Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Oč větší radost zavládla u Ferrari a Maserati, o to smutněji bylo u samotného Fiatu.

Firma, rozmachující se k zámořské expanzi, opět šetřila drahými novinkami jako šafránem, a tak došlo na stánku de facto jen na dva nevelké facelifty, opakované uvedení střechyprosté pětistovky, známé už z Ženevy, a uvedení zajímavě pojmenovaného levného vozu pro volný čas, který ale není ničím jiným, než vyšperkovaným fiorinem. Tak se nakonec i zde nejvíce hledělo na revoluční malý motor MultiAir, startující pod kapotou inovovaného punta.

500C

V obchodním názvu nakonec chybí slovo Cabrio, 500C tak může znamenat i například „canvas“, tedy plátěnou střechu. Neobvyklé řešení připomíná Fiat 500 se stahovací střechou z roku 1957 – roli bezpečnostních prvků i výztuhy výrazně plní boční sloupky a pevné rámy oken, které autu zůstaly. Fiat si toto uspořádání může dovolit také proto, že 500C nebude mít přímého konkurenta. Mini Cabrio je větší a dražší, Smart fortwo cabrio je zase výrazně menší.

Design je výsledkem práce Fiat Centro Stile. Výroba začala v polských Tychách, střechy pak dodává specializovaná firma Magna CTS. Mechanismus stahování je elektrický, interiér zůstává čtyřmístný. Zajímavostí je řešení zavazadlového prostoru, do něhož se nelze zvenčí dostat při stažené střeše, a dostal formu a velikost jakéhosi šuplíku. Na výběr jsou tři barvy látky – slonová kost, červená a černá. Jen pro 500C nabídne Fiat nové barvy karoserie Pearl Red a Warm Grey.

Všechny klíčové parametry jsou shodné s výchozím modelem. Karoserie má stejné rozměry (3,55 m x 1,65 m x 1,49 m) a motorová paleta zahrnuje stejnou trojici čtyřválců – benzinové 1,2 8V (51 kW), 1,4 16V (74 kW) a turbodiesel 1,3 MultiJet (55 kW). Vedle manuální převodovky se benzinové motory nabízejí také s robotizovanou Dualogic. I 500C dostala moderní systém Start&Stop, který automaticky vypíná motor při zastavení.

Punto Evo

Facelift nejúspěšnějšího modelu posledních let odhazuje čisté linie a zřejmě připravuje automobilku na vstup na americký trh. Designové retuše na přídi i zádi a nové nárazníky punto natáhly do délky na 4,06 m, šířka 1,69 m zůstala totožná, nezměnila se ani výška 1,49 m a rozvor 2,51 m. Uvnitř došlo na kvalitnější plasty, z části měkké, a novou palubní desku s oblejšími tvary. Na výběr jsou nové kontrastní barevné kombinace. Součástí základní výbavy se ve všech provedeních stane kolenní airbag. Punto Evo se objeví na evropských trzích již ve druhé polovině října letošního roku, chce samozřejmě nevázat na famózní úspěchy předchozího provedení.

Turbodiesel 1,25 Multijet přichází v druhé generaci, má nové vstřikovače, řízené hydraulickým servoventilem. Významnou novinkou je motor 1,4 MultiAir, vyvinutý divizí FPT (Fiat Powertrain Technologies), který se již představil v Alfě Romeo MiTo. Jen ve zkratce – disponuje elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů bez přímého mechanického spojení s vačkovou hřídelí. Nechybí ani funkce Start&Stop. Zákazníci budou moci volit také novou verzi na LPG, kterou Fiat označuje zkratkou GPL. V interiérech nalezneme novou satelitní navigaci Blue&Me – TomTom s barevným dotykovým displejem. Bezpečnostní výbava zahrnuje sedm airbagů, asistent rozjezdu do kopce (hill holder) a přední adaptivní mlhová světla.

Sedici

Současně se Suzuki SX4 samozřejmě došlo i na facelift odznakové verze Fiat Sedici, která svou délkou 4,11 m spadá na pomezí malých vozů a nižší střední třídy, výškou přes 1,6 m je ale značně překonává. V útrobách se objeví nové motory, benzinová šestnáctiventilová šestnáctistovka 88 kW (120 k) a dvoulitrový turbodiesel Multijet s výkonem 99 kW (135 k) a točivým momentem 320 Nm v 1500 min-1. Ten splňuje emisní normu Euro 5.

Sedici je k dispozici stále jak s pohonem pouze přední nápravy, tak i ve verzi 4x4. S dvoulitrovým turbodieselem spotřebuje v kombinaci jen 4,9 l/100 km, čtyřkolka je o 0,6 l/100 km žíznivější. Udávané maximální rychlosti jsou 190, respektive 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 a 11,2 s. Zážehová šestnáctistovka katapultuje nové Sedici 4x2 až ke 185 km/h, automobil akceleruje z klidu na stovku za 10,7 s a spotřebuje 6,2 l/100 km, u varianty se všemi poháněnými koly výrobce uvádí 175 km/h, 11,5 s a 6,5 l/100 km.

Qubo Trekking

Frankfurt spatřil také světovou premiéru modelu Qubo Trekking. Jde o luxusnější osobní verzi malé dodávky Fiorino, kterou Fiat vyrábí spolu s PSA. Verze Trekking je vybavena systémem Traction+. Tato elektronická pomůcka usnadňuje vozu jízdu po nezpevněném povrchu, ve sněhu a v bahně. Simuluje činnost uzamykatelného elektromechanického diferenciálu, aktivuje se tlačítkem a funguje do rychlosti 30 km/h. Qubo Trekking není terénním vozem, nemá pohon všech kol, pouze světlost byla zvýšena o 20 mm. Je spíše malým autem pro aktivně žijící mladé lidi. K dispozici je jediný motor – přeplňovaný vznětový 1,3 Multijet s 55 kW (75 k).

Užitkové vlastnosti ani ne čtyřmetrového Quba se nemění. Čtyřčlenná posádka může dovnitř naložit 330 l, po střechu pak až 650 l zavazadel, pokud vozem cestují jen dva lidé, mají k dispozici celkem 2500 l.


Ladislav Čermák
Diskuze (0)