TEST Ford Focus: první ochutnávka + jízdní dojmy
Čistě technicky, Focus nový facelift nepotřeboval. Stačí se podívat na pár inovací pod novým převlekem a zjistíte, že Ford měl na to tak trochu podobný názor. Kupříkladu na podvozku se objevil pouze nový zadní stabilizátor, který lépe potlačuje náklony, kapota zase dostala účinnější hlukovou izolaci a převodovky nově plní olejem s nižší viskozitou, čímž se o 14 procent snížila síla potřebná k přeřazení. Že se na voze objevilo mnohem více změn, je důsledek dvou věcí. Můžeme to nazvat morální opotřebení designu a druhým důvodem k modernizaci byl skok, který se mezitím odehrál v oblasti honu na automobilky za emise oxidu uhličitého. K tomu ovšem až za chvíli.
Tvář modernizovaného Fordu Focus je ve skutečnosti ještě lepší než na fotkách. Proporce protáhlých světel vůči přední kapotě s prolisy a obrovské tlamě v nárazníku, jsou ve srovnání s větším modelem Mondeo vyváženější a méně chromu působí velice decentně. Každé zadní světlo vám budou svítit dvanácti LED diodami, pokud si za příplatek objednáte adaptivní nebo xenonové světlomety.
Podívejte se pozorně na boky a zjistíte, že estetice padly za oběť boční ochranné lišty. V civilizovaném světě to nemusí nic znamenat, jenže u nás, kde kvůli lidem, kteří na parkovišti otevírají dveře na svém autě jako vrata na chlívě a kvůli nim počítáte každý týden nové boule na karoserii, to není žádná výhra.
Při tankování už nemusíte nic odemykat ani šroubovat – po vzoru Mondea dostal také Focus bezvíčkové hrdlo nádrže Easyfuel. Dalším poznávacím znamením nového modelu jsou směrovky integrované do zpětných zrcátek.
I když v interiéru není tolik viditelných změn jako na karoserii, fakticky je opak pravdou. Celá horní část palubní desky je vyrobena z nového syntetického materiálu, který je měkčí, než u předchůdce. Ford vám do lépe vybavených modelů namontuje startovací tlačítko, rozhraní Bluetooth (navigace v takovém případě umí rozeznávat hlasově zadávané destinace), přípojku pro iPod nebo konektor USB. Nic převratného? Tak co říkáte na možnost objednat si zásuvku na 230 V? Nabízí sice relativně menší příkon 150 W, takže manželku s fénem do vozu raději nepouštějte, ale na vybitý akumulátor notebooku je to spásný nápad. Jedna malá výtka – některé modely mají na středové konzole plast imitující kartáčovaný hliník. Ten můžete v objednávce klidně obejít, zblízka má od exkluzivity daleko.
Všechny nové Focusy dostaly techniku, která aktivuje výstražná světla, překročí-li intenzita zpomalení 60 až 70 procent maximálního brzdného účinku. Významným příspěvkem k bezpečnosti je sériově dodávaný stabilizační program ESP a vůz může být vybaven systémem detekce ztráty tlaku v pneumatikách (DDS).
Ford velice dobře věděl, proč zorganizoval prezentaci nového Focusu v Nice. Na romantická zákoutí u Středozemního moře zapomeňte, naše trasy vedly po nádherně zatočených silničkách ve vnitrozemí. Ten fantastický asfalt by k nám mohli z Francie vyvážet. Místní si své zakroucené cesty také zamilovali, corpus delicti budiž pogumovaný nájezd do každé prudší zatáčky. Na taková místa není možné nereagovat, takže už první dvoulitrový diesel 2.0 TDCi, o výkonu 100 kW/136 k (+ 320 Nm) lovil své nejhlubší rezervy.
Ani po tolika letech vás nepřestane udivovat, jak má Focus úžasně komunikativní řízení. Zpětná vazba není pohádka na dobrou noc, takže preciznost, se kterou je možné auto směrovat k apexům je tak dobrá, že budete v každé zatáčce schválně zkoušet, kolik přilnavosti má přední náprava. V případě dieselového motoru je to o chlup méně, než u benzinového dvoulitru s výkonem 107 kW (145 k), který jsem vyfasoval ve druhém kole. Rozdíl v pohotovostní hmotnosti je zanedbatelných 64 kg (1391 vs. 1327 kg), ale pokud je máte pouze na předních kolech, při bezprostředním srovnání to cítíte. Chápu sice přesvědčivější provozní náklady dieselu 2.0 TDCi (průměrná spotřeba 5,5 l/100 km) ve srovnání se zážehovým 2.0 Duratec (7,1 l/100 km), ale pokud máte v krvi jen trochu oktanu a chuť pořádně si zajezdit, jděte do benzinu. Ať Ford ví, že stále existují řidiči, kteří umí ocenit jejich skvělý podvozek.
Nabídka dalších motorů nezůstává úplně stejná. S příchodem nové 6stupňové dvouspojkové převodovky PowerShift (od ledna 2008), vyvinuté ve spolupráci s firmou Getrag (společný joint venture), se objeví i nová verze agregátu Duratorq TDCi 2,0 l, naladěná na 81 kW (110 k).
Ford se snaží, v duchu zelené doby, snižovat emise. Díky tomu produkují všechny verze vybavené motorem 1.6 TDCi méně než 120 gramů CO2 na 1 km. Speciální model Focus ECOnetic (také 1.6 TDCi) dokonce jen 114 g oxidu uhličitého. Můžou za to důslednější opatření zaměřené na zmenšování aerodynamického odporu a mechanických ztrát. Kupříkladu snížení podvozku o 10 mm vpředu a 8 mm vzadu, přední a zadní spoiler, zaslepení některých mřížek a pneumatiky s nízkým valivým odporem o rozměru 195/65 R15
Zážehová jednotka 1,8 l bude rovněž k dispozici ve verzi Flexifuel, schopné spalovat směs etanolu s benzinem E85. Benzinový dvoulitr zase koupíte i v úpravách LPG a CNG.
Ford Focus - zážehové motory | ||||||
Motor | 1,4 l | 1,6 l | 1,6 l Ti-VCT | 1,8 l | 2,0 l | 2,5 l |
Zdvihový objem [cm3] | 1388 | 1596 | 1596 | 1798 | 1999 | 2522 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 5/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 59/5700 | 74/6000 | 85/6000 | 92/6000 | 107/6000 | 166/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 124/3500 | 150/4000 | 155/4150 | 165/4000 | 185/4500 | 320/1600-4000 |
Max. rychlost [km/h] | 164 | 180 (172)* | 190 | 198 | 206 (195)* | 241 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,1 | 11,9 (13,6)* | 10,8 | 10,3 | 9,2 (10,7)* | 6,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,6 | 6,7 (7,5)* | 6,6 | 7,0 | 7,1 (8,0)* | 9,3 |
* - hodnoty pro modely s automatickou převodovkou
Na vrcholu zatím zůstává přeplňovaný pětiválec Duratec o objemu 2,5 l s výkonem 166 kW (225 k) a točivým momentem 320 Nm. Samozřejmě, mluvíme o modelu ST, který prošel stejnými změnami jako běžné Focusy. Díky spoilerům, většímu nasávání v přídi nebo originálním diskům ho pořád snadno odlišíte. A ještě stále tady máte zářivý lak Electric Orange, určený výhradně pro ST. Mimochodem čtvrtina zákazníků si vybrala právě tuhle barvu.
Jestli vám vrtá hlavou, proč jsem použil v první větě o modelu ST slůvko zatím, prozradím vám, že v zákulisí se velice vážně mluvilo o modelu RS. Víme, že informace o výrobě a vzápětí dementování těchto zpráv o nejdivočejším Fordu Focus připomínají hru na kočku a na myš, ale tentokrát to vypadá velice nadějně. Ostatně, včerejší první temná fotografie do problému zvaného Focus RS vnáší nové světlo.
Ford Focus - vznětové motory | |||||
Motor | 1,6 TDCi | 1,6 TDCi | 1,8 TDCi | 2,0 TDCi | 2,0 TDCi |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 1560 | 1753 | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 66/4000 | 80/4000 | 85/3700 | 81/4000 | 100/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 215/1750 | 240/1750 | 280/1900 | 265/2000 | 320/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 177 (180)** | 188 (191) | 190 | n.a. | 203 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,6 | 10,9 | 10,8 | n.a | 9,3 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,5 (4,3)** | 4,5 (4,3)** | 5,2 | 5,8 | 5,5 |
** - hodnoty pro modely ECOnetic