Ford EcoSport: Nová příď, turbodiesel, dvoubarevný lak a ST-Line pro Evropu
EcoSport je globálním malým crossoverem. Už je na trhu pět let, vyvíjeli jej v Brazílii a vyrábí nejen tam, ale i v Číně, Thajsku, Rusku a hlavně Indii. Evropské modely totiž na starý kontinent počínaje závěrem roku 2013 až doteď putovaly právě z Čennaí, ale představovaný MY2018 nahradí na linkách závodu v rumunské Craiově končící malé MPV B-Max. Modernizace továrny si vyžádala investici ve výši 200 milionů eur (5,22 miliardy korun). V České republice se druhá generace EcoSportu (první z let 2003-2012 byla bestsellerem v Latinské Americe) neprodává.
Už na konci letopočtu 2015 přišla její první modernizace, kdy současný model přišel o náhradní kolo na zádi a musel být přitvrzen podvozek. Nyní je na řadě další. Největší změny se odehrály na přídi, pryč je dříve zdvojená maska chladiče, tedy hlavně její horní část – štěrbiny, které propojovaly logo výrobce. Přiblížila se stylu modernizované Kugy i velkého amerického Edge. Proměnil se také nárazník s mlhovkami, dřívější kulaté zmizely, zatímco úpravy boků a zádě bychom mohli hledat spíše lupou... Hlavní světla představují samočinná HID s denními diodami.
EcoBlue a EcoBoost
Největší novinkou pod kapotou EcoSportu je čtyřválcový turbodiesel EcoBlue 1.5 l (92 kW/125 k/300 N.m) v kombinaci s pohonem všech kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Dle norem spálí na každých 100 km 4,5 l nafty. Motor má nízkotlakou recirkulaci výfukových plynů, pro lepší chlazení výměník voda-vzduch, integrované sací potrubí a vysokotlaké vstřikováni paliva. Intelligent All Wheel Drive rozděluje točivý moment podle potřeby až na poloviční poměr během 20 milisekund, podklouzne-li jedno z kol. Verze s předním pohonem se do prodejen dostane ale až v polovině příštího roku.
Starší diesel 1.5 TDCi (74 kW/100 k) nekončí, stejně jako široká škála přeplňovaných litrových tříválcových EcoBoostů, na své si tedy přijdou i příznivci benzinu. Portfolio obsahuje verze se 125 k (92 kW) i 140 k (103 kW), v létě 2018 přijde na řadu nejslabší stokoňová (tedy 74kW). Prostřední z nich bude k dostání i se šestistupňovým automatem a řazením páčkami pod volantem.
Armáda vzduchových vaků obsahuje kromě čelních, bočních a okenních i řidičův kolenní. Jízdní asistenty zastupují třeba hlídač mrtvého úhlu, tempomat s nastavitelným rychlostním limitem a zadní kamera. Dotyková obrazovka infotainmentu Sync 3 v kabině může mít 6,5, ale i 8 palců a ovládání gesty. Podpora Apple CarPlay a Android Auto už je samozřejmostí, o dvou USB portech nemluvě. Palubní deska před řidičem vyznává částečně digitální věk. Proměnila se středová konzola s menším počtem tlačítek a vestavěnou bederní opěrkou včetně úložného prostoru, plasty jsou konečně měkčené, sedačky pohodlnější. Osvětlení kabiny lze seřizovat a vybrat si z až sedmi barev.
Dvě barvy i sport
Vyšší výbavy se těší z automatických stěračů i klimatizace, vyhřívaného volantu i elektrických zrcátek, audia Bang & Olufsen s deseti reproduktory včetně subwoooferu, s podlahou kufru o objemu 334 l lze hýbat. Do nabídky přibyla možnost dvoubarevného lakování, odstínů karoserie je jinak 12 včetně rudého, modrého a oranžového, a také sportovní verze ST-Line. Kola v různých designech jsou v průměru sedmnácti- a osmnáctipalcová, za stylovou rezervu na pátých dveřích se připlácí.
ST-Line se sportovnějšími nárazníky a nástavci prahů jezdí na tmavých sedmnáctkách, její střešní podélníky jsou černé, nechybějí nezbytná loga. Volant s plochou spodní částí i páka parkovací brzdy pokrývá kůže, stejně jako částečně čalounění sedadel s rudým prošíváním, pedály zase vyrobili z nerezové oceli.
Modernizovaný EcoSport přijde na evropské trhy ještě letos. Prodeje malého crossoveru se přece jen loni rozběhly, vozům z indické továrny byl v minulosti vytýkán zastaralý design, velmi nejisté jízdní vlastnosti i tragická kvalita materiálů v kabině. Krásy moc nepobraly ani teď, postupnou cizelací ale zrají... Ford už prodal navíc od února 2014 150 tisíc vozů, i když na lídry segmentu to stále nestačí. Na nástupce čas ještě nedozrál, modrý ovál chystá jen „drsnou“ Fiestu Active.