Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Capri: Evropský baby Mustang slaví čtyřicátiny

Aleš Dragoun
Diskuze (122)
Ford chtěl v šedesátých letech uspokojit evropské zákazníky, kteří toužili po lidovém sportovním voze. Výsledkem byl model Capri.

Capri mělo mít podobnou pozici, jakou měl Mustang za oceánem. Na vývoji spolupracovaly obě evropské odnože, jak britská, tak německá, sjednocování produkce, které známe od modrého oválu dnes, bylo tehdy teprve v plenkách (začalo o rok dříve Escortem).

Již první generace, která se představila v lednu 1969 a zákazníci se jí dočkali v květnu, byla sporťákem pro každého. Existovala totiž v neuvěřitelném množství 26 verzí, od základní třináctistovky přes šestnáctistovku a dvoulitr až po ultimativní RS 2600 s výkonem 110 kW (150 k), která vzešla z iniciativy německého Fordu. Existovala také britská RS 3100, která se vyráběla v Halewoodu, ovšem jen velmi krátce a tudíž v malých počtech. Obě byly schopny dosáhnout až 200 km/h.

Pod kapotami první generace se objevily jak vidlicové, tak i řadové čtyřválce, největším agregátem pak byl vidlicový šestiválec 3,4 litru. V roce 1972 prošla drobnými úpravami. Kromě Německa a Británie byl jejím rodištěm také belgický Genk, kde vznikali i nástupci a Ford zde má továrnu dodnes. Capri znali ovšem také Australané, pro ně se vyrábělo v Homebushi.

Světem tehdy cloumala palivová krize, která uspíšila příchod druhé generace Capri. U silnějších motorů prvního Capri se přece jen na spotřebu příliš nehledělo... Dvojka se objevila již po pěti letech, v dubnu 1974. Liniemi stále navazovala na předchůdce, oproti němu měla však jednu zásadní odlišnost – výklopnou zadní stěnu. Zákazníci mohli opět volit ze široké palety pohonných jednotek od řadové čtyřválcové třináctistovky po motory V6 objemu 3,0 l. Dočkali se také řady speciálních edicí. Poněkud archaické a nepříliš spolehlivé motory V4 se již nedodávaly.

Třetí Capri se objevilo již po čtyřech letech, v březnu 1978. Šlo spíše o radikální modernizaci, přesto je toto poslední provedení dnes uváděno jako třetí generace. Na výrobních linkách vydrželo nejdéle, takřka devět let, jeho výroba skončila v Británii v prosinci 1986 speciálním modelem 280, kterému se také říkalo Brooklands Capri. Za necelých 18 let se prodalo přes dva miliony vozů všech tří generací, nejúspěšnější ovšem byla ta první, která překročila 1,2 milionu!

I třetí vydání Capri mělo ostrou verzi 2,8i s výkonem 118 kW (160 k), o kterou se tentokrát postarala britská divize SVE (Special Vehicle Engineering). Základním motorem už nebyl čtyřválec objemu 1,3 l, ale šestnáctistovka, nabídka končila opět třílitrem V6. Novinkou byla také samočinná převodovka. Tento automobil se stal již za svého života ikonou a fanoušci stále doufají v jeho návrat. Šťastní majitelé opečovávají s láskou své miláčky v garážích a těm méně šťastným zbývají modely, nebo i u nás proslulý televizní seriál Profesionálové, kde Bodie s Doylem proháněli dvě Capri 3,0 S třetí generace ve stříbrné, respektive zlaté barvě.

Capri a sport? Stejně jako v prodejích, i na závodních okruzích byla nejúspěšnější jednička. V letech 1971-1972 vládly RS 2600 evropskému šampionátu cestovních vozů. Jezdecké tituly si odnesli Němci Dieter Glemser a Jochen Mass.

Zajímavost na závěr - Capri si našlo cestu za oceán, kde se prodávalo v letech 1970-1977. Ač jsou dnes americké verze z tohoto období v mnoha pramenech označovány značkou Mercury, ve skutečnosti nenesly žádnou! Auta měla pouze nápis Capri na přední kapotě, pozdější verze evropské dvojky pak na masce chladiče mezi dvěma páry kulatých světel.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/TcQTFNIr1E4&hl=cs&fs=1" style="auto"}

Aleš Dragoun
Diskuze (122)
9. 5. 2009 21:00
Re: DRZEK
Nehanbíš sa? Čo to zase píšeš? :no:
Avatar - white label
8. 5. 2009 00:59
Re: "Fotka" podvozku
Yo, už i yá ... :-! ;-)
8. 5. 2009 00:35
"Fotka" podvozku
Na fotce kde je namalovany holy podvozek je zcela jiny vuz s prednim nahonem. Vsiml si toho taky nekdo?
Avatar - T613
7. 5. 2009 17:03
Re: DRZEK
jsi na omylu ;-)
Avatar - T613
7. 5. 2009 14:34
Re: DRZEK
třeba vynechej supermainstream, štýl, ferrari apod. Piš od srdce. Ne podle módy. Když píšeš od srdce je i radost tě číst!