo ke snížení o 90 milionů tun CO2 ročně.

Eco i svižně

Studie ukázala, že „eco:driving“ nemá nic společného s pomalým stylem jízdy.

Sledovaní řidiči zvládli každodenní dojíždění do zaměstnání o 3,3 % rychleji. Během jednoho měsíce tak strávili v autě až o čtyři hodiny méně. Protože díky předvídání situace zastavovali o 13 % méně, jejich průměrná rychlost se zvýšila o 2,4 %. Další pozitivní změnou bylo, že jezdili výrazně méně agresivně a tím pádem bezpečněji.

Optimálního snížení spotřeby lze dosáhnout pouze individuálními, na míru řidiče přizpůsobenými pokyny a radami. Samozřejmě záleží na tom, zdali se jezdí v městském, nebo venkovském prostředí, používá-li se malý vůz nebo dodávka atd. Fiat potvrdil smysl tohoto inovativního softwaru jako užitečného doplňku technologií použitých na vozidle samotném. Například jde o Start&Stop, který skupina Fiat nabízí ve většině svých modelů. Nespornou výhodu eco:Drivu také tvoří fakt, že zákazník za něj nemusí připlácet, software je součástí nového vozu této značky.

Fiat pomocí programu eco:Drive pomáhá řidiči bez velkých nároků například lépe využívat kvality moderních motorů s velkým točivým momentem při nízkých otáčkách. V případě fleetového vozového parku úspory raketově rostou, přičemž by se díky předvídavosti měl snižovat i počet dopravních nehod.

RŮZNÉ STYLY

Studie eco:Drive ale rovněž ukazuje, že existují významné rozdíly, porovnáme-li výsledky řidičů z pěti států, kteří se sběru dat zúčastnili. Např. Němci jsou velmi dobří ve včasném přeřazování na vyšší rychlost, zatímco největší slabinou pro ně bylo příliš razantní zrychlování. Vůbec nejlepších výsledků dosáhli britští „eco:řidiči“.

ZKOUŠKA ECO:DRIVE V ČÍSLECH
Počet řidičů 5700
Počet vyhodnocovaných jízd 428 000
Počet ujetých km cca 4 300 000
Trvání testu (dny) 150
Průměrná úspora paliva (%) 6
Největší úspora paliva (%) 16

Ladislav Černý
Diskuze (4)
20. 7. 2011 23:24
Re: Brzdění motorem
To o nulové spotřebě paliva při brzdění motorem je oblíbená pohádka. Jednou v Auto Moto Revue (nebo jak se to teď jmenuje) udělali test. Jeli přesně stejnou trasu se stejným autem, jednou brzdili z kopců motorem, podruhé jeli kopce s vyřazenou rychlostí na volnoběh. A výsledek? Auto spotřebovalo citelně míň paliva, když jeli z kopce na volnoběh. Důvodem je, že při brzdění motorem sice měřič okamžité spotřeby ukazuje 0, ale ve skutečnosti pořád benzín spaluje, dokonce víc než na volnoběh. Doporučuji jednoduchý test, ale jen zkušeným řidičům. Stačí při brzdění motorem vypnout zapalování. Uvidíte, o kolik víc najednou začne auto brzdit motorem když do něj nepůjde vůbec palivo a přestane zapalovat.
20. 7. 2011 13:04
Re: Brzdění motorem
Jo a kde se bere ta energie která auto 'lehce zrychluje'? Že by perpetuum mobile? Spíš jde do válců tak málo paliva, že je to průtokoměr nezaregistruje :-)
Avatar - 125S
19. 7. 2011 22:28
Re: Brzdění motorem
A nebo nejlépe ještě lechce držet plyn z kopce, kdy je více otevřena škrticí klapka, ale ještě nejde palivo do válce. Auto v tu chvíly může z kopce i lechce zrychlovat i s nulovou spotřebou. V tomhle případě nejvíce pomůže ukazatel momentální spotřeby, díky němu jsem se naučil jezdit svižně i zárověň úsporně ;-) .
Avatar - jenik1
19. 7. 2011 20:37
Brzdění motorem
Při jízdě z kopce lze mít údajně nulovou spotřebu. Je potřeba mít zařazenou rychlost a nemít nohu na plynu. Pak je spotřeba nulová. Jízda bez zařazeného rychlostního stupně odpovídá tedy spotřebě na volnoběh.