Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Firma vyrábějící autíčka prodala 670 milionu kusů za 50 let

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Japonské děti měly mít ve vitrínách zmenšeniny domácích aut. Nakonec z toho byly stovky milionů prodaných kusů za půl století existence jedné firmy.

Před padesáti lety se japonská automobilová kultura navždy změnila. Vývojový stav trvající dodnes nastal po zformování společnosti Tomica. Produkce miniaturních autíček velikosti několika centimetrů byla zahájena 18. srpna 1970, tím pádem před nedávnem padla časová hranice půl století od vydání autentické hračky znamenající součást automobilových tradic v Japonsku.

Každé dvě sekundy jedno auto

Malé napodobeniny skutečných aut se rychle staly populárními hračkami a rázem inspirovaly celé generace motoristických entuziastů. Základna fanoušků bobtná, i proto k letošnímu lednu firma prodala 670 milionů autíček. Ohromná suma, vždyť to vychází na každé dvě sekundy jedno výstavní auto. 

Za padesátileté působení podniku bylo vyrobeno přes 1050 modelů Tomica a základní typ se stále dodává v kartonové krabici o stejné velikosti 78 milimetrů dle formy prodeje ze startu veleúspěšného podnikatelského záměru.

Před nástupem suverénního distributora se autíčka pro japonské zájemce tvořila z plechu a výsledek vždy připomínal vůz jen vzdáleně. Neexistovaly žádné domácí hračky, které by kopírovaly předlohu v měřítku 1:64, což se považovalo za ideální velikost do dětské dlaně. Pro kluky se malá auta dovážela, zásobu hračkářství obstarával například Matchbox distribuující sestavy tvořené evropskými a americkými modely. Japonské kopie automobilů neexistovaly, éru Hot Wheels nikdo nepředpovídal.

Šéf Masaya Toyama vede dceřinou společnost Tomy a podle jeho slov měl sen vyrábět lité modely domácích autíček a náklaďáků. Toyama řekl, že v 60. letech často navštěvoval obchodní domy a obdivoval oslnivou řadu miniatur na čtyřech kolech. Cizí auta však japonským dětem nebyla vhodná, proto Masaya zahájil podnikání pod sloučeninou jmen „Tomy“ a „Car“ čili Tomica.

Zahajovací sestavu domácího portfolia zastoupilo šest zabalených prvotin: Nissan Bluebird SSS Coupe, Toyota Corona Mark II, Toyota Crown Super Deluxe, policejní Toyota Crown, Toyota 2000GT a Nissan Fairlady Z432. Prodávaly se za 180 japonských jenů (dnes 180 Kč) a za tu cenu kopie otevíraly dveře, pružily listovými pružinami, měly dvoudílná kola a barva byla nanesena elektrostatickým povlakem jako ve skutečné továrně velkých předloh.

Kvalitní základ nabídky se stal hitem, do následujícího roku byl katalog zboží rozšířen na 30 vozů včetně klasik jako Mazda Cosmo Sport, Nissan Skyline, Toyota Celica 1600GT, Mitsubishi Colt Galant, Honda 1300 Coupe 9 a Subaru R-2. Ikona vedle ikony.

Zpočátku byla výrobní sada omezena na osobní a sportovní kategorii, od roku 1972 se však přidaly nákladní provedení typu Hino, Isuzu, Komatsu, Furukawa a Kawasaki Heavy Industries. Volba rozšíření nebyla náhodná, konkrétní zmenšeniny podpořily povědomí Japonců o těžké užitkové technice s volantem. Osvětu z nejvyšších politických míst podporoval premiér Kakuei Tanaka.

Export za hranice Japonska

V roce 1974 se nabídka rozrostla na 100 modelů, Tomica začala dobývat zahraniční trhy pod značkou Pocket Cars. Vývoz směřoval do Severní Ameriky a po ropné krizi byla cena jednoho kusu autíčka zvýšena na 220 jenů (dnes 47 Kč). Exportní obchod neprosperoval, protože zákazníci museli podstoupit dražší pořízení než u známější konkurence od Matchboxu a Hot Wheels. Japonské vozy navíc v USA nevyvolávaly žádné emoce.

Ve snaze oslovit více zámořské klientely zejména v USA, představila Tomica v roce 1976 sérii „Foreign Car Series“. Prvním kusem řady byl obytný automobil značky Winnebago rychle následovaný populárními typy jako Cadillac Fleetwood a Dodge Coronet. Lokalizace těchto verzí někdy vedla k zajímavým jménům, například Ford Continental Mark IV anebo Datsun Skyline GT-R.

Zámořská edice se skládala původně z z amerických a německých automobilů, v roce 1977 se přidala italská, britská a francouzská auta. Zejména Ferrari, Lamborghini a Lotusy odrážely automobilové trendy. Na vrcholu měla série cizích vozidel dohromady 70 originálů.

Něco pro dospělé „děti“

V 90. letech Tomica zaznamenala trend sběratelství a v roce 2001 zahájila společnost Tomy řadu vysoce detailních exemplářů pod názvem Tomica Limited. Limitovaná šarže byla zaměřených na dospělé „děti“, kterými se stali dospělí hnaní touhou vlastnit na polici kolekci kvalitních napodobenin. Prodej propracovaných autíček s fakticky gumovými pneumatikami trval do roku 2013, aby o dvě léta později přišla druhá řada stejně dotažených modelů v krabičce.

Během své existence Tomica vydala nespočet exkluzivních dárkových sad, hracích kolekcí a speciálních edic. Několikrát ročně se v Japonsku pořádají výstavy Tomica Expos, kde se prezentují nejvěrnější členové pomyslné rodiny Tomica. Nákup dalších kusů je možný v kamenných prodejnách, které jsou v každém velkém městě Japonska. Jednotlivé řetězce dealerství si dokonce mohou zajistit exkluzivní sady zmenšenin, jež se nebudou prodávat nikde jinde. Výrobce také zareagoval produkcí mimořádně exkluzivních aut z drahého materiálu, Nissan Fairlady Z432 z platiny za 80 tisíc USD (1,8 mil. CZK) je toho důkazem.

Stejně jako skutečná auta ovlivnila Tomicu, Tomica ovlivnila skutečná auta. Od roku 1988 se nabídka ustálila na 120 vozidlech. Změny v setech kopírují stav reálného automobilového trhu. Systém 1–120 je tedy zakořeněnou součástí padesátileté strategie značky.  

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
11. 9. 2020 12:54
ceny
jak je to s těmi cenami? 180 japonských jenů (dnes 180 Kč) a 220 jenů (dnes 47 Kč).