Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda 4x4 dostane elektronicky řízený pohon všech kol

David Bureš
Diskuze (28)
Nová generace Pandy s pohonem všech kol by měla být představena v druhé polovině letošního roku.

Už při premiéře aktuální generace Fiatu Panda bylo jasné, že v budoucnu dorazí i varianta s poháněnými všemi koly. Na veřejnost pronikly dokumenty k tomuto autu, které odhalují, co můžeme od budoucí Pandy 4x4 čekat.

Malá italská čtyřkolka použije vícelamelovou, hydraulicky ovládanou a elektronicky řízenou spojku, která rozhodne o tom, kolik síly poputuje na zadní kola. Pro zajištění co největší trakce bude systém úzce spolupracovat s ABS a ESP.

Upraveny budou i obě nápravy. U té přední budou zpevněny horní úchyty pružících jednotek, vespod se objeví nápravnice upravená pro průchod kardanu. Fiat udává, že kvůli tomu vzrostla hmotnost celé nápravy o jeden kilogram na hodnotu 46 kg.

Vzadu zůstanou vlečená ramena spojená s torzní příčkou, doplní je však další torzní tyč a příčná výztuha. Vedle toho budou zesíleny silentbloky, pružiny budou naopak měkčí.

Zadní náprava Pandy 4x4 má vážit 43 kilogramů, zatímco u běžné verze její váha činí 35 kg. Oproti zadnímu zavěšení minulé generace Pandy 4x4 však má být ta nová o 6,5 kilogramu lehčí.

V nabídce bude také varianta Traction Plus. Na základě dat z ESP budou v této Pandě s pohonem předních kol přibrzďována kola s menší trakcí, zatímco točivý moment se bude přesouvat na kola s trakcí větší. Tato funkce má simulovat uzávěrku diferenciálu, fungovat bude až do rychlosti 30 km/h.

Pandu 4x4 i Pandu Traction Plus bude možné objednat pouze se dvěma motory – benzinovým dvouválcem 0,9 TwinAir (63 kW), nebo naftovým čtyřválcem 1,3 MultiJet (55 kW).

Obě jednotky budou spolupracovat se šestistupňovou převodovkou s krátkým prvním převodovým stupněm, který bude suplovat redukci. Podobné řešení využívá Dacia Duster.

Nová generace Fiatu Panda 4x4 by měla být světu oficiálně představena na podzimním autosalonu v Paříži.


David Bureš
Diskuze (28)
12. 5. 2012 20:49
Skvělé auto,
pouze u pohonu 4x4 je nutné počítat s vyšší spotřebou, jízdní odpory jsou prostě větší než u dvoukolky. Systém který se snaží nahradit uzávěrky je dobrý nápad, tohle chybí mnoha SUV, které i s pohonem 4x4 někdy bezmocně protáčí kola. Klasickou uzávěrku to ale samozřejmě nenahradí. Btw. brácha má tento systém na přední nápravě Leganzy, akorát někdy prostě už nepomůže když je kluzko pod oběma koly, i když elektronika neustále přepíná trakci z kola na kolo.
12. 5. 2012 06:13
Re: panda
Sice nevím, proč bych ti měl vysvětlovat, jak nahlížím na všeobecně přijímané rozdělení dle segmentů, kde panda zkrátka patří do A (mini) a swift do B (malá), ale když už jsme teda v ČR a i když v tom má i SDA trochu hokej, tak zrovna v tomto ne - takže třeba tato tabulka - [odkaz] - nechť ti stačí. Nelítám okolo každého auta s pravítkem a notýskem, kam si dělal poznámky a srovnání čísel, ale netáhnou mě ani nudle marketingu - takže octavia pro mě patří do nižší střední, ne do střední (kam ji vypisuje právě i SDA). Víc ti k tomu psát nebudu, je to ztracený čas. Na druhé straně, nevím (a je mi to jedno), jak máš svou tabulku precizní a historickou, ale tvoje "mini" kritéria splňuje i golf MK I.
11. 5. 2012 20:24
Re: panda
A tady je pokračování [odkaz] . To mi však neřekne, jaká kritéria používá Giorgio.
11. 5. 2012 19:49
Re: panda
I když paradoxně Swift sport mi přijde jako velmi zajímavá koupě, zatímco 4x4 se svou cenou naprosto mimo (to už bych spíš uvažoval o sx4).
Avatar - pallas
11. 5. 2012 17:42
Re: panda
tu to mas aj s obrazkami..
[odkaz]