Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Bronco Raptor odhalen, nabídne přes 400 koní a extrémní podvozek

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Nejvýkonnější silniční Bronco sází na dvakrát přeplňovanou V6 a robustní podvozek, který má zvládnout pomalou i rychlou jízdu náročným terénem.

Po několikaměsíčním čekání dnes automobilka Ford konečně představila svůj Baja-inspirovaný sportovní offroad Bronco Raptor, který se stává nejsilnějším továrním Broncem určený na silnice. Výkon je přitom jen půlka úspěchu, tou druhou je upravený podvozek v kombinaci s lehce vyladěným designem interiéru a exteriéru.

Rozeznat Bronco Raptor od klasického Bronca přitom nebude nejmenší problém již na první pohled. Kromě odlišné masky, která nese výrazný nápis Ford (namísto Bronco) a zdobí ji upravená denní světla a nová poziční světla, dostal Raptor také vystouplejší nárazníky s funkčními přívody vzduchu k motoru, upravenou kapotu a vyjímatelná přední mlhová světla v nárazníku.

Video se připravuje ...

Na první pohled jsou ale také vidět jiné rozměry. Díky upraveným nápravám vpředu i vzadu se rozvor kol zvýšil o 21,8 cm na 186,9 cm. Díky novým lemům blatníků je navíc Bronco o 24,9 cm širší (celkem 220,7 cm) a výška se díky upravenému podvozku zvedla na 197,6 cm.  Délka zřejmě zůstala stejná, hmotnost vozu se však zvýšila na 2600 kg. Pozitivní informací však je, že i Raptor může tahat přívěs - a oproti Rangeru Raptor toho ostré Bronco utáhne víc. Nově totiž tažná kapacita vzrostla na cca 2.042 kg, což je o cca 454 kg více.

Pod kapotou nového Raptoru se zabydlel 3,0litrový motor V6 EcoBoost, jehož blok je vyroben z železné slitiny, která je sice těžší než hliník, ale vykazuje vyšší odolnost. Výkon motoru by se měl pohybovat přes 400 koní, automobilka však zatím nezveřejnila přesné parametry, takže neznáme ani nejvyšší točivý moment.

Pohonná jednotka by ale měla být vybavena mezichladičem stlačeného vzduchu a s jejím chlazením (například v extrémně horkých pouštních podmínkách) by měly pomáhat již zmíněné kanálky usměrňující proudění vzduchu k motoru. O přenos výkonu na kola se pak stará 10stupňová automatická převodovka – podobná té, kterou používá F-150 Raptor a Ranger Raptor.

Systém pohonu všech kol je opět vybaven voličem G.O.A.T pro jízdu v terénu, který nabízí celkem sedm jízdních režimů – včetně nového Baja režimu, který aktivuje turbo anti-lag systém. Jízdu tak bude doprovázet práskání a střílení od výfuku, které jistě zjistí tu správnou atmosféru při dovádění v dunách.

Aktivní výfukový systém by však měl nabídnout celkem čtyři různé profily s různou hlasitostí projevu, včetně režimu pro tiché korzování mezi spícími sousedy. Samotné výfukové potrubí přitom bylo optimalizováno pro pořádný výkon a laděno na ten správný zvuk.

Výkonným motorem a pořádným zvukem ale úpravy modelu Raptor nekončí, ba naopak. To nejdůležitější se odehrálo na podvozku, který je vyztužený a nabízí upravené uložení tlumičů, díky kterému mají vyšší zdvih. Ford Performance navíc dodal také nová ramena a měnila se celá řada kontrolních a ovládacích prvků.

Na obou nápravách jsou diferenciály DANA (vpředu 44 AdvanTek, vzadu 50 AdvanTek) a došlo také k výměně poloos. Kromě již zmiňované úpravy rozchodu navíc došlo také ke zvýšení světlosti podvozku o 12 cm – tedy na výsledných 33,3 cm.

Co se týče tlumičů, Bronco vsadilo na podobný recept, jaký využívá Ford F-150 Raptor. Opět se tak bavíme o tlumičích FOX s vnitřním ventilem, které monitorují výšku každého kola až stokrát za vteřinu a tomu se přizpůsobují. Přední kola přitom nově cestují v rozsahu až 33 cm, zatímco zadní v rozsahu až 35,5 cm.

Samozřejmostí jsou robustní ochranné plechy, které kryjí motor, převodovku a rozvodovku. Výztuhy karoserie jsou v oblasti B a C sloupku, díky čemuž měla torzní tuhost vzrůst o cca 50 %. Prahy chrání rám s možností instalace nášlapů, vpředu i vzadu jsou pevnostní nárazníky.

Bronco Raptor přitom není určené pouze na divoké dovádění – dokáže také velmi efektivně šplhat náročným terénem. Automobilka mu nadělila upravenou redukční převodovku, zesílenou spojku a také systém řízení jedním pedálem pro snazší manévrování. Do podběhů automobilka umístila 17“ kola obutá do 37“ terénních pneumatik, které by měly být největšími sériovými pneumatikami na americkém SUV.

Karoserii vozu může zdobit celkem 10 odlišných barev, přičemž nechybí ani pro Ford Performance exkluzivní odstín Code Oranger, který můžeme vidět na fotografiích. Výrazná oranžová barva se objevuje také v interiéru, kde může zdobit bezpečnostní pásy, prošívané kožené čalounění, atd.

Ve výbavě vozu ale nechybí ani sportovní přední sedadla z dílny Ford Performance s pořádným bočním vedením, 12“ dotykový infotainmentu nebo exteriérové kamery s 360° pokrytím okolí. Volitelně navíc zákazníci mohou dostat i prémiové audio B&O nebo adaptivní tempomat.

Američtí zákazníci dostanou příležitost objednat si nové Bronco Raptor od dubna tohoto roku, cena však není zrovna lidová. Začínat bude od 69.995 dolarů, což je cca 1.519.000 Kč. Oproti standardnímu Broncu si tak zájemci budou muset připlatit 20.000 dolarů, tedy cca 434.000 Kč.

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
25. 1. 2022 11:59
Konečně to správné Bronco
tak jak má být. Uvidíme jak si povede, konkurence je velká
Avatar - 3_diamanty
25. 1. 2022 09:06
Re: Tohle auto má svoje kouzlo!
Taketo auto ani nemoze mat neuspech.... pecka :yes:
Avatar - balu1989
25. 1. 2022 08:26
moc pěkný
ale ta tažná kapacita to je trochu mimo, ne? to jako v serii utáhne 1600kg?
Avatar - MS-sport
25. 1. 2022 07:07
Tohle auto má svoje kouzlo!
Určitě se bude dobře prodávat. :yes:
Avatar - white label
25. 1. 2022 00:56