Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat: Řada motorů na LPG nyní s Euro 5

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Do metropole nad Seinou přiveze Fiat kromě dalších novinek také Pandu spalující LPG. Její motor nově splňuje emisní normu Euro 5.

Panda využívá kombinovaného pohonu na benzín a LPG, přičemž z objemu 1,2 l dává její čtyřválec výkon 51 kW (69 k). Fiat dále nabízí v tomto provedení Grande Punto, modernizované Punto Evo a mini MPV Idea, ty mají pod kapotami čtrnáctistovky s 57 kW (77 k). Bravo se chlubí výkonnějším agregátem stejné velikosti se 66 kW (90 k). Řadu v nejbližší době rozšíří i malá pětistovka, která bude motorizována obdobně jako Panda.

Je dostatečně známo, že provoz na LPG (zkapalněný ropný plyn, dříve nazývaný propan-butan) je čistší a levnější oproti tradičním palivům, což je zajímavé především pro firemní zákazníky. Náklady jsou zhruba poloviční. LPG je uhlovodík, který se získává při rafinaci ropy a neobsahuje škodlivý benzen a olovo. Plynové Fiaty jsou velmi populární nejen doma v Itálii, ale například i ve Francii, kde stát nabízí dotaci 2.000 eur (necelých 50 tisíc Kč). V roce 2009 jich nové majitele našlo v Evropě více než 80 tisíc.

Motory na LPG jsou produktem vlastního vývoje divize FPT (Fiat Powertrain Technologies). Používají hlavy válců s hydraulickými zdvihátky ventilů a ventilových sedel. Systém sání je také upraven, jediná řídicí jednotka zvládá oba druhy paliv. Nádrž na plyn je umístěna místo rezervy v zavazadlovém prostoru. Nejmenší ji mají pochopitelně Panda a 500 (31 litrů), o 3 litry více se vejde do minivanu Idea, původní i faceliftované Punto třetí generace má kapacitu 38 l a Bravo 41 l.

Všechny výše zmíněné vozy turínské automobilky umožňují libovolně přepínat mezi benzinem a LPG. Výhodou je také značný akční rádius: s Puntem Evo ujedete více než 1300 km. Na továrně montované systémy se také vztahují běžné záruky výrobce.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
19. 9. 2010 10:02
automat
Jak je to s automatem u Pandy? Dá se i s touto LPG úpravou? Pokud se nepletu tak u běžné 1,2 automat být může.