Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Figuríny pro nárazové zkoušky: Thor je 50% muž a bude 5% žena

Filip Melich
Diskuze (0)

Škoda přibližuje testovací figuríny, které používá k nárazovým zkouškám. Jak fungují? A proč se některé označují jako 50% muž nebo 5% žena? To a více vysvětluje mladoboleslavská automobilka.

Tuzemská automobilka Škoda vlastní rozsáhlou laboratoř pro provádění nárazových zkoušek, kde se testuje téměř každý den a ročně se tu provede kolem 300 crash testů. Jednou z nedílných součástí takových zkoušek jsou testovací figuríny, které, jak říká sama Škoda, mají skutečně těžký život.

Na pohled jednoduché testovací figuríny pro nárazové zkoušky jsou ve skutečnosti složitá zařízení v ceně milionů korun. Se zpřísňujícími se bezpečnostními předpisy musí být figuríny nejen zdokonalovány, ale zároveň jich musí existovat několik různých druhů. Zatímco dříve si společnost Škoda Auto vystačila s několika figurínami, dnes už používá osm různých figurín pro dospělé osoby a dále figuríny pro děti ve věku 1 a půl roku, 3, 6 nebo 10 let.

Video se připravuje ...

Rozmanitost figurín vysvětluje Jan Domkář, koordinátor vývoje bezpečnosti vozu: „Při crash testech se používají různé typy figurín reprezentující pohlaví a velikost populace. V rámci crash testů se zkouší s figurínami mužskými, ženskými i dětskými. Velikost a konstrukce figurín vychází z požadavků jednotlivých homologačních předpisů, spotřebitelských testů a interních požadavků, které se opírají o populační rozdělení.

Každá osoba má svou specifickou postavu, která při konkrétním testu jinak reaguje a jinak interaguje se zádržnými systému vozu i jeho konstrukcí. Různé druhy figurín se proto snaží pokrýt co nejširší spektrum řidičů a cestujících. Označovány jsou pak procenty, takže se při testech pracuje například s figurínou 50% muže, což znamená, že z hlediska výšky a hmotnosti představuje průměrného muže. U ženských figurín se s procenty pracuje trochu jinak – obvykle se používá 5% žena, což znamená, že jen 5 % žen je fyzicky menších než figurína.

Existují také figuríny, které jsou vhodnější k některým druhům testů. Figuríny se totiž snaží nejen napodobovat lidskou postavu, ale zároveň musí být zkonstruovány tak, aby se nárazovou zkouškou získalo co největší množství relevantních informací. Domkář dává příklad: „Pro čelní nárazy se používají figuríny jako Hybrid III nebo Thor, pro boční zase EuroSID II, WorldSID.“ Pro nás laiky je podstatná především informace, že ne každou figurínu lze použít ke každému testu.

Aby měly figuríny relevantní vypovídací hodnotu, musí být standardizované, takže Škoda používá takové, které vychází z požadavků homologačních testů a spotřebitelských testů, jaké provádí například organizace EuroNCAP. Standardizované figuríny se používají jak při oficiálních testech, tak při těch interních, aby měla automobilka jistotu, že vývoj bezpečnosti vozu postupuje správným směrem.

Video se připravuje ...

Testovací figuríny požadované kvality vyrábí jen několik společností na světě a řadu konstrukčních prvků mají patentovaných. Škoda říká, že figuríny jsou v podstatě nejdražším vybavením používaným při nárazových zkouškách. Například výše zmiňovaná figurína Thor pro čelní nárazy podle Domkáře stojí 650.000 eur (cca 15,5 milionů korun), zatímco figurína WorldSID pro boční nárazy přijde na 350.000 eur (cca 8,4 milionů korun).

Základní kovová konstrukce figurín by měla být odolná a v podstatě nemá předepsanou životnost. Ostatní díly jsou zpravidla výměnné, takže se po každém crash testu nemusí kupovat nová figurína. Přesto se po předepsaném počtu zkoušek nebo po překročení biomechanických limitů musí provést kalibrace.

Když už jsme nakousli konstrukci figurín, tak můžeme ještě doplnit, že například na žebra, páteř nebo klouby se používají speciální kovy, zatímco kůže nebo pánev jsou ze specifických plastů. Na dílech se měří zatížení, z něhož se dá následně odvodit, kde a jaká poranění by vznikla při nárazu v běžném provozu. Zrychlení, síly a deformace při testu měří desítky senzorů, které jsou průběžně vylepšovány za účelem přesnějšího měření a na více místech figuríny. Například Thor má 116 měřených míst a WorldSID má 94 měřených bodů.

Protože má figurína reprezentovat skutečnou lidskou postavu, pochopitelně se vypočítává také její podobnost s lidským tělem. Zatímco figuríny třeba před dvaceti lety byly hodnoceny poměrem zhruba 5/10, tedy byly skutečnému tělu podobné z 50 %, například WorldSID je hodnocena na úrovni 7,6/10. Vývoj figurín stále pokračuje a nadcházející novinky naznačuje opět Domkář: „Aktuálně se pracuje na figurínách Thor a WorldSID, které budou reprezentovat 5% ženy. Trend v oblasti figurín také směřuje k zohledňování vyššího věku pasažérů.

Video se připravuje ...

Filip Melich
Diskuze (0)

Doporučujeme