Ford Focus ST: Americké ST jen s pěti dveřmi
Ford představí na nadcházejícím autosalonu v Los Angeles americké provedení nové generace Focusu ST. Zatímco v Evropě se bude Focus ST prodávat i jako kombi, v Severní Americe bude k dispozici jen jako pětidveřový hatchback. Prodej automobilu bude zahájen v roce 2012.
Pod kapotou vozu pracuje zážehový čtyřválec Ford EcoBoost 2,0 l, který v provedení pro Evropu disponuje výkonem 184 kW a maximálním točivým momentem 360 Nm. Motor bude i v autech pro Severní Ameriku spolupracovat se šestistupňovou manuální převodovkou. Oproti 2,5litrovému pětiválci z předchozího Focusu ST je dvoulitrový čtyřválec silnější a hospodárnější.
Vrchol čtyřválcové nabídky motorů Fordu využívá vysokotlaké přímé vstřikování benzinu, přeplňování turbodmychadlem s nízkou setrvačností a proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT).
Ford ví, že čtyřválec nemůže nabídnout takový zvuk jako pětiválec, konstruktéři ale zapracovali na výfukovém potrubí tak, aby z koncovky výfuku, umístěné uprostřed zádě, vycházel robustní sportovní zvuk. Při nízkých otáčkách bude ale automobil tichý, aby řidiče během klidné jízdy neobtěžoval.
Klasické hydraulické posilovače ve Focusech skončily a týká se to i Focusu ST. Ford se dušuje, že na správnou funkci to nebude mít vliv. Navíc nyní mluví o "nové generaci sportovního řízení". Smyslem této techniky, využívající proměnného převodu řízení, má být zvýšení hbitosti v ostrých zatáčkách a zároveň zajištění stability ve vysokých rychlostech.
Elektrický posilovač řízení spolupracuje se zdokonaleným systémem pro minimalizaci přenosu točivého momentu do řízení (Torque Steer Compensation, TSC). Upraven pak byl Torque Vectoring Control, tedy elektronická náhrada samosvorného diferenciálu.
Řidiči budou mít k dispozici tři režimy ESP, jejichž volba závisí na počasí, stavu povrchu, nebo ochotě řidiče nechat si vypomáhat elektronickými asistenty. Systém ESP navíc může být i zcela deaktivován.
Zadní zavěšení konstruktéři přepracovali s využitím mnoha nových komponentů, vyvinutých speciálně pro Focus ST. Mezi ty klíčové patří zesílené závěsy kol a zcela nová podoba stabilizátoru.
Kola z lehkých slitin v tradičním designu, využívajícím písmeno ypsilon, jsou obutá do pneumatik Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/40 R18. S těmito gumami bude Focus ST prodáván na všech trzích po celém světě.
Automobil bude v Severní Americe prodáván v modré Performance, červené Race, bílé Oxford, černé Tuxedo, stříbrné Ingot a v novém, zlatavém odstínu, nazvaném Tangerine Scream.
Nový Focus ST se stane globálním modelem, který se bude prodávat na více než 40 světových trzích. O jeho vývoj se postarala speciální skupina Global Performance Vehicles, v níž pracují zaměstnanci evropské divize Ford Team RS a americké Special Vehicles Team (SVT).
Nová generace Focusu ST se ve variantě pro evropské trhy poprvé představila na letošním frankfurtském automobilu. Jeho koncept byl k vidění už loni v Paříži.