Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Comuta: Elektrické mikro z roku 1967

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Městský elektromobil není nová věc. Ford Comuta byl jakýmsi ideovým předchůdcem Smartu „na baterky“. Vyvinula jej britská pobočka modrého oválu před skoro padesáti lety.

Současné snahy o „elektrifikaci“ vozového parku jsou sice dost násilné vzhledem k protěžování „zelených“ aut politiky, ale taková vozidla nepředstavují nic nového. Historie elektromobilu včetně prvních pokusů s modely je dlouhá takřka dvě století. První funkční vozidla se začala objevovat v 80. letech 19. věku, později dokonce překonávala rychlostní rekordy. Uplatnila se jako taxíky v Paříži a za oceánem zaznamenala doslova boom.

Výhodou byl bezhlučný provoz a méně komplikovaná mechanika, nevýhodou malý dojezd. Oba fakty přetrvávají dodnes, i když jsme se od velkých a těžkých olověných baterií dostali k dokonalejším druhům, které se navíc stále zmenšují. Elektřina má smysl hlavně ve veřejné dopravě, kdy jsou trolejbusy či tramvaje napájeny externě. V té individuální zatím příliš nepokročila, snad v pouze v jedné stopě. Velcí výrobci automobilů přitom zvažovali návrat k „čistému“ pohonu už v 60. letech století minulého. Tehdy se objevila se opravdu velká spousta studií a prototypů různých velikostí.

Městský prcek

Ideálním elektromobilem je mikroauto, snad kromě dodávky, která rozváží různé zboží po městě. Nečeká se, že by s ním někdo jezdil na velké vzdálenosti, na krátkou jízdu do práce a zpět, případně na nákup prostě stačí. Jedním ze zajímavých konceptů takového „přibližovadla“ byl britský Ford Comuta. Ostrovní divize amerického koncernu jej představila poprvé v Ženevě 1967.

Pochopitelně i dvojici stejnosměrných elektromotorů maličkého fordu se zadním pohonem, každého s výkonem zhruba 3,7 kW (5 k), napájely olověné baterie, celkem čtveřice dvanáctivoltových článků s 85 A. Plně nabité vydržely 60 km, ovšem autíčko nesmělo překročit čtyřicítku. Zvládlo přitom upalovat až 60 km/h. Současný Smart ForTwo je proti němu obr, i když v interiéru dvoudveřového elektromobilu byla i zadní lavice, na délku měřil pouhých 2032 mm! Pojal dva dospělé a dvě děti, případně místo nich i nějaké to zavazadlo. Vynikal mrštností, s poloměrem otáčení 5,5 m se do města náramně hodil.

Budou nás miliony?

Na propagačních snímcích, kde nechyběly ani půvabné modelky, je vidět, že se až roztomile vyhlížející Comuta vešla dvakrát do soudobé Cortiny druhé generace a ještě zbylo místo. Měla samozřejmě volant vpravo, jen dva pedály a jediný velký uprostřed umístěný přístroj s rychloměrem. Karoserie, částečně ocelová a částečně z laminátu, nebyla samonosná, základ konstrukce tvořil páteřový rám. Mikro vážilo 540 kg i s bateriemi.

Leonard Crossland, zástupce generálního ředitele britského Fordu, při premiéře hovořil o tom, že se elektromobily objeví jako dodávky v centrech velkých metropolí a lidé je budou využívat coby pojízdné nákupní tašky. „ Miliony takových aut by mohly jezdit do pěti až deseti let“, prorokovalo tehdy vedení v krátkém propagačním filmu. Nestalo se tak... V dnešním přecpaném provozu, nejen tom třeba londýnském, by ale podobné vozítko nebylo zas až tak úplně od věci. Jen dobíjecí stanice nejsou na každém rohu.

Na skok v Československu

Jednou Comutou se Ford pochlubil i na veletrhu v Brně v roce 1970. Co na tom, že byla už tři roky stará? Dohodl se navíc na zapůjčení s tamním Výzkumným ústavem elektrických strojů točivých. VÜES tehdy dokončil prototyp EMA 1, který se dnes nachází ve sbírkách TM Brno. Československý elektromobil, byť vznikl pouze v jednom jediném exempláři, byl ve všech směrech lepší. Comuty byly vyrobeny ve výzkumném a vývojovém středisku britského Fordu v Duntonu (Essex) dvě. Jedna z nich odpočívá v londýnském Science Museu, osud druhého prototypu bohužel není znám.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)