Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pamatujete si Škodu 130 Maxi? Dvousetkoňový speciál měl turbo a řízení uprostřed

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Škoda 130 Maxi začínala jako poměrně skromný studentský projekt, nakonec se z ní stal seriózní speciál s turbomotorem o výkonu 200 koní.

Za autem stojí slovenský nadšenec Michal Dobiaš, který dnes vede společnost Gemini Racing věnující se vývoji a výrobě komponentů pro Renault 5 Turbo a CNC výrobě pro motorsport a automotive.

Do škodovky se pustil v roce 2007 a jak už jsme si řekli, šlo o studentský projekt v rámci studia na Slovenské technické univerzitě v Bratislavě. "I se studentským rozpočtem," dodává dnes Dobiaš.

O autě měl jasnou představu: chtěl postavit závodní auto, ale nehodlal se vydat cestou replik modelů 130 RS nebo 130 LR, jak je obvyklé.

Vysnil si vůz, který bude vypadat jinak, který bude body kitem připomínat rallyeová monstra legendární skupiny B, bude lehký a se sezením uprostřed. Jako základ nakonec posloužila karoserie Škody 130, kterou ovšem Michal přepracoval na dvoudvéřovou. A samozřejmě ji co nejvíce odlehčil. Díky řezání a použití laminátu a hliníku se nakonec dostal na 750 kilogramů.

Škodovka dále dostala přepracovaný podvozek, co nejširší, aby auto bylo stabilní. Zadní ramena řešením připomínala závodní 130 LR, přibyly také kotoučové brzdy.

Do motorového prostoru se původně nastěhovala zážehová osmiventilová čtrnáctistovka ze Škody Fabia, poskytující po úpravách 115 koní a 145 Nm. Spřažena byla s pětistupňovým manuálem se zkrácenými převody. V roce 2009 se auto zúčastnilo prvních závodů do vrchu.

Michalovi však postupně výkon přestal stačit, proto se o několik let později pustil do vývoje nového turbomotoru - a také renovaci vozu. Výběr opět padl na jedna-čtyřku z Fabie, tentokrát tedy doplněnou o velké turbo s vysokým plnicím tlakem. Instalace přeplňovaní si samozřejmě vyžádala spoustu dalších úprav, výsledek ovšem tvůrce potěšil. Na motorové brzdě totiž naměřil 200 koní v 5800 otáčkách za minutu a 280 Nm při 4600 min-1.

Dobiaš se pak se Škodou 130 Maxi zúčastnil řady závodů do vrchu, v roce 2016 však svůj výtvor prodal. Stroj koupil jistý sběratel aut ze Slovenska. "Pokud vím, auto by mělo stále jezdit, ale bez turba, tedy zase s atmosférou," říká Michal Dobiaš.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme