Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus: první ochutnávka + jízdní dojmy

Miro Mihalik
Diskuze (127)
Facelift Fordu Focus je téměř dokonalý příklad pravidla „Nesahej na to, co funguje“.

Čistě technicky, Focus nový facelift nepotřeboval. Stačí se podívat na pár inovací pod novým převlekem a zjistíte, že Ford měl na to tak trochu podobný názor. Kupříkladu na podvozku se objevil pouze nový zadní stabilizátor, který lépe potlačuje náklony, kapota zase dostala účinnější hlukovou izolaci a převodovky nově plní olejem s nižší viskozitou, čímž se o 14 procent snížila síla potřebná k přeřazení. Že se na voze objevilo mnohem více změn, je důsledek dvou věcí. Můžeme to nazvat morální opotřebení designu a druhým důvodem k modernizaci byl skok, který se mezitím odehrál v oblasti honu na automobilky za emise oxidu uhličitého. K tomu ovšem až za chvíli.

Tvář modernizovaného Fordu Focus je ve skutečnosti ještě lepší než na fotkách. Proporce protáhlých světel vůči přední kapotě s prolisy a obrovské tlamě v nárazníku, jsou ve srovnání s větším modelem Mondeo vyváženější a méně chromu působí velice decentně. Každé zadní světlo vám budou svítit dvanácti LED diodami, pokud si za příplatek objednáte adaptivní nebo xenonové světlomety.

Podívejte se pozorně na boky a zjistíte, že estetice padly za oběť boční ochranné lišty. V civilizovaném světě to nemusí nic znamenat, jenže u nás, kde kvůli lidem, kteří na parkovišti otevírají dveře na svém autě jako vrata na chlívě a kvůli nim počítáte každý týden nové boule na karoserii, to není žádná výhra.

Při tankování už nemusíte nic odemykat ani šroubovat – po vzoru Mondea dostal také Focus bezvíčkové hrdlo nádrže Easyfuel. Dalším poznávacím znamením nového modelu jsou směrovky integrované do zpětných zrcátek.

I když v interiéru není tolik viditelných změn jako na karoserii, fakticky je opak pravdou. Celá horní část palubní desky je vyrobena z nového syntetického materiálu, který je měkčí, než u předchůdce. Ford vám do lépe vybavených modelů namontuje startovací tlačítko, rozhraní Bluetooth (navigace v takovém případě umí rozeznávat hlasově zadávané destinace), přípojku pro iPod nebo konektor USB. Nic převratného? Tak co říkáte na možnost objednat si zásuvku na 230 V? Nabízí sice relativně menší příkon 150 W, takže manželku s fénem do vozu raději nepouštějte, ale na vybitý akumulátor notebooku je to spásný nápad. Jedna malá výtka – některé modely mají na středové konzole plast imitující kartáčovaný hliník. Ten můžete v objednávce klidně obejít, zblízka má od exkluzivity daleko.

Všechny nové Focusy dostaly techniku, která aktivuje výstražná světla, překročí-li intenzita zpomalení 60 až 70 procent maximálního brzdného účinku. Významným příspěvkem k bezpečnosti je sériově dodávaný stabilizační program ESP a vůz může být vybaven systémem detekce ztráty tlaku v pneumatikách (DDS).

Ford velice dobře věděl, proč zorganizoval prezentaci nového Focusu v Nice. Na romantická zákoutí u Středozemního moře zapomeňte, naše trasy vedly po nádherně zatočených silničkách ve vnitrozemí. Ten fantastický asfalt by k nám mohli z Francie vyvážet. Místní si své zakroucené cesty také zamilovali, corpus delicti budiž pogumovaný nájezd do každé prudší zatáčky. Na taková místa není možné nereagovat, takže už první dvoulitrový diesel 2.0 TDCi, o výkonu 100 kW/136 k (+ 320 Nm) lovil své nejhlubší rezervy.

Ani po tolika letech vás nepřestane udivovat, jak má Focus úžasně komunikativní řízení. Zpětná vazba není pohádka na dobrou noc, takže preciznost, se kterou je možné auto směrovat k apexům je tak dobrá, že budete v každé zatáčce schválně zkoušet, kolik přilnavosti má přední náprava. V případě dieselového motoru je to o chlup méně, než u benzinového dvoulitru s výkonem 107 kW (145 k), který jsem vyfasoval ve druhém kole. Rozdíl v pohotovostní hmotnosti je zanedbatelných 64 kg (1391 vs. 1327 kg), ale pokud je máte pouze na předních kolech, při bezprostředním srovnání to cítíte. Chápu sice přesvědčivější provozní náklady dieselu 2.0 TDCi (průměrná spotřeba 5,5 l/100 km) ve srovnání se zážehovým 2.0 Duratec (7,1 l/100 km), ale pokud máte v krvi jen trochu oktanu a chuť pořádně si zajezdit, jděte do benzinu. Ať Ford ví, že stále existují řidiči, kteří umí ocenit jejich skvělý podvozek.

Nabídka dalších motorů nezůstává úplně stejná. S příchodem nové 6stupňové dvouspojkové převodovky PowerShift (od ledna 2008), vyvinuté ve spolupráci s firmou Getrag (společný joint venture), se objeví i nová verze agregátu Duratorq TDCi 2,0 l, naladěná na 81 kW (110 k).

Ford se snaží, v duchu zelené doby, snižovat emise. Díky tomu produkují všechny verze vybavené motorem 1.6 TDCi méně než 120 gramů CO2 na 1 km. Speciální model Focus ECOnetic (také 1.6 TDCi) dokonce jen 114 g oxidu uhličitého. Můžou za to důslednější opatření zaměřené na zmenšování aerodynamického odporu a mechanických ztrát. Kupříkladu snížení podvozku o 10 mm vpředu a 8 mm vzadu, přední a zadní spoiler, zaslepení některých mřížek a pneumatiky s nízkým valivým odporem o rozměru 195/65 R15

Zážehová jednotka 1,8 l bude rovněž k dispozici ve verzi Flexifuel, schopné spalovat směs etanolu s benzinem E85. Benzinový dvoulitr zase koupíte i v úpravách LPG a CNG.

Ford Focus - zážehové motory
Motor 1,4 l 1,6 l 1,6 l Ti-VCT 1,8 l 2,0 l 2,5 l
Zdvihový objem [cm3] 1388 1596 1596 1798 1999 2522
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 5/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 59/5700 74/6000 85/6000 92/6000 107/6000 166/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 124/3500 150/4000 155/4150 165/4000 185/4500 320/1600-4000
Max. rychlost [km/h] 164 180 (172)* 190 198 206 (195)* 241
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,1 11,9 (13,6)* 10,8 10,3 9,2 (10,7)* 6,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,6 6,7 (7,5)* 6,6 7,0 7,1 (8,0)* 9,3

* - hodnoty pro modely s automatickou převodovkou

Na vrcholu zatím zůstává přeplňovaný pětiválec Duratec o objemu 2,5 l s výkonem 166 kW (225 k) a točivým momentem 320 Nm. Samozřejmě, mluvíme o modelu ST, který prošel stejnými změnami jako běžné Focusy. Díky spoilerům, většímu nasávání v přídi nebo originálním diskům ho pořád snadno odlišíte. A ještě stále tady máte zářivý lak Electric Orange, určený výhradně pro ST. Mimochodem čtvrtina zákazníků si vybrala právě tuhle barvu.

Jestli vám vrtá hlavou, proč jsem použil v první větě o modelu ST slůvko zatím, prozradím vám, že v zákulisí se velice vážně mluvilo o modelu RS. Víme, že informace o výrobě a vzápětí dementování těchto zpráv o nejdivočejším Fordu Focus připomínají hru na kočku a na myš, ale tentokrát to vypadá velice nadějně. Ostatně, včerejší první temná fotografie do problému zvaného Focus RS vnáší nové světlo.

Ford Focus - vznětové motory
Motor 1,6 TDCi 1,6 TDCi 1,8 TDCi 2,0 TDCi 2,0 TDCi
Zdvihový objem [cm3] 1560 1560 1753 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 66/4000 80/4000 85/3700 81/4000 100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 215/1750 240/1750 280/1900 265/2000 320/2000
Max. rychlost [km/h] 177 (180)** 188 (191) 190 n.a. 203
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6 10,9 10,8 n.a 9,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4,5 (4,3)** 4,5 (4,3)** 5,2 5,8 5,5

** - hodnoty pro modely ECOnetic

Miro Mihalik
Diskuze (127)
Avatar - pallas
20. 12. 2007 21:41
Re: interier?
hmm je nesvoj ked nema na pristrojovke teplomer na "MACLO" teda maslo :-)
19. 12. 2007 17:45
Re: POKUS
Tak na to si rád počkám, ako GTI trhá Scirocco... >:D
19. 12. 2007 16:19
Re: POKUS
Stárneme a stáváme se konzervativními. Focus II se mnohým líbil a tak jakoukoli změnu berou jako krok zpět. Dejme tomu čas, zvyknem si a nakonec si to oblíbíme.

Motor 2.0i bych recyklátem nenazval. Objevil se s hranatým Mondeem v roce 2000 a to není tak dávno. Prokázal spolehlivost a slušný výkon při slušné spotřebě. Zatím se neobjevilo nic tak světoborného, co by ho poslalo do propadliště dějin. Já ho mám v Mondeu a hýbe s ním slušně, s Focusem to bude ještě lepší.

Jako vrcholové motory si dovedu představit něco jiného než 2.5T, který žere i trávu u cesty. Ford přece poměrně dobře uspěl ve WRC s 2.0T, proč nepřivede mezi lidi něco z této kuchyně?
19. 12. 2007 15:21
Re: šašek a král
>:D :yes:
19. 12. 2007 11:24
Re: ceny, prodej?
pošlu ti to do e-mailu, je to delší psaní. Pošli mi to do e-mailu a já ti odpovím.