Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

Ondřej Lilling Ondřej Lilling 23. 5. 2018
54
74
Zobrazit náhledy (54)
Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport Ford EcoSport
Společně s druhou modernizací zavítal Ford EcoSport konečně také na tuzemský trh. Dokáže se v nabité třídě kompaktních SUV prosadit?


Design, interiér


Pokud bychom se vydali po stopách modelu EcoSport, dostaneme se u aktuální generace až někam do roku 2012, kdy se nový crossover začal prodávat na brazilském a indickém trhu. Automobilka ho sice vyvíjela jako globální model a počítala s jeho prodejem i v Evropě, ale představy o vlastnostech auta mají zákazníci v různých koutech světa hodně odlišné. To, co fungovalo v Brazílii, nemusí fungovat v Německu. Auto tedy prošlo celou řadou změn a s více než ročním zpožděním dorazilo na některé evropské trhy. Přesto v populární kategorii kompaktních SUV netrhalo žádné prodejní rekordy, často mu byl vytýkán nekvalitní interiér či nepříliš přesvědčivé jízdní vlastnosti.

Teď se Ford pokouší o reparát, EcoSport ovšem inovoval skutečně výrazně a nezdráhal se ho nasadit do prodeje po celé Evropě, Česko nevyjímaje. Po designové stránce se mnohem více podobá větším sourozencům v podobě Kugy a Edge, elegantněji vypadá záď s přepracovaným nárazníkem a sdruženými svítilnami, některá provedení pak vzhled odlišují dvoubarevným lakováním. Kriticky a samozřejmě zcela subjektivně ale musím říct, že ošklivý sice není, ale v dané kategorii asi najdete pohlednější modely.

Nahoru? Ne, do strany!

A pravděpodobně také praktičtější. Velkou specialitou EcoSportu je netradiční řešení zavazadelníku, jehož dveře se otevírají do strany, a to směrem do silnice. Původně se na pátých dveřích nacházelo také rezervní kolo. Pokud vás děsí vidina opravné sady, můžete si rezervu dopřát v rámci příplatkové výbavy, společně s ní však přijdete o střešní spoiler a možnosti parkovací kamery a tažného zařízení.

Ford tvrdí, že otevírání zavazadelníku do strany má své výhody. Třeba když s autem zaparkujete blízko zdi, můžete ho otevřít jen trochu a vyndat zavazadla. Na druhou stranu při podélném stání vyndáte týdenní nákup velmi obtížně, protože pro plné otevření dveří za sebou potřebujete hodně místa. Ve výsledku si tedy myslím, že nevýhody převažují, což jen dokládá, proč takové řešení zůstalo výsadou ryzích off-roadů.

Zavazadelník bohužel neoslní ani svým objemem. Ten v základním uspořádání činí 356 litrů, pokud zvolíte variabilní podlahu, zmenší se rázem objem na nikterak oslnivých 334 litrů. Konkurence přitom dokáže nabídnout objem okolo čtyř set litrů. Se sklopenými sedadly se však EcoSport se svými 1238 litry řadí mezi nejprostornější modely v dané třídě.

Co EcoSport nenabídne v kufru, to dohání vpředu, interiér je totiž velmi povedený. Při porovnání s předchozími verzemi je patrné, že se uvnitř inovovalo opravdu intenzivně, to aby automobilka uspokojila náročné evropské zákazníky. Pokud budete zkoumat slícování jednotlivých dílů či kvalitu plastů, nemůžete být zklamáni. Jinými slovy vnitřek působí hodnotným a bytelným dojmem. Typický majitel SUV pak jistě ocení vysokou pozici za volantem, která však nikterak neomezuje prostor nad hlavou ani pro vyšší pasažéry. Ti budou mít spíše problém s koleny, pokud se posadí na zadní sedadla. Nesmíte ale zapomínat, že se bavíme o kategorii nejmenších SUV.

Design interiéru je blízký nejnovější Fiestě, na rozdíl od jiných automobilek Ford zachoval velké množství mechanických tlačítek a výsledkem je takový ideální kompromis mezi přehledností a dobrou ovladatelností všech funkcí auta, displej ale samozřejmě nemůže chybět. Nachází se pěkně v zorném poli na samém vrcholu palubní desky a v závislosti na výbavě může být až osmipalcový. Zaměstnává jej systém Ford Sync3, který má pěknou grafiku, nepostrádá široké možnosti spojení s mobilním telefonem a jednoduše se ovládá. Kromě toho také rozumí českým hlasovým pokynům, a to v dané třídě rozhodně není obvyklé. Pokud se navíc trochu rozšoupnete v příplatkové výbavě, můžete mít i audiosystém B&O s deseti reproduktory a subwooferem. Asi nemusím zmiňovat, že hraje vážně dobře. Příplatek za něj je u vyšších výbav velmi přijatelných 11.000 Kč.

ford testy crossover ford testy crossover
 

Obecně je výbava velmi slušná už v základu. Ani nejlevnější Trend není žádné holátko, v kombinaci s litrovým tříválcem stojí 399.900 Kč, volbou rozumu je však spíš verze Titanium, která má litá kola, automatickou klimatizaci nebo třeba tempomat. Momentálně navíc Ford nabízí zvýhodněnou edici s výbavou zdarma, takže provedení Titanium Top přijde na 464.900 Kč. Oproti standardní verzi má navíc paket Winter s vyhřívaným čelním sklem a tryskami ostřikovačů, vyhřívaná jsou také přední sedadla a volant (v zimě skvělá věc!). K tomu má přední a zadní parkovací senzory, sklopná zrcátka a v neposlední řadě již zmiňovaný multimediální displej s osmipalcovým displejem a audiosystémem Bang & Olufsen.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor

V rámci nabídky pohonných jednotek je to podobné, jako v dobách Fordu T s barvou karoserie. Můžete si vybrat libovolný motor, pokud to bude tříválcový EcoBoost. V budoucnu by měl dorazit ještě diesel, který nabídne i pohon všech kol. Aktuálně jsou však na výběr pouze dvě výkonové verze motoru 1.0 EcoBoost, slabší má 73 kW a pojí se výhradně s manuální převodovkou, silnější 92 kW může mít také šestistupňovou samočinnou převodovku. Podle dosavadních testů ale není příliš povedená hlavně kvůli svým pomalým reakcím, takže bychom doporučili manuální převodovku.

Pokud jste před testem proklikali galerii, pak jistě dobře víte, že nám do testu dorazila právě verze s manuálem v kombinaci se silnějším provedením pohonné jednotky. Motor byl tedy naladěn na výkon 92 kW (125 k) při 6000 otáčkách a točivý moment 170 Nm v rozsahu od 1400 do 5000 otáček, díky funkci overboost ale může točivý moment krátkodobě narůst až na 200 Nm.

Jde o velmi povedenou kombinaci, šestistupňová manuální převodovka je přesná a nabídne příjemnou mechanickou odezvu, krátké dráhy a ideální odstupňování. O samotném motoru už toho bylo napsáno tolik, že už o něm snad nejde napsat nic nového. Jde o osvědčenou pohonnou jednotku, která se pod kapotou EcoSportu projevuje tichým chodem s minimem vibrací navzdory absenci vyvažovací hřídele. To inženýři kompenzují záměrně „nevyváženým“ setrvačníkem a řemenicí. Svoji tříválcovou koncepci motor nezapře ve vyšších otáčkách, zhruba ve 4500 už o sobě agregát začne dávat výrazněji vědět. Točit motor někam k omezovači není důvod, protože už toho kromě zvýšeného hluku příliš nenabídne.

ford testy crossover ford testy crossover
 

Trochu Eco, trochu Sport

Příliš života motor nemá ani nad volnoběhem, jakmile se ale ručička přehoupne přes patnáct set otáček, začne zrychlovat velmi příjemně. Zátah je plynulý, ale zdaleka nedosahuje intenzity, s níž dovede rozhýbat menší Fiestu. Na stokilometrovou rychlost se dostane za rovných 11 sekund a nejrychleji umí uhánět 180 km/h. Pro běžné cestování jsou to hodnoty naprosto dostatečné.

Na dálnici už začne EcoSportu v rychlém tempu docházet dech poměrně brzy. Odhlučnění auta je však na výborné úrovni - co se motoru i podvozku týče, ve vyšších rychlostech začne být patrný jen svist od masivních zpětných zrcátek, ale není to nic, co by nepřehlušili pánové Bang & Olufsen a jejich 10 reproduktorů. Vzhledem k vysoké stavbě musíte také počítat s výraznější náchylností auta na boční vítr.

Podvozek technicky vychází z Fiesty, vpředu se nachází zavěšení McPherson, vzadu pak klasická torzní příčka. V rámci modernizace dostal EcoSport mimo jiné i nové tlumiče a pružiny, aby dokázal co nejlépe fungovat na evropských silnicích. A funguje velmi dobře, navíc je vidět, že nastavení podvozku neprobíhalo jen na dokonale hladkých silnicích, protože EcoSport si dokáže velmi dobře poradit i s rozbitým asfaltem. Se sedmnáctipalcovými koly nabídne slušný komfort, zdařile filtruje nerovnosti a neodskakuje na nich, problém mu nedělá ani svižnější tempo.

Přesto nečekejte chování Fiesty, je zřejmé, že inženýři Fordu obětovali trochu ovladatelnosti ve prospěch komfortu. V zatáčkách se má tendence naklánět a i ta nedotáčivost se dostaví dříve než u kompaktního hatchbacku. Je to logické, EcoSport má ve verzi s předním pohonem světlou výšku 190 milimetrů, což je ve srovnání s konkurenty opravdu hodně. A s velmi slušnými nájezdovými a přechodovými úhly (21°/33°) se tak s autem nemusíte bát ani výletu mimo asfalt.

ford testy crossover ford testy crossover
 

Jako jeden z mála přitom může mít EcoSport také pohon všech kol, ovšem pouze v kombinaci se vznětovým motorem. Zajímavostí je, že čtyřkolka disponuje o 30 milimetrů nižší světlou výškou než předokolka, a to už taková sláva není. Je však otázkou, nakolik kupující zajímají předpoklady SUV pro jízdu v terénu a nakolik jde jen o psychologickou potřebu mít v autě čtyřkolku třeba pro cestu na hory. V tomto ohledu EcoSport jistě obstojí, protože si jako jeden z mála ve třídě může za přítomnost pohonu všech kol udělat čárku.

Pochvalou může začít odstavec o spotřebě, která mě příjemně překvapila. Vzhledem k vysoké stavbě karoserie a aerodynamice stodoly mi přišla více než příznivá. Dlouhodobý průměr činil 6,5 litru, ve městě se spotřeba pohybovala okolo sedmi, mimo město se mi s lehkou nohou podařilo dostat i na 5,5 litru na sto kilometrů.

Pokud jde o asistenční a bezpečnostní systémy, nedosahuje EcoSport nabídkou na menší (a mnohem modernější) Fiestu. Adaptivní tempomat nebo třeba systém samočinného nouzového brzdění v nabídce chybí, systém hlídání mrtvého úhlu v kombinaci se systémem varujícím před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa ovšem nikoli. Ford si jej cení na rovných 10.000 Kč.

Závěr


Závěr

Konkurence je tvrdá a v téhle nabité třídě nebude mít Ford EcoSport jednoduchý život, to je jisté. Přesto si myslím, že dokáže zaujmout řadu zákazníků. Po faceliftu má mnohem povedenější design, velmi hodnotný interiér a solidně naladěný podvozek. Je zřejmé, že automobilka vynaložila značné úsilí, aby model přizpůsobila jak evropským silnicím, tak i evropským zákazníkům.

Svoji největší specialitu v podobě pátých dveří zavazadelníků si však model zachoval, což dost možná řadu kupujících odradí. Pokud vám kufr otevíraný do strany žíly netrhá, klidně si půl hvězdičky přidejte, mně osobně to v ryze městském prostředí příliš nevyhovovalo.

Největší problémem EcoSportu je fakt, že v žádném ohledu vyloženě nevyniká. Jeho největším trumfem ve výsledku zůstává příznivá cena. Ford nasadil velmi lákavou akční nabídku, hlavně pokud sáhnete po nějaké lepší výbavě. Pakety Trend TOP a hlavně Titanium a ST-Line TOP přidávají hodně muziky za málo peněz. S velmi dobře vybaveným autem se proto hravě dostanete pod půl milionu, což v dané třídě není špatná nabídka.

ford testy crossover ford testy crossover
 

Nejlevnější verze modelu399.900 Kč (1.0 EcoBoost 73 kW Trend)
Základ s testovaným motorem399.900 Kč (1.0 EcoBoost 73 kW Trend)
Testovaný vůz bez příplatků464.900 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW Titanium Top Edition)
Testovaný vůz s výbavou491.900 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW Titanium Top Edition)

Plusy

  • Komfortně naladěný podvozek
  • Kvalitní a prostorný interiér
  • Úsporná pohonná jednotka
  • Příznivá cena vybavené verze

Minusy

  • Řešení zavazadelníku
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Prostor pro kolena na zadních sedadlech
  • Omezená nabídka pohonných jednotek

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Témata
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost
Cena základní sestavy 464 900 Kč
Výbava základní sestavy 16" ocelová kola D2XD8 se stříbrnými kryty D5ACL, Manuální klimatizace, Přední halogenové světlomety s LED pásky denního svícení, zpožděné zhasínání předních světlometů, Přední mlhová světla, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka se zabudovanými směrovými světly a kryty v barvě karoserie, Volant, hlavice řadící páky a ruční brzda potažená kůží, posuvná loketní opěrka, Látkové čalounění sedadel, Přední a zadní okna elektricky ovládaná, Sada AUDIO 16 (4,2" barevný displej, 2x USB, Bluetooth, 6 reproduktorů), 4,2" monochromatický displej palubního počítače, Dvě elektrické zásuvky na 12 V, Podlahové rohože přední a zadní, 7 airbagů Kč
Cena testované sestavy 491 900 Kč
Výbava testované sestavy Sada style Titanium (+13.500 Kč), Metalický lak modrá lightning (+13.500 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.7 / 5.3
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 356 / 1238
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 450
Rozměr pneu: 205/50 R17
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4096
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1653
d) rozvor (mm): 2519
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Když
| 19. 11. 2018
To neni jeden z nejhnusnějších fordů, to je jedno z nejhnusnějších aut vůbec. A přesně, ten název to ještě podtrhuje.
Rozpaky pokračují...
| 29. 5. 2018
viz co jsem psal...zmena generaci....a prodej luxusnejsich verzi..
Rozpaky pokračují...
| 29. 5. 2018
Tak u Fiesty jde o nahradu za novou generaci...tusim ze jeste pujde nahoru (teprve se zacne prodavat verze active...ST..atd)....nic méně Ford chěl prodávat dráž..s větší marží..i za cenu menšího objemu prodejů....a to se mu daří...
Rozpaky pokračují...
| 28. 5. 2018
Fiesta v číslech za rok 2017:

Subcompact segment 2017
1 Renault Clio.......321.472
2 VW Polo..........271.369
3 Ford Fiesta......255.602
4 Peugeot 208......242.589
5 Opel Corsa.......231.434

Špatně si nevede, ale doby kdy se prodávalo 400tis. ks Fiest jsou ty tam (rok 2009) ;-)
Avatar - Emel
Rozpaky pokračují...
| 28. 5. 2018
Velmi dobře se prodává, nicméně Clio i Polo jsou před ní (1-4, velká Evropa).
[odkaz]

SMax a Galaxy souhlas, pokud nepotřebuješ nutně ty šoupačky, tak je to skoro jasná volba.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku