Ford Edge: posel nového designu
Americký trh zaznamenává odliv zájmu zákazníků od SUV ke konvenčním autům nebo crossoverům. Podle spotřebitelských průzkumů však 73 procent současných majitelů SUV stojí o pohon všech kol i ve svém příštím autě. Rostoucí ceny benzínu je přitom přiměly ke zvažování alternativního řešení. Ford chce tento trend samozřejmě zachytit a od roku 2007 plánuje roční produkci půl milionu aut s pohonem všech kol.
V listopadu vstoupí Ford na severoamerický trh s významnou novinkou, která se zapojí do zápolení v nejrychleji rostoucím segmentu ve Spojených státech – crossoverech. Očekává se, že CUV se do konce desetiletí stanou s prodejem přibližně 3 milionů kusů největším segmentem amerického automobilového trhu. Crossovery přitahují dvě skupiny zákazníků. Dřívější majitele tradičních osobních aut, kteří touží po prostornějším a praktičtějším interiéru ve spojení s výhodami pohonu všech kol, druhou skupinu tvoří majitelé SUV, jimž by vyhovovalo úspornější a ovladatelnější auto. Nový Ford Edge vyhovuje oběma skupinám, takže jeho zásadním úkolem je udržet stávající zákazníky Fordu a zároveň přitáhnout nové.
Ford přikládá novému Edge mimořádný význam ještě z dalšího důvodu. Design tohoto crossoveru totiž předurčuje podobu všech nových modelů Fordu v blízké budoucnosti, přičemž první vlaštovkou s charakteristickou chromovanou maskou byl loni uvedený sedan Fusion. Podle Petera Horburyho, šéfdesignéra Fordu pro Severní Ameriku, má výrazná chromovaná maska se třemi vodorovnými lištami a hranatá čelní světla jednoznačně razit americký původ Fordů. Sportovní charakter Fordu Edge navozují kola v rozích karoserie, vysoká linie oken, hodně skloněné čelní sklo a svažující se zadní okno se spoilerem.
Pětimístný interiér s velkými okny byl prý inspirován moderním bydlením v loftech. Edge může být vybaven velkým panoramatickým oknem, které má kromě pevného dílu i přední posuvnou část. Variabilitu zajišťuje sklopné sedadlo spolujezdce, umožňující převážet předměty dlouhé až 2,5 metru. Edge může být vybaven DVD navigací se satelitním rádiem Sirius a dvěma výklopnými 8-palcovými monitory na stropě (alternativně 7-palcovými v předních opěrkách hlav) pro cestující vzadu.
Edge je poháněn novým vidlicovým šestiválcem objemu 3,5 litru o výkonu 195 kW, který pohání všechna kola přes šestistupňovou automatickou převodovku. Podvozek využívá přední nápravu MacPherson a zadní čtyřprvkové zavěšení. Standardní stabilizační systém RSC (Roll Stability Control) sbírá data ze dvou gyroskopických senzorů, sledujících jak boční, tak podélný náklon.
Ford Edge se bude vyrábět v kanadské továrně Fordu v Oakville.