Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta (1989-2002) - recept na dlouhověkost

Ondřej Láník
V jeho kariéře se střídala silná a slabá léta, konkurence Fiestu několikrát dostihla a nakonec i předstihla. Jenže zatímco konkurenti vyměnili dvě i tři generace, Ford vydržel s jediným základem, který postupně vylepšoval. To se dnes v této třídě již...

V roce 1989 představená Fiesta navazovala na model stejného jména, uvedený poprvé v roce 1976. Moderní konstrukce z konce osmdesátých let překvapivě vydržela ve výrobě až do 21. století. Pohledná dvouprostorová tří nebo pětidveřová karosérie se vyznačovala na svou dobu dobrým obestavěním nabízeného prostoru, zavazadelníkem o objemu 250 – 625 litrů a dobrými jízdními vlastnostmi. To, co bylo na špičce v roce 1989, postupně stárlo. Ford pravidelně inovoval techniku i design. V roce 1995 přišel zásadní facelift, který z relativně hranaté Fiesty, udělal zaoblený malý městský automobil, který měl zacíleno na dámy-řidičky. Pak přišel na trh ještě menší Ford, odvozený po technické stránce z Fiesty. Ano šlo o originální Ka, s ryzím New Edge Designem, kterým Ford patřičně rozčeřil klidné vody evropského trhu ve druhé polovině devadesátých let. Káčko odlákalo část zákazníků Fiesty, ale ta hrála důstojnější roli malého auta ve výrobním programu značky i nadále. V roce 1999 se dokonce dočkala další revoluční změny, když na její obliny museli designéři naroubovat hrany a ostré úhly doby New Edge. To byla také labutí píseň tohoto modelu, který v roce 2002 nahradila zcela nová Fiesta, hodná pověsti většího Focusu nebo Mondea.

ford ford Fiesta je s vnějšími rozměry 3,74 x 1,61 x 1,39 m a rozvorem 2,45 m přímým konkurentem Favoritů a Felicií. Tento malý automobil byl dodáván s řadou různých variant motorů, ale chybu rozhodně neuděláme, když uvedeme ty nejrozšířenější. Základem byl zážehový čtyřválec o objemu 1119 cm3 o výkonu 37 kW při 5200 ot./min. Evergreenem, který najdeme pod kapotou asi poloviny všech Fiest, je zážehový motor 1299 cm3, který dává slušných 44 kW při 5000 ot./min. Oba dva agregáty se vyznačovaly na konci devadesátých let již neobvyklým ventilovým rozvodem OHV, ale zejména ten objemnější Fiestě i tak poskytoval obstojnou dynamiku jízdy. Rozšířená jedna trojka zrychlovala na 100 km/h z klidu za necelých 15 sekund, spotřeba paliva se v průměru pohybuje kolem 7 l na 100 km.

Zájemci o sportovní svezení asi sáhnout po silných Fiestách XR2i s motorem 1.8 16V o výkonu 96 kW nebo slabší verzi 1.8 16V o výkonu 77 kW. Těmto Fordům udělalo sportovní jméno v několika zemích, včetně té naší, okruhové klání v tzv. Fiesta Cupu, na silnicích jsme jich však mnoho neviděli.

ford ford Samostatnou kapitolou jsou atmosférické vznětové motory o objemu 1753 cm3, které se nejprve do Fiest montovaly v klasické variantě s předkomůrkou (44 kW) a teprve později přišla verze s přímým vstřikováním 1.8 DI (55 kW). Nic takového jako je common-rail však ve Fiestách nehledejte. Tyto diesely jsou spíše pro klidnou jízdu, která je provázena typickým vznětovým třesem a hlukem. Spotřeba v praxi nemusí přesáhnout ani ve městě šestilitrovou hranici.

V posledních letech výroby se do Fiest dostal moderní čtyřválec 1,25 16V, který je všeobecně doporučován pro svůj výkon 55 kW, schopnost zrychlovat již od nízkých otáček a přitom nabídnout spotřebu srovnatelnou s větším a slabším motorem 1.3 l. Zvuk motoru je "zdravý až sportovní", do interiéru proniká přiměřeně, Fiesta s ním zrychluje svižněji než mnoho modelů o třídu výše (0-100 km/h za 12,9 s).

ford ford Setkat se můžete také s Fiestami s převodovkou CVT, nebo s novými čtyřválci 1.4 16V (66 kW) a 1.6 (74 kW), z většího Focusu.

Od roku 1996 se Ford rozhodl lépe vytížit výrobní linky, když Fiestu začala v takřka nezměněné podobě nabízet sesterská Mazda, jako model 121. Dělo se tak až do roku 2001, později ji nahradila nová Mazda2.

Zkušenosti z provozu (Ford Fiesta Flair 1.8 D, 44 kW)

Dlouhodobý uživatel Fiesty z roku 1996 chválí i na dnešní dobu nadprůměrné jízdní vlastnosti, ovšem vykoupené poměrně tvrdým pérováním. K jistotě za volantem přispívá přesné řízení, zásadní vady nemá ovládání převodovky. Ve městě je vítán dobrý výhled vzad díky dolů protaženému oknu. Ve srovnání s Felicií je kladně hodnoceno velice dobré odhlučnění.

Pohledný a útulný interiér je samozřejmě vybaven plastovými díly poplatnými době vzniku, pohodlné sedačky poskytují dostatek místa i nadprůměrně rostlým cestujícím vpředu, na zadních sedadlech je naopak místa méně než v největším domácím rivalovi.

Zavazadelník u většiny Fiest nelze otevřít jinak, než klíčem zvenčí. „Asi jako všichni majitele starších fordů neustále řešíme periodické problémy se zámečky na autě; kulatý klíč se oběhává a zámečky samotné se pravidelně zanášejí nečistotami a přestávají fungovat, zejména ten v kufru zavazadelníku.“ říká zkušený fiestář.

Uvnitř kufru pak schází např. byť jediná schránka na základní nářadí a příslušenství. Náhradní kolo je umístěno zvenku pod vozem, takže je stále vystaveno vlivům počasí a při případné výměně je špinavé. Ani s odkládacími prostory v interiéru to není příliš slavné.

Zájemcům o vznětovou Fiestu s komůrkovým dieselem se budou hodit zkušenosti z provozu. Mezi nevýhody patří problematické starty pod -15°C, nutnost žhavit, v zimě běžně dvakrát i třikrát, tvrdý chod a velmi laxní jízdní dynamika, díky konstrukční vadě někde kolem 2000 otáček motor zřejmě na malou chvilku ztratí výkon a pak začne na nižší rychlostní stupně trochu poskakovat. Do celkových provozních nákladů se promítá výměna oleje každých 10 tisíc, rozvodového řemene a kladek každých 60 tisíc km.

K dobrým vlastnostem majitel Fiesty 1.8 D řadí relativně nízkou hlučnost a snesitelný zvukový projev, plynulý zátah i v nízkých rychlostech a otáčkách a nižší sazbu povinného ručení v ČR, než u konkurenčních vznětových devatenáctistovek a dvoulitrů. Díky celolitinové konstrukci motoru je vůz přetížený na přední nápravu se vším, co k tomu patří (zvýšená síla nutná k točení volantem, přetížené pneumatiky standardního rozměru 165/70 R13, se hustí u prázdného vozu na 2,4 bar, odcházející silentbloky a čepy na přední nápravě).

„Těžký motor má ale i výhody“, pokračuje uživatel Fiesty. „Zejména neuvěřitelnou trakci a prakticky nemožnost utrhnout přední kola na libovolném povrchu; v zimě vůbec nejsou potřeba řetězy, na zimních pneu dojedu zpravidla dále, než ostatní na řetězech; při slušném zacházení prakticky neomezená životnost.“

Typické závady a nedostatky

ford ford K dalším výše neuvedeným problematickým oblastem patří koroze. Korodují jak výfuky, tak exponované povrchové i nosné díly karosérie a nebezpečná je také koroze brzdových vedení. Již po třech letech provozu se majitelé potýkali s fatálními nedostatky tohoto druhu, takže pozorná kontrola zdraví jednotlivých dílů, včetně kontroly kvality opravovaných míst, je určitě na místě.

Mezi specifické závady Fiesty patří netěsnosti dveří, bočních oken a střešního okna, které se projevují v lepším případě jen zvýšeným aerodynamickým hlukem. Motory 1.3 se potýkaly s kuriózní závadou, když jim za chodu motoru odskočilo víčko hrdla pro plnění oleje do motoru s následným důkladným rozstřikem oleje v motorovém prostoru.

Po inovačním modelovém roce 1996 (viz náš exemplář), ubylo zásadně množství opakujících se závad a proto lze doporučit ke koupi zejména tyto zaoblenější Fiesty. K problémovým místům patří bohužel také brzdová soustava, která pokud funguje, dokáže Fiestu zastavit ze 100 km/h i na 40 metrech, ale v opačném případě hledejte závady na netěsných brzdových vedeních, zkroucených kotoučích nebo opotřebovaných třecích členech. TÜV uvádí, že novější modely mají účinek ruční brzdy horší než starší Fiesty.

K notoricky známým problémům řady ojetin patří závady alternátorů, riziko přetržení rozvodových řemenů v případě, že nejsou měněny v pravidelných intervalech, problémy přivolávají také prasklé manžety na kloubech hnacích hřídelů kol. Fiesty s posilovačem jsou snáze ovladatelné ve městě, ale při nákupu si posilovač řízení zaslouží pro časté netěsnosti zvláštní pozornost.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • výborné jízdní vlastnosti, přesné řízení
  • robustní konstrukce karosérie
  • dostatek místa na předních sedadlech, dostatečný zavazadlový prostor
  • optimální kombinace výkonu, spotřeby a provozních nákladů u 1,25 16V

Nedostatky

  • málo místa na zadních sedadlech
  • konstrukčně vychází z modelu představeného na konci 80. let
  • zastaralá konstrukce motorů (mimo zážehové 16V)

Nejčastější závady

  • koroze
  • opotřebení brzdové soustavy (obložení, vedení, brzdový válec, atd.)
  • netěsnosti karosérie (kolem oken, dveří, střešního okna)
  • závady alternátorů, imobilizérů
  • riziko přetržení rozvodového řemene
Ondřej Láník