Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus RS - Namydlený blesk

Michal Fokt
Zuřivě zelený Focus RS jsme vyzkoušeli ve snad nejdeštivějším týdnu letošního roku, bouřka nebouřka. Byla to nehorázná smůla nebo opravdové štěstí?

Nezaprší a nezaprší. Prakticky od chvíle, kdy jsme si vyzvedli testovací novinářský Ford Focus RS se z oblohy jako pytel téměř nepřetržitě k zemi spouští provazy vody prokládané klikatícími se blesky a když už nějakým zázrakem začínají silnice osychat, přižene se další přívalák. A za těchto podmínek stojí před domem v louži údajně nejvíce „hot“ hot-hatch současnosti. Trošku depresivní. Jenže co se dá dělat, na zlepšení to nevypadá, a takhle alespoň RS vyzkoušíme v podmínkách, kdy by bleskurychlá převýkonovaná předokolka měla vyvěsit bílý prapor.

ford nizsistredni focus testy hothatch ford nizsistredni focus testy hothatch  

I přes pokus o co nejrychlejší nastoupení do auta si stačíme všimnout, že jsou sedadla Recaro uchycena v podlaze bez možnosti výškového nastavení, to už se ale dveře zaklapnou a zatímco se intenzivně mlží okno, hledáme ideální pozici za volantem. Hledáme, ale nenacházíme. Stejně jako u ST je i u RS sedadlo umístěno trochu výš, než by bylo třeba, volant by se zase hodilo přisunout o kousek blíž tělu a hlavice řadicí páky je zase umístěna zbytečně nízko. Posaz prostě není ideální, naopak téměř dokonalá jsou zmíněná recara – tuhá, s vedením stehen i celých zad, prostě nádhera. Tříramenný volant s tlustým věncem se perfektně drží a karbonový dekor v kabině působí opravdu věrohodně. Kompaktní hot-hatch málem za milion už by ale snad už mohl mít i kousek pravého. Ke sportovnímu švihu kabiny přispívají také kovové pedály, startovací tlačítko a přidané ukazatele plnicího tlaku turba a teploty a tlaku oleje.

Po stisku tlačítka Ford Power, které je mimochodem třeba držet po celou dobu startování, se zaduněním ožije pětiválec o objemu 2,5l s výkonem 305 koní, jehož zvukový projev vyvolává dojem, že se právě chystá řidiče roztrhat na cucky. Když se motor převaluje v nízkých a středních otáčkách, temně mručí, jako by měl pod kapotou ty válce ještě tak tři navíc, a přestože to newtonmetry motoru samotného dobře maskují, turbo má až do nějakých 4000 otáček citelnou prodlevu. Po jejím překonání ale prakticky v celém spektru přichází intenzivní zátah. Ten na mokré vozovce způsobuje výraznou ztrátu trakce nejen na jedničku a na dvojku, ale dokonce i na trojku. Ba co víc, kola se na silnici s nerovným povrchem občas protočí i na čtvrtý rychlostní stupeň. Na mokru prostě z těch tří set koní na silnici mnoho neskončí.

ford nizsistredni focus testy hothatch ford nizsistredni focus testy hothatch  

Jakmile ale přijdou zatáčky, ukazuje RS, co v něm vězí. Tehdy přijde ke slovu diferenciál se zvýšenou svorností – a že je opravdu co svírat, odlehčované a prokluzující vnitřní přední kolo způsobuje, že focus díky přenosu točáku na to vnější zatáčí jak o život. S minimálními náklony se zakusuje do zatáček a vykružuje je jako dobře udělaná čtyřkolka, takže už pak záleží jen na tom, jestli pod sebou dokáží sportovní continentaly posbírat vodu. Na mokru se ale projeví nemožnost jemně dávkovat plyn, pokud jste zvyklí si s autem hrát a držet jej plynem na hranici smyku, u RS budete mít plynu vždy buď moc nebo málo.

Ve vysokých otáčkách už nemá motor tak zajímavý zvuk jako dole, jeho akcelerace je ale působivá a i prodleva turba se o poznání zkrátí. Apetit ovšem také stojí za to. Při sportovní jízdě není problém dosáhnout sedmadvaceti litrů, při běžném svižnějším stylu jízdy s občasným divokým předjížděním se budete pohybovat kolem patnácti-šestnácti litrů. Tohle všechno dokáží spolehlivě ukočírovat účinné brzdy s obřími kotouči. Koho ale proboha napadlo, že by se při sportovním stylu jejich používání, tedy při intenzivní deceleraci na poslední chvíli, měla aktivovat výstražná světla? Jeden si pak přijde jako cvok, když mu v každé druhé zatáčce bliká celé auto.

ford nizsistredni focus testy hothatch ford nizsistredni focus testy hothatch  

Když se konečně na jediný den počasí umoudřilo, považoval jsem to za malý zázrak, jenž nám umožnil auto nafotit a vyzkoušet ho alespoň krátce i na suchém povrchu. A jízda za těchto podmínek nabyté zkušenosti jen potvrdila. Samosvoru se podařilo potlačit pocit těžkého předku, jenž mi vadil u ST a eresko už hrabalo jen na jedničku a dvojku. Široké pneumatiky způsobují zmítání auta na nerovném povrchu, zejména pak v kolejích, jinak je ale chování na silnici přímo čítankové. Na nerovnostech v zatáčce odskakuje minimálně a je stabilní i na brzdách. Podvozek je nastaven tak, aby zadní partie zůstávala v klidu, jak nejvíc je to možné, přetáčivost přichází jen ve výjimečných případech při prudké změně zatížení. Když už na ni dojde, je ale třeba mít dobré reflexy, protože přichází dost rychle a bez varování.

Řazení manuálního šestikvaltu je krátké a přesné a dokonce se částečně podařilo potlačit odpory kulisy v neutrální poloze. Rozhodně by to ale šlo ještě lépe, takhle není změna kvaltů stále tak rychlá, jak by mohla být. Jenže co na tom, po zařazení případnou ztrátu RS stejně dožene… Oproti běžnému ST zaznamenávám další posun vpřed, a to co se řízení týče. V ostřejších zatáčkách už není třeba přehmatávat, protože se převod řízení zkrátil na nějaké 2,2 otáčky, což je opravdu hodně sympatická strmost. Auto reaguje na pohyby volantem velmi přesně, ale stále tam chybí ta ostrost a spontánnost jakou má třeba Civic Type R nebo Lancer Evo X. Místo ní focus reaguje tak nějak, jak to říci… rozvážně. Z estéčka zůstala i trochu gumovější zpětná vazba ve stylu BMW, která sice informuje o dění pod koly, ale takovým způsobem, že z toho řidič zjistí jen to, že by měl volant jankovitý volant držet radši ještě pevněji. Co se naladění pérování týče, opět se potvrzuje, že jsou u Fordu experti na ladění předokolek. Ačkoli jezdí RS prakticky bez náklonů, nastavení není tak děsivě tvrdé, jak tomu bylo u předešlého RS a tlumiče dokáží pohlcovat rázy od nerovností opravdu velmi dobře.

Lepší počasí nám také umožnilo konečně si RS důkladněji prohlédnout. Vypadá opravdu nebezpečně a jeho zuřivě zelený lak bude určitě na naše pomocníky a ochránce v uniformách fungovat jako červená na býka. Atraktivnímu aerokitu sekundují povedená kola, je proto s podivem, že designérům Fordu stálo za to doplňovat karoserii ještě falešnými výdechy (a nádechy) pod předními světlomety, na blatnících a v zadním nárazníku.

ford nizsistredni focus testy hothatch ford nizsistredni focus testy hothatch  

Tak to bychom měli odježděné auto, které se stalo ikonou ještě předtím, než se jeho kola dotkla asfaltu. Teď by to ještě chtělo nějaké závěrečné zhodnocení. Ford Focus RS umí velmi dobře zahrát na emoce. Začíná to dravým vzhledem, pokračuje uši drásajícím zvukem výfuku a sání a končí u impozantní akcelerace, respektive decelerace. Pro natěšené puberťáky svezení s takovou károu nutně představuje zážitek na celý život, ovšem i zkušeným a na leccos zvyklým, vyzrálejším řidičům dokáže RS vykouzlit na tváři spokojený úsměv. Focus rozhodně není dokonalý, jak to občas z některých recenzí vyznívá. Je to ale zcela jistě nejlepší přeplňovaný hot-hatch současnosti a za cenu těsně pod milion (přesně 990 000 korun) asi nekoupíte žádné rychlejší auto než je RS. Je ale třeba mít na paměti, že se dají koupit za méně peněz i zábavnější auta…

První cena vozu 392 490,- Kč (1.4 3D Ambiente, 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 990 000,- Kč (RS, 224 kW)
Základní cena testovaného vozu 990 000,- Kč (RS, 224 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 990 000,- Kč (RS, 224 kW)

Plusy

  • Vynikající sedadla
  • Výkonný motor
  • Jízdní dynamika
  • Účinné brzdy
  • Jízdní vlastnosti
  • Tlumení rázů
  • Přesné řazení

Mínusy

  • Nepřirozená zpětná vazba od kol
  • Vysoký posaz
  • Nízko usazená řadicí páka
  • Malý rozsah nastavení volantu
  • Aktivace výstražných světel při intenzivním brzdění
Michal Fokt
Ford Focus RS
Cena základní sestavy 990 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, TCS, EBA, ESP, 6x airbag, diferenciál se zvýšenou svorností Quaife, imobilizér, bixenonové světlomety, mlhovky, ostřikovače světlometů, zadní LED svítilny, zatmavená zadní okna, 19“litá kola, dvouzónová klimatizace, sportovní sedadla Recaro, stěrače s dešťovým senzorem, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, hliníkové pedály, audio Sony s CD a MP3 a 8x repro, tempomat, centrální zamykání, zpětné zrcátko s automatickým cloněním. Kč
Cena testované sestavy 1 038 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (35 900,-), parkovací asistent (12 900,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2522
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 224 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 2300 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 263
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.4 / 7 / 9.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 395 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1468 / 392
Rozměr pneu: 235/35 R19
Ford Focus RS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4362
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1497
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano