Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford F-150 Raptor R představen, má V8 a 710 koní!

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Ford F-150 Raptor se konečně dočkal toho správného motoru, přesto nedosáhl na první místo mezi největšími svalovci.

Když automobilka Ford představila novou generaci modelu Ford F-150 Raptor, osazenou přeplňovaným šestiválcem, všichni se ptali, kdy konečně dostane ten správný motor, tedy vidlicový osmiválec. Čekání bylo sice poněkud delší, teď je ale konečně u konce.

Modrý ovál totiž konečně představil Ford F-150 Raptor R, pod jehož kapotou je uložen 5,2litrový kompresorem přeplňovaný motor V8, poprvé použitý pod kapotou modelu Mustang Shelby GT500. Ovšem zatímco Shelby GT500 nabízí 567 kW (770 k) a 847 Nm točivého momentu, Raptor R musel poněkud ubrat.

Video se připravuje ...

Pod jeho kapotou je motor naladěn na nejvyšší výkon 522 kW (710 k) a nejvyšší točivý moment 868 Nm. To jsou pořád velmi působivá čísla, Fordu se tak ale nepovedlo sesadit z trůnu RAM 1500 TRX, který zůstává o cca 1,5 kW (2 k) výkonnější a jeho točivý moment je rovných 880 Nm. Výkon přitom doluje z 6,2litrového motoru V8 s přeplňováním kompresorem.

Snížení výkonu u vrcholného pick-upu však údajně mělo být nezbytné kvůli optimalizaci pro využití v terénu. Automobilka například upravila řemen kompresoru a naladila motor na lepší podání točivého momentu v nižších a středních otáčkách. Tedy v oblastech, kde řidiči tráví s vozem nejvíc času.

Výkonný motor je ale pouze jednou součástí Raptoru R. Tou druhou je specifický podvozek, který je podle automobilky inspirován závodními monstry ze série Baja. Vzadu tak Raptor R dostal pětiprvkovou nápravu s extra dlouhými rameny, která by se měla lépe přizpůsobit terénu, Panhardskou tyč a 24“ vinuté pružiny optimalizované pro jízdní stabilitu.

Tlumiče jsou značky FOX Live Valve, slibující maximální kvalitu komfortu i ovladatelnosti. Tlumiče jsou elektronicky řízené a využívají senzory monitorující podmínky terénu, aby byla síla tlumení nastavena odpovídajícím způsobem. Zdvih tlumičů je přitom až 330 mm vpředu, zatímco vzadu se bavíme až o 358 mm.

Díky elektronicky řízenému odpružení si řidiči mohou naplno užít i tzv. Baja mode, při jehož aktivací dojde ke zvýšení tuhosti na přední nápravě o 5 procent, pro zajištění lepší jízdní kvality. Raptor R má navíc i režimy Normal, Quiet a Sport, které kromě jiného ovládají také nastavení výfukové klapky. Mimochodem světla výška vozu je standardně 333 mm a v jeho podbězích jsou již z výroby terénní pneumatiky o průměru 37 palců.

O přenos výkonu na systém pohonu všech kol se stará upravená desetistupňová automatická převodovka SelectShift, optimalizovaná speciálně pro využití v terénním pick-upu. Unikátní je také měnič točivého momentu společně s dalšími komponenty, díky kterým může převodovka nabídnout plynulé změny rychlosti. A to dokonce i v terénu.

Přední náprava vozu je robustnější, zatímco pevnější nosný odlitek převodovky a její kryt s žebrováním spolu s větším hnacím hřídelem pomáhají zvládat vyšší točivý moment. Kvůli prodloužení životnosti motoru ho navíc divize Ford Performance osadila nerezovými svody nebo unikátním chladičem a filtrem oleje. Sání motoru má o 66 % větší objem a společně s větším nasávacím otvorem a výkonnějším vzduchovým filtrem pomáhá motoru lépe dýchat.

Video se připravuje ...

Od klasického Fordu F-150 Raptor se drsnější Raptor R odlišuje řadou unikátních detailů. Jedním z nich je například tzv. Power Dome, který vystupuje pár centimetrů nad tradiční kapotu. Odlišná je také maska chladiče, která kromě výrazného nápisu Ford dostala také malé písmenko R. To je lakována v barvě Code Orange, která se objevuje i na dalších místech vozu. Karoserie je navíc osazena výraznými nástavci lemů podběhů a vzadu na korbě vidíme grafiku s nápisem Raptor.

Raptor R je vizuálně navržen jako pouštní predátor, který má získat pozornost zákazníků Raptoru a offroadových nadšenců,“ uvedl Tom Liu, vedoucí designu Raptor R. „Jsou zde větší a menší detaily – od agresivnějšího sání na kapotě po R plaketky v barvě Code Orange – které vizuálně komunikují novou úroveň offroadového výkonu pod značkou Raptor R.

Uvnitř vůz nabídne standardní sedadla Recaro čalouněná kůží a Alcantarou nebo obložení pravým karbonem. Nechybí infotainment SYNC 4 s 12“ obrazovkou, podporou mobilní konektivity a bezdrátovými aktualizacemi.

Majitelé se navíc mohou těšit také na podporu technologických pomocníků. Funkce Trail Turn pomáhá omezit poloměr otáčení, zatímco Ford Trail Control funguje jako tempomat do terénu. Nechybí ovšem ani Trail 1 Pedal Drive, automaticky zpomalující vůz při zvednutí nohy z plynového pedálu.

Ford F-150 Raptor R se bude vyrábět v závodu Ford Dearborn a dostupný bude v celkem osmi barvách, včetně odstínů Avalanche a Azure Gray Tri-Coat, které se v paletě modelů Raptor objevují poprvé. Cena vozu by měla startovat od 109.145 dolarů, což je v přepočtu cca 2,64 milionu korun.

Na sportovní pick-up je to opravdu hodně, navíc RAM 1500 TRX s podobnou výbavou vyjde stále o cca 10.000 dolarů (bezmála 250.000 Kč) levněji. Kdo si ale může dovolit podobné monstrum – nejen pořídit, ale i živit, pravděpodobně se nebude rozhodovat jen podle čísel. Emoce přitom Raptor vždy nabízel fenomenální, stejně jako silnou tradici.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme