TEST Ford Focus 2,0 Ghia sedan
Ford Focus je stále platným držitelem ocenění Car of the year pro rok 1999. Jestli si toto ocenění zaslouží i v provedení sedan, jsme se pokusili zjistit s obvyklém redakčním testu.
Pro test byl zapůjčen sportovně laděný model s dvoulitrovým motorem. Cena testovaného vozu se díky téměř maximální výbavě vyšplhala až na 648.300 Kč, cena základní verze 2,0 Ghia sedan je 494.000 Kč.
Zatímco u dříve testovaného Fordu Mondeo kombi 2,0 se stejným motorem, jde o rychlý rodinný vůz s těžkým zpřevodováním, Focus 2,0 je automobilem naprosto odlišným. Dovolím si tvrdit, že z velké části má tuto odlišnost na svědomí jiné zpřevodování. Jasným důkazem jsou právě otáčky motoru při 130 km/h na pátý převodový stupeň. Zatímco Mondeo točí pouze 3000 ot/min, Focus 3600 ot/min. Navíc jsou u Focusu jednotlivé rychlosti velmi blízko u sebe, což umožňuje, při sportovní jízdě, udržovat motor stále v potřebných otáčkách.
Nevím, zda bylo záměrem konstruktérů nechat vyniknout i dravý zvuk motoru, ale faktem je, že šestnáctiventilový dvoulitr je zřetelně slyšet již od 3000 otáček. Pod touto hranicí je naopak prakticky neslyšitelný. Jeho tah od spodu i výkon ve vyšších otáčkách je vynikající. Motor je možno točit až prakticky do konce otáčkoměru, jelikož je cejchován pouze do sedmi tisíc ot/min a omezovač motor přeruší až v 6800 ot/min. Vzhledem ke zpřevodování, které nutí řidiče prakticky neustále využívat výkonový potenciál motoru, je výsledná průměrná spotřeba 10 l/100 km odpovídající.
Řazení rychlostí je přesné, ale jde poměrně ztuha. Pochvalu zaslouží velmi silný věnec volantu, který se dobře drží. Posilovač řízení má spíše menší účinek, což se k tomuto vozu dobře hodí. V ostrých zatáčkách tělo dobře drží výrazné boční vedení předních sedadel, ve kterých jsou zabudovány boční airbagy. Brzdy mají velmi dobrý a neslábnoucí účinek, ale pro dosažení maximálního zpomalení, je nutno brzdový pedál zmáčknout silněji, než bývá obvyklé.
Interiér je v podélném směru nadprůměrně prostorný, což je znát především na zadních sedadlech. V tomto parametru lehce překonává hlavního konkurenta VW Golf (potažmo Octavii). S místem nad hlavou (vzadu) je to u sedanu, narozdíl od hatchbacku, horší. Vyšší postavy (okolo 180 cm) již musí mít hlavu mírně skloněnu vpřed.
Přístrojová deska je poměrně členitá a je nutno si na ni zvyknout. Po několika dnech jsem však ocenil výbornou ergonomii ovládacích prvků i jejich umístění. Součástí výbavy Ghia je i imitace dřeva, která je na střední konzole tak členitá, že i malé dítě pozná, že jde o obyčejný probarvený plast.
Velký zavazadlový prostor s objemem 490 litrů je přístupný přes poměrně malý otvor, takže do něj nelze vložit větší předměty i když by se dovnitř vešly. Pochvalu zaslouží systém vzpěr, která drží víko zavazadlového prostoru a neomezují jej při zavření. Pod zavazadlovým prostorem se skrývá pouze dojezdové náhradní kolo. Plnohodnotné je za příplatek 2100 Kč.
Nakonec jsem si nechal jízdní vlastnosti. Díky propracovanému podvozku jsou jízdní vlastnosti na vrcholu vozů nižší střední třídy. Ani při opravdu extrémním zacházení se nedostavuje nedotáčivost nebo naopak přetáčivost.
Ford Focus 2,0 sedan zdědil po hatchbacku vše dobré, ale omezený přístup k zavazadlům přes malé víko a nižší výška stropu vzadu mu pár bodíků přeci jen ubírá.