Fiat Palio: Nová generace po patnácti letech
Projekt světového auta s kódem 178 pro rozvojové trhy byl poměrně úspěšný, prvního Palia se dosud jen v Brazílii prodalo přes 2,5 milionu kusů. Vyrábělo se ale i v Turecku, Polsku, Číně, Maroku, Jižní Africe, Venezuele, Indii a v licenci také v Severní Koreji. Kombi Weekend se dostalo dokonce i k nám.
První Palio se dočkalo celkem tří výrazných modernizací, poslední před čtyřmi lety ve stylu Grande Punta.
Hezčí a modernější
Vývoj nové generace spolykal 824.000 hodin a 526 prototypů a předsériových aut najelo dohromady při testech 1,7 milionu kilometrů.
Představované Palio odpovídá spíše vzhledu modernizovaného Punta Evo, respektive třetí Pandy a částečně i 500. Nejedná se tedy o žádný facelift, ale skutečně o zcela nový vůz.
Punto Evo připomíná hlavně zadní nárazník. Koncová světla zůstala v C-sloupcích (tento trend zavedl už Giugiaro u prvního Punta), směrem dolů se ale rozšiřují do boků karoserie. Parkovací a brzdová svou optikou připomínají turbínu.
Zepředu je nejvíce patrný vodorovný chromovaný pás s velkým logem, který Fiat zavedl před čtyřmi lety u nejnovějšího vydání modelu 500. Sympaticky oblé tvary se svažující se střechou vznikaly v Itálii ve vlastní režii, tedy u Fiat Centro Stile.
Technika
Řadové čtyřválcové motory jsou na výběr tři: Fire 1,0 Evo, Fire 1,4 Evo a 1,6 16V E.torQ. Všechny jsou dvoupalivové, mohou tedy spalovat jak benzin, tak i ethanol (systém Flex).
Základní 1,0 l nabízí 54, respektive 55 kW, 1,4 l dává 63/65 kW a nejvýkonnější 1,6 l pak 85/86 kW, druhé číslo vždy znamená výkon na v Brazílii běžný biolíh. Kompletní technické údaje uvádíme v tabulce.
Fiat Palio (2012) – Technické údaje | ||
Motor | 1,0 Fire Evo Economy | 1,4 Fire Evo Attractive |
Převodovka | 5M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1368 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 54 (55)/6250 | 63 (65)/5750 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 93 (97)/4500 | 122 (123)/3500 |
Max. rychlost [km/h] | 156 (157) | 171 (173) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,8 (15,2) | 12,8 (12,2) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,2 (8,6) | 6,6 (9,7) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 920-940 | 1007 |
Elektroniku dodala brazilská pobočka Magnetti Marelli. Největší šestnáctistovky jsou vybaveny kromě pětistupňového manuálu také robotizovanou převodovkou Dualogic, řidičova levá noha tak může zůstat v klidu.
Pro první dva agregáty je určen základní stupeň výbavy Attractive, 1,6 je k dispozici jako Essence a Sporting, vždy s oběma druhy rychlostních skříní.
Zavěšení obstarávají vpředu klasické vzpěry McPherson, vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Komfort zajišťují vinuté pružiny a teleskopické tlumiče, kromě základní verze s motorem 1,0 l zvyšuje ovladatelnost i stabilizátor.
Brzdy jsou vpředu kotoučové s plovoucími třmeny, vzadu bubnové, řízení hřebenové s hydraulickým posilovačem.
Fiat Palio (2012) – Technické údaje | ||||
Motor | 1,6 16V E.torQ Essence | 1,6 16V E.torQ Essence Dualogic | 1,6 16V E.torQ Sporting | 1,6 16V E.torQ Sporting Dualogic |
Převodovka | 5M | MA | 5M | MA |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85 (86)/5500 | 85 (86)/5500 | 85 (86)/5500 | 85 (86)/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 159 (165)/4500 | 159 (165)/4500 | 159 (165)/4500 | 159 (165)/4500 |
Max. rychlost [km/h] | 190 (192) | 190 (192) | 191 (193) | 191 (193) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 (9,8) | 9,9 (9,8) | 9,9 (9,8) | 9,9 (9,8) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,2 (10,3) | 7,2 (10,5) | 7,3 (10,7) | 7,3 (10,7) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1062 | 1069 | 1090 | 1097 |
Stále malé, ale vlastně větší auto
Druhé vydání se zvětšilo ve všech směrech: na délku má o 28 mm více, do šířky o 31 mm a je o 60 mm vyšší. Rozvor narostl o 47 mm. Fiat ovšem uvádí u různých verzí odlišné rozměry.
U Fire Economy 1,0 jsou oficiálně uváděny parametry 3827 x 1634 x 1433 mm a vzdálenost mezi nápravami 2373 mm (platí zřejmě pro třídveřové provedení, ale samozřejmě se může jednat o omyl).
Palio Attractive 1,4 má pro změnu 3875 x 1670 x 1504 mm a rozvor 2420 mm. Šestnáctistovková Palia Essence jsou na tom stejně, pouze výška je 1513 mm. Sporting je pak 1704 mm široký a 1508 mm vysoký. Karoserie je tužší, lehčí a boční ochrana byla zesílena.
V základu chudá výbava
Výbava Attractive s motorem 1,0 l je poměrně chudá. Auto sice nemá černé nárazníky, kliky ani zrcátka, ale v základu chybí byť jeden airbag, volant je pevný a ocelové třináctipalcové disky vypadají chudě. Na druhou stranu nepřišlo o palubní počítač, stěrač zadního okna s ostřikovačem, digitální hodiny, všemožné odkládací prostory, ani sklopnou zadní lavici. Vnější zpětná zrcátka se ovšem ovládají manuálně, stejně jako okna.
Za příplatek je všechno ostatní: řidičův i spolujezdcův airbag, ABS a EBD, klimatizace, kožený volant s ovladači, dva druhy rádií (jen CD a CD/MP3 se vstupy pro externí přehrávače a šesti reproduktory), elektrické ovládání oken, zrcátek i zavazadelníku, centrální zamykání, dešťový senzor, čtrnáctipalcová litá kola a mlhovky.
Attractive 1,4 přidává k výše jmenovanému výškově stavitelný volant a v extras lité patnáctky.
V Essence dostanou Brazilci chromované doplňky interiéru, výškově stavitelné sedadlo řidiče, bodové lampičky na čtení a ukazatel venkovní teploty. Peníze navíc mohou vydat za boční vaky. S převodovkou Dualogic se pojí standardní nabídka tempomatu.
Sporting se odlišuje už i navenek spoilery, nástavci, chromovanou koncovkou výfuku a o další palec většími koly. Na patřičnou notu hraje rovněž interiér včetně větších číselníků přístrojů, sportovních krytů pedálů, bezpečnostních pásů, čalounění, řadicí páky a koberečků v odpovídajícím designu.
Nová Palia mohou mít vyhřívané čelní sklo. Zájemci si budou vybírat z celkem 14 odstínů laků karoserie a řady dalších doplňků - bederní opěrky, dvoubarevné palubní desky nebo vnějších polepů. Za již zmíněné ABS se ale připlácí vždy! Odkládacích schránek je uvnitř až sedmnáct. Zadní lavice má dvě polohy, lze jí také sklopit, čímž se zavazadelník o základním objemu 290 l rozšíří až na 750 l.
V Argentině a v Brazílii
Nové Palio se v tuto chvíli vyrábí v brazilském Betimu a argentinské Cordobě. Evropana by určitě nepotěšila pouze roční záruka. Zato servisní intervaly jsou logické: 15.000 km nebo jeden rok. Na starém kontinentu se jej s největší pravděpodobností beztak nedočkáme.