TEST Ford Focus kombi Active 2.0 EcoBlue (110 kW) – Spíš stylovka
Focus Active je reakcí na zvyšující se zájem zákazníků o vozy se zvýšeným podvozkem. Jaká je tato kompaktní alternativa k SUV?
Design, interiér
Ford na evropských trzích disponuje v oblasti SUV slušnou nabídkou, jeho paleta takových vozů čítá malý EcoSport, kompaktní Kugu a velký Edge, do budoucna se navíc počítá s nabídkou plug-in hybridu Explorer, elektrického crossoveru inspirovaného Mustangem nebo stylovkou Puma. Přesto se najdou zákazníci, kterým to nestačí, nebo kterým takové vozy nevyhovují, a těm Ford nabízí modely s přídomkem Active.
Aktuálně jsou v nabídce tři takové vozy - Ka+ Active, Fiesta Active a Focus Active, které spojuje zvýšený podvozek a karoserie chráněná robustními plastovými prvky. Jedná se tedy konvenční auta inspirovaná terénním charakterem SUV ve stylů Scoutů, Alltracků či Cross Country. Vyzkoušeli jsme nejnovější a největší z nich – Ford Focus kombi Active, a to s turbodieselem 2.0 EcoBlue (110 kW) v kombinaci s příplatkovým osmistupňovým automatem.
O 30 mm vyšší
Jestliže výchozímu Focusu jsme vytýkali zaměnitelnost jeho vzhledu s jinými kompaktními hatchbacky, verze Active sází na osobité prvky, které auto ozvláštňují. Od ostatních variant Focusu se neliší jen o 30 mm zvýšenou světlou výškou a nelakovanými plastovými díly doplněnými o stříbrné prvky ve spodní části karoserie, ale také třeba svébytnou mřížkou v masce chladiče. Zajímavostí je přitom fakt, že Focus Active není dostupný jen jako testované kombi (jak je v této kategorii zvykem), ale také jako pětidveřový hatchback. Konkurence v podobě Škody Octavia a Volkswagenu Golf něco takového neumožňuje.
Uvnitř už tolik pro Active svébytných prvků není. Jsou tu vlastně jen sportovní sedadla se specifickým čalouněním, v případě testované verze polokoženým za příplatek 42.400 korun. Najdeme tu ale bohatou výbavu, už v základu Focus Active nabízí tempomat, navigaci nebo parkovací senzory vpředu a vzadu.
Jinak je to kabina známá z ostatních verzí aktuálního Focusu, což znamená koncepci stejnou jako v o segment menší Fiestě a občas přece jen lacinější vzezření. Už zvuk při zavření dveří zní lacině – vliv ale mají příplatkové gumovo-plastové chrániče před poškrábáním na parkovišti. Použité materiály pak třeba v konkurenčním Golfu zkrátka vypadají hodnotněji, byť jde už o starší vozidlo, čekající na novou generaci. Mezigeneračně sice ve Focusu došlo ke zlepšení, konkurence ale v tomto směru zůstává napřed.
Za volantem se sedí relativně nízko, sportovní sedačky s výrazným bočním vedením (standard pro verzi Active) poctivě podrží tělo i v utažených obloucích. Místa je tu dost, do kolena nic netlačí, část středového tunelu je v tomto místě měkčená. Osmipalcový dotykový displej multimediálního systému je díky vyvýšené pozici pěkně na očích, navíc má detailní rozlišení. Jen na otočný volič automatické převodovky jsem si musel zvyknout, sice na středovém tunelu uvolňuje místo pro odkládací prostory, když se ale někde potřebujete rychle otočit a bleskově volit mezi zpátečkou a jízdou vpřed, dokážete se v ovládání pěkně zamotat.
Ford Focus kombi Active 2.0 EcoBlue |
Na zadních sedadlech je slušně prostoru, ve srovnání s předchůdcem došlo v tomto ohledu k vylepšení, díky nataženému rozvoru na rovných 2.700 mm. Ani se zavazadelníkem to není špatné. Ford u kombíku uvádí základní objem 608 litrů, tato hodnota se ale váže na vozy se sadou na opravu pneumatik. Active má standardně dojezdovou rezervu, a tak je u něj objem snížený na 575 litrů, což je ale stále velmi dobrá hodnota.
Motor, jízdní vlastnosti
Tichý a úsporný dvoulitr
Jak už to tak u těchto verzí bývá, nabídka motorů je u Focusu Active omezena. Konkrétně lze na českém trhu vybírat mezi dvěma jednotkami o výkonu 110 kW - zážehovým tříválcem 1.5 EcoBoost a testovaným turbodieselem 2.0 EcoBlue. Oba jsou k dispozici buď se šestistupňovým manuálem, nebo příplatkovým osmistupňovým automatem. V nabídce však chybí pohon všech kol, což je u takto koncipovaného vozu nevýhoda – konkurence v podobě Škody Octavia Scout a Volkswagenu Golf Alltrack má čtyřkolku dokonce standardně.
Nabídnutí dvou nových jízdních režimů v Activu (kluzký povrch a nezpevněná cesta) jako plnohodnotnou náhradu čtyřkolky opravdu nepovažujeme. Ford tak jde vlastně ve stopách Peugeotu a jeho systému Grip Control, první mód upravuje naladění elektroniky pro jízdu na kluzkém povrchu jako je sníh či bláto, zatímco druhý má udržovat pohyb auta na měkkém podloží - třeba písku, kdy umožňuje větší prokluz kol.
Ford Focus kombi Active 2.0 EcoBlue |
Oba motory jsou nové. Zkoušený čtyřválec o objemu 1996 cm3 má litinový blok a hliníkovou hlavu válců. Spoléhá se na turbodmychadlo s elektronicky řízenou variabilní geometrií lopatek a na vysokotlaké přímé vstřikování common-rail s precizními, osmiotvorovými piezoelektrickými vstřikovači pracujícími až s tlakem 2200 barů, zatímco se snížením vypouštěných škodlivin pomáhá vysokotlaká i nízkotlaká recirkulace výfukových plynů nebo systém selektivní katalytické redukce.
S výkonem 110 kW a točivým momentem 370 N.m jde o aktuálně nejvýkonnější turbodiesel v nabídce Focusu, s příchodem ostrého Focusu ST jej však překoná dvoulitr naladěný na 140 kW a 400 N.m. Už testovaná varianta však kompaktní kombík umí čiperně rozpohybovat, motor je navíc příjemně odhlučněný.
Ford Focus kombi Active – srovnání s dalšími oplastovanými kombíky | |||
Model | Ford Focus kombi Active | Škoda Octavia Scout | VW Golf Variant Alltrack |
Motor | 2.0 EcoBlue | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Pohon | 4x2 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1996 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/3500 | 110/3500-4000 | 110/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 370/2000-2500 | 340/1750-3000 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 6M (8A) | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 204 (203) | 208 | ? |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,3 (9,5) | 8,9 | ? |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 (4,4) | 4,9 | 4,9 |
Základní cena [Kč] | 589.900 (637.900) | 828.900 | 841.900 |
Vyhovovala nám i kombinace s novým osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem, byť nějaká ale se najdou. Při opuštění města převodovka vlastní konstrukce vyvinutá ve spolupráci s General Motors řadí naprosto hladce a logicky, při pohybu v kolonách ale občas lehce cuká, jak tam při rozjezdu co nejrychleji nasází co nejvyšší možný stupeň. Ford ale tvrdí, že automat zohledňuje jízdní styl řidiče, a tak je klidně možné, že v daném kousku se to převodovka zkrátka jen „naučila něco špatně“.
Motor navíc potěší také v otázce spotřeby. Ta dlouhodobá se pohybovala kolem šesti litrů, na dálnici si vůz i při průletu Německem 160km/h tempem řekl o sedm litrů. A když na to opravdu hodně šlapete, stále se vejdete do devíti.
Také Active jezdí skvěle
Že se svižnějšího tempa Focus nebojí, to už o současné generaci dobře víme, ostatně kompaktní Fordy vždy jezdily skvěle. Ono to ale platí i pro verzi Active, u níž bychom vzhledem ke zvýšené karoserii nějaký kompromis v jízdních vlastnostech očekávali.
O 30 mm zvýšený Active ale dostal podvozek se specificky řešenými těhlicemi vpředu i vzadu, upravenou geometrii či vlastní naladění pružin a tlumičů, a tak rovněž poskytuje neskutečnou jistotu za volantem. Náklony karoserie jsou však kvůli vyšší stavbě samozřejmě výraznější než u výchozího provedení.
Podvozek navíc skvěle tlumí nerovnosti, v případě Activu dostanete standardně vzpěry MacPherson vpředu a zavěšení typu multilink vzadu. Od zadní nápravy se tak neozývají žádné hlučné rány, šum od valících se kol se ale zcela spolehlivě potlačit nepovedlo. Jezdili jsme na 18palcových kolech s padesátiprocentním profilem.
Závěr
Závěr
Ford Focus Active cílí na ty zákazníky, kteří od auta žádají nějaké schopnosti mimo zpevněné cesty a přesto nechtějí SUV. Díky své oplastované zvýšené karoserii zvládne překonat i nějaké překážky mimo silnice a zároveň nemá tak vysokou karoserii jako SUV. V tomto ohledu však má proti konkurenci z řad německého koncernu VW Group jednu nevýhodu – postrádá pohon všech kol, což typickým zájemcům o oplastované zvýšené kombi může vadit. Čtyřkolka sice není samospásná, zvýší ale jistotu na kluzkém povrchu. A tak jde spíše o stylovku než o nějaké vozidlo do terénu.
Jinak je to ale hodně povedené auto, byť s poněkud lacině působícím interiérem. Navzdory zvýšené karoserii jsme si nevšimli zhoršených jízdních vlastností než u výchozího Focusu, Active se v oblouku možná více naklání, stále ale jezdí parádně jako výchozí auto. Testovaný dvoulitr EcoBlue má dostatek síly a je příjemně tichý, příplatkový samočinný osmikvalt hladce mění převod.
Ford Focus kombi Active 2.0 EcoBlue |
Focus Active se navíc aktuálně vyplatí i cenově. Vztahuje se na něj zvýhodnění až ve výši 90.000 korun, testovaný motor 2.0 EcoBlue (110 kW) tak v kombinaci s automatem pořídíte za příjemných 637.900 korun, což je výrazně méně než u konkurence. Taková Škoda Octavia Scout totiž se stejně výkonným 2.0 TDI spolupracujícím se sedmistupňovým DSG (a, pravda, pohonem všech kol) přijde na 828.900 korun. Active navíc láká na slušnou základní výbavu, za uvedenou částku dostanete tempomat, parkovací senzory vzadu i vpředu, sportovní přední sedačky nebo navigaci. Navíc je k dispozici bohatá příplatková výbava včetně vyhřívaného čelního skla či head-up displeje.
Nejlevnější verze modelu | 389.900 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Trend) |
Základ s testovaným motorem | 637.900 Kč (2.0 EcoBlue/110 kW 8 A/T Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 637.900 Kč (2.0 EcoBlue/110 kW 8 A/T Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 805.500 Kč (2.0 EcoBlue/110 kW 8 A/T Active) |
Plusy
- Slušná základní výbava
- Dobře odhlučněný motor
- Pořád jistě působící podvozek
- Komfortní tlumení nerovností
- Zajímavá cenovka
Minusy
- Hluk od podvozku
- Laciněji působící interiér
- Chybějící pohon všech kol