Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Explorer dostane levnější baterii LFP. Bude i ve Škodě Enyaq na stejném základu?

Ondřej Šámal
Diskuze (6)

Druhý elektromobil od Fordu na evropském trhu stojí na platformě MEB koncernu Volkswagen. Explorer ovšem na rozdíl od svých bratranců již dostal levnější akumulátor typu LFP.

Nový Ford Explorer, který s americkým jmenovcem sdílí pouze název, se představil již loni 21. března. Do výroby zamířil ale teprve před několika dny. Za zpožděním a několikrát odkládaným startem produkce stál především fakt, že Ford chtěl svůj elektromobil vybavit jinými akumulátory. Místo tradičních Li-Ion článků typu NMC (nikl-mangan-kobalt) Američané nasazují variantu LFP (lithium-železo-fosfát), které se hojně vyskytují u čínských aut a využívají je také základní verze Tesel 3 a Y.

Tahle technologie má hned několik výhod: proti NMC je levnější, odolnější vůči zahoření a má delší životnost (respektive vydrží více nabíjecích cyklů). Nevýhodami mohou být kratší dojezd a nižší dobíjecí výkon. Přesto pokud se má elektromobilita v Evropě výrazně rozšířit, bude muset k nasazení akumulátorů LFP dojít v mnohem větší míře než dosud.

Video se připravuje ...

Ford Explorer aktuálně z továrny v Kolíně nad Rýnem vyjíždí ve verzi s LFP akumulátorem s kapacitou 84 kWh a dojezdem až 602 kilometrů, v průběhu letošního roku se přidá také levnější provedení s 55 kilowatthodinami. Americká automobilka do svého německého závodu s roční kapacitou 250.000 aut investovala dvě miliardy eur (necelých 50 miliard korun). Vedle klasického SUV zde bude vznikat také varianta Coupé, jež se světu představí 10. července.

Vzhledem k tomu, že explorer využívá platformu MEB koncernu Volkswagen, se dá očekávat, že k technologii LFP minimálně částečně přijdou také Němci. A také Škodovka, která na tomto základu staví své lokálně bezemisní SUV Enyaq.

Ondřej Šámal
Diskuze (6)
14. 6. 2024 15:14
Re: Čekání na LFP
LFP baterie mají svoje výhody, ale také mají menší energetickou hustotu. Tedy při stejné fyzické velikosti mají menší kapacitu než NMC. Takže zatím jsou doménou právě spíš levnějších verzí daných modelů. Protože kdo by chtěl platit víc za EVčko s menší kapacitou baterie. Výrobci se to sice snaží skrývat, kapacitu baterie neuvádět a místo toho cpou do prospektů WLTP dojezd, ale kdo se zajímá o EV, měl by si kapacitu baterie vždy zjistit. Za mě to je pro EVčko nejdůležitější údaj vůbec. Na druhou stranu, pokud si výhod LFP ceníš víc, než tu trochu kapacity navíc, směle do ní, bez ohledu na výbavu.
12. 6. 2024 12:24
Kde jste tohle zjistili?
Milé auto.cz, kam na tyhle informace chodíte? Netýká se náhodou LFP až té slabší verze, se kterou se má Explorer EV začít vyrábět až koncem tohoto roku? Zatím vždycky jsem četl, že ty dvě verze, které už vyrábějí, tedy RWD 77kWh i AWD 79kWh budou s bateriemi typu NMC.
9. 6. 2024 18:23
lifepo vs nmc
U nas dostupny clanky jsou asi tak 8:10 hmotnostne i objemove (nmc lehci a mensi), cenove jsou o cca 20% drazsi. Da se tedy extrapalovat ze soucasnou technologii se do enyaqu vejde neco jako 100 mozna 110kwh v nmc.
Zlomova je zivotnost, premiovy auta daj neco jako 10-15 let zivoznosti kdy se to jeste vyplati udrzovat v provozu, je tedy pravdepodobny, ze pri 150 rocnich cyklech bude limitem zivotnosti baterie. Coz dokazuji stary tesly ale i dalsi ev. Lifepo jsou zivotnosti uplne nekde jinde a mestskej autobus s lifepo clankama s nima budto dozije (winston) nebo bude potrebovat dve sady (co vim prvni pokusy od SOR). Coz znamena, ze pri zivotnosti beznyho auta cca 20 let a 500tkm baterie ma sanci auto prezit.
9. 6. 2024 17:50
Baterie být můžou, ale
Zákazníci být nemusí.
K Exploreru prostě patří 3L šestivalec, nic vic.
9. 6. 2024 16:31
Čekání na LFP
O LFP baterii pro Enyaq sním už hodně dlouho, už jsem se pomalu smiřoval s pořízením Tesla Model Y Standard range.
Důchod nedaleko, bude to mé poslední auto, tak potřebuji, aby mě baterie přežila.
A s Li-Ion baterií v garáži u domu bych také neměl moc klidné spaní.
Teď jen, aby se LFP nedostala do nejnižších výbav pro Enyaq...