Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Punto Evo – První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (24)
Italové inovovali svůj bestseller Punto a podle jejich názoru jsou změny tak významné, že si vůz zaslouží i změnu názvu, respektive jeho doplnění o přídomek Evo. Jestli byly tyto ambice naplněny, jsme zkoumali, jak jinak, v Itálii.

Ještě před pár lety jsem se vždy upřímně těšil na každou novou generaci auta, nebo přinejmenším na jeho důkladnou modernizaci. Jenže v poslední době jako by celá řada vozů zapomněla stárnout a zatímco se ještě stále se zalíbením ohlížím za tím kterým modelem, výrobce už slibuje jeho novou generaci. Aktuální Fiat Punto, nebo chcete-li Grande Punto, je přesně ten případ. Kdykoli ho vidím, vybaví se mi v podvědomí značka Maserati a jeho design si se zalíbením prohlédnu i teď.

Krok stranou?

Jenže čas nezastavím a konkurence přitvrzuje, takže z Turína dorazil facelift a znova se potvrzuje, že Italové umí design nejlépe hned napoprvé. Nemohu se totiž (zase) zbavit dojmu, že dosavadní verze vypadala lépe. Musím tedy říci, že Punto Evo rozhodně není ošklivé, jako tomu bylo v případě modernizací předchozích dvou generací, ale hezčí než dosavadní tedy určitě ne.

Na druhou stranu ovšem musím ocenit, že si nově Punto nehraje ani na Ferrari, ani na Maserati či Alfu Romeo, ale vypadá teď více jako... Fiat, za což může zcela jistě změna přídě s chromovanou lištou ve stylu stylového Fiatu 500. S ní pochopitelně souvisí další modifikace zevnějšku, asi nejvýznamnější změnu představuje nová optika zadních svítilen.

Decentní retuše

Po usednutí do interiéru zjišťuji, že zůstalo vše důležité při starém – palubní deska velkorysá k pasažérům, rozmístění ovladačů i přístrojů. Zůstal i příjemný posaz za volantem, jenž má ale stále takové profilování, že umožňuje držení prakticky pouze jediným způsobem.

Teprve zkušený fiatista by odhalil, že ačkoli se všechno tváří jako důvěrně známé, změn je více, než by se na první pohled mohlo zdát. Nová je totiž grafika přístrojů i design středového panelu. Naopak prostorové poměry v kabině a třeba i sedadla zůstala beze změny. Nové je pouze čalounění.

O level výš

Zatím to nevypadá na kdovíjakou revoluci, tím méně na rozsah změn, které by si zasloužily přídomek Evo, zvolený tak nešťastně, že by v někom mohl vyvolávat jistě asociace s jednou japonskou potvůrkou. Jenže vzhledem k tomu, že Fiat hodlá s příchodem Eva zaříznout dosavadní Punto Classic a nahradit ho v nabídce současným Grande Puntem, nějaké diference by tu být měly.

A opravdu jsou. Nejvíce změn totiž lze najít tam, kde sice nejsou vidět, ale cítit ano. Ale začněme tou technikou, která zůstala bohužel beze změny. Ačkoli jsou změny ohlášeny i zde, já je nezaznamenal, i když by je možná odhalilo přímé srovnání s GP. Řeč je o řazení. Stále má totiž docela dlouhé a kostrbaté dráhy, a když nepřitlačím spojkový pedál až k podlaze, připadám si jako dentista.

Ale věřte mi, že všechno ostatní, co vás při jízdě bude zajímat, je nové, lepší. Řízení si sice zachovalo svou odtažitost i nadměrný účinek posilovače, je ale o poznání přesnější a působí méně uměle. Další věc, které si všímám již po pár stovkách metrů, je mnohem lepší odhlučnění kabiny. Dovnitř proniká mnohem méně ruchů od motoru i od kol a snad dokonce i aerodynamický svist je méně intenzivní, než tomu bylo dosud. Punto tak při jízdě působí dojmem, že řídíte spíše auto segmentu C.

Ale tím pozitivní vjemy rozhodně nekončí. Nejvíce se změny dotkly naladění podvozku. Ten je nyní o něco tvrdší, což znamená, že se méně pohupuje a více kopíruje povrch vozovky, přitom ale výrazně lépe tlumí rázy od kol. Tohle nastavení trošku připomíná Alfu 147; Alfa Romeo Mito má co dohánět.

Hi-Tech pohonné jednotky

Pro Fiat Punto Evo budou k dispozici i nové motory MultiAir a Multijet. Benzinové MultiAir o objemu 1,4 l mají 77 kW a 99 kW v případě přeplňované verze, naftový o objemu 1,6 l pak 88 kW. Plánoval jsem, že vás alespoň s jedním z nich seznámím, ale někdy se to holt nepovede, takže na mě při zkušební jízdě zbyl důvěrně známý turbodiesel o objemu 1,3 l s výkonem 55 kW. Ten zrovna nevyniká dynamikou a potěší spíše příjemnou pružností a spotřebou. A jak už bylo řečeno, také dobrým odhlučněním.

Už jsem zmínil, že Fiat bude prodávat souběžně Grande Punto a Punto Evo. Rozhodující pro úspěch omlazeného modelu tak bude v první řadě cenová politika.

Italské Evo je rozhodně lepším autem (jestli i hezčím, to je otázkou vkusu), ovšem i GP je stále v dost slušné formě.

Michal Fokt
Diskuze (24)
Avatar - euro89
20. 11. 2009 22:58
Re: ad řazení
oni je ještě dělaj??? >:D
Avatar - pelikoš
20. 11. 2009 19:22
Re: ad řazení
zuby,
pohroma huby >:D
Avatar - pelikoš
20. 11. 2009 19:17
Re: GP/Evo
souhlas
Avatar - chetoos
20. 11. 2009 17:21
f
nevypada špatně ,ale mě moc zezaujal
20. 11. 2009 17:19
facelift
Byl to pro mě docela šok, když jsem poprvé viděl fotky Punta Eva. Nechápal jsem, proč zmenili, pro mě tak pekný, dravý předek á la Maserati. Po překonání počátečního nezvyku se mi však již Punto Evo docela líbí. Není sice již tak dravé, ale naopak z něj teď, podle mého názoru, čiší taková příjemná italská elegance. Koneckonců, ono tak často, podle mě, bývá, že po uvedení (razatnějšího) faceliftu chvíli trvá, než si člověk zvykne na nové tvary, pokud se mu ze začátku příliš nelíbí. Postupem času se ale s nimi sžije a pak se mu leckdy více líbí nové provedení. Aspoň u mě to tak často bývá. Z faceliftu Octavie jsem taky nadšený nebyl a dnes se mi více líbí nynější vzhled.

Takže ode mě za facelift :yes: pro Fiat ;-)