Ford a samočinné převodovky: Kde se vlastně vzal nový osmistupňový automat?
Nejnovější modely Fordu používají novou osmistupňovou samočinnou převodovku. Jaký je její původ a co má společného s převodovkou GM?
V roce 2010 v souvislosti s emisní normou Euro 5 přišla poprvé do vozů značky Ford zcela nová samočinná šestistupňová převodovka Powershift. Pod tímto obchodním názvem se ukrývalo ústrojí dodávané specializovanou firmou Getrag, přičemž technicky se jednalo o dvouspojkovou skříň. Ta se spíše než klasickému automatu s měničem momentu a planetovými převody podobá manuální skříni. V principu jsou to vlastně dvě manuální převodovky v jedné a vybavené mechatronikou umožňující samočinné řazení. Tím, že zde nebyl měnič momentu, vykazovaly tyto převodovky v době vzniku vyšší mechanickou účinnost, což bylo pro splnění podmínek daných emisní normou Euro 5 klíčové.
Jenže dvouspojkové samočinné převodovky mají také nevýhody. Tou první je omezený komfort řazení, respektive neplynulé rozjezdy z místa, což je problém hlavně u skříní se suchými soustřednými spojkami. Prostě aby se spojky moc nepálily, nesmí být jejich prokluz při rozjezdu vozidla příliš velký. O něco lepší je to u spojek v olejové lázni. Druhou chybou je omezená kompatibilita s jízdami v zácpách s neustálým rozjížděním. Opět z důvodu častého prokluzu, který vede k jejich předčasnému opotřebení. Oba tyto aspekty zmiňují nejčastěji Američané, a to z důvodu tamních požadavků na vozidlo a jeho denní používání. Že mění převody rychle, je v této zemi, kde se jezdí velmi pomalu a defenzivně, v podstatě podřadné.
A protože Ford je samozřejmě americkou automobilkou, účinkování Powershiftu se pomalu ale jistě chýlí ke konci. Dnes tak dožívá pouze v dříve představených modelech. V těch nových, třeba v SUV Edge, ale také v novém Focusu, najdete místo šestistupňového Powershiftu osmistupňovou samočinnou převodovku. A teď se nabízí otázka, co to je za ústrojí a kde se vzalo. Jeho označení e-shift toho moc neřekne, neboť Ford takto pojmenovává ovládání převodovky za pomoci elektroimpulzního voliče ve tvaru otočného kolečka. Tedy stejného, jaké mají již léta Jaguary či Land Rovery.
Před šesti lety
Jakým směrem by se mohly ubírat samočinné převodovky ve vozech Ford, bylo naznačeno na jaře 2013. Tehdy „modrý ovál“ uzavřel dohodu s konkurenčním GM na vývoji a následné aplikaci samočinných převodovek. Aby oba výrobci nepracovali na tom samém, rozdělili si vývoj podle aplikace.
GM mělo být zodpovědné za devítistupňovou převodovku pro vozidla s příčnou zástavbou hnacího řetězce, tedy pro auta primárně s pohonem předních kol. Ford naproti tomu měl na starosti vývoj desetistupňové samočinné převodovky, která by se používala u větších modelů s podélně uloženým hnacím řetězcem. To znamená v pick-upech, velkých SUV či sportovních autech (Mustang, Camaro). Devítistupňová převodovka známá jako Hydra-Matic 9T50 debutovala v Chevroletu Malibu Turbo v roce 2017 a následně v Cruze Diesel a v roce 2018 se dostala do modelu Equinox.
Jenže do vozů Ford si tahle devítistupňová převodovka cestu nakonec nenašla. Dle zpráv uváděných v americkém tisku měl být hlavní příčinou fakt, že devět převodů vlastně není v praxi potřeba. Dle fordu převodovka s tolika „kvalty“ není natolik účinná, aby to vyvážilo její vyšší hmotnost a také složitost. Pro zajímavost, na rozdíl od devítistupňové převodovky Chrysleru, která dostala na dvou dvojicích sousedních převodů zubové spojky namísto lamelových, používá převodovka GM výhradně lamelové spojky. Jak se je do skříně podařilo vzhledem k omezeným rozměrům nacpat, je až záhadou.
O kolečko méně
Ford se rozhodl, že pro příčnou zástavbu v karoserii mu postačí samočinná převodovka s osmi převody. I přes fakt, že odmítl používat devítikvalt ve svých autech, základ této převodovky GM ve Fordech přesto najdete. Ford nyní plánuje nabízet hned tři osmistupňové samočinné převodovky v závislosti na aplikaci, všechny ale pro příčnou zástavbu do karoserie.
Základem je osmistupňové ústrojí, které má původ v již zmíněné devítistupňové převodovce GM. Ford „pouze“ ubral jeden převod. Alternativou k ní je někdejší šestistupňová převodovka, vzešlá z dávného partnerství Fordu a GM, datujícího se do roku 2006, kterou Ford pro změnu přestavěl na osmistupňovou. Obě tyto skříně slouží ve sportovnějších modelech Fordu, například v Nautilusu s šestiválcem či modelu Edge ST. Ford ale počítá do budoucna ještě s jednou osmistupňovou samočinnou převodovkou, určenou pro motory s malým točivým momentem a tedy nabízenou pro malá až kompaktní auta.